Jeg var engang var Mainecoon opdrætter, og havde 150 m2 udendørs voulierer til mine katte.
Pludselig for nogle år siden, fik vi jævnligt besøg af en fremmed hankat, som gik rundt på mine voulierer og drillede mine hankatte - hvilket resulterede i at mine hankatte begyndte at skændes og markerer teritorie - hvilket de aldrig før har gjort (og vi snakker om hankatte der har levet lykkeligt sammen i både 3 & 6 år).
Min have har indhegnet med kyllingetråd (om i 180 cm, med nedgravning på 20 cm) og med strøm oppe for oven. Inde i min have, havde jeg så de lukkede 150 m2 voulierer. Så jeg syntes da at jeg burde være fri for naboens (eller andre fremmede dyr på min jord). Men neeej...
Nå men gode råd var dyre....
Jeg valgte at tage nogle gode billeder af "Kræet". Satte 4 gode billeder på en A4 ark.
Jeg kopierede lovgivningen ind på arket også.
Der stod at hvis katten gentagne gange mere blev set på mine voulierer, ville den blive indfanget og afleveret til nærmeste dyrlæge "med henblik på aflivning".
Sedlen satte jeg op i den lokale Daglig Brugs......

Og vupti... Jeg så aldrig hankatten igen derefter.
Så nemt kan det åbenbart gøres.
P.S. Der står iøvrigt i mark og vejfreds loven, at en katte ejer har pligt til at holde sin kat på eget jord. Og endvidere at katte ejeren er erstatningspligtig, hvis katten forvolder skade på en anden mands ejendom mv....
Kopi fra punkt 1.3 i lovgivningen
Begrebet ”husdyr” er ikke nærmere defineret i lovens kapitel I. I lovens § 1, stk. 2, fastslås det dog, at under begrebet ”husdyr” henregnes tillige pelsdyr, der er opdrættet i fangenskab, og tamkaniner. Begrebet ”husdyr” antages herudover almindeligvis foruden nyttedyr i landbruget, såsom heste, kvæg, svin, får, geder, fjerkræ, også at omfatte visse kæledyr, herunder ejerhunde og ejerkatte, jf. således også lovens § 14Kopi fra punkt 3.2 i lovgivningen
3.2 Erstatning for skade forvoldt af husdyr (Kapitel II)
§ 3. Kommer et husdyr uden s
3.2.1 Beskrivelse
Ifølge § 3 er husdyrets ”besidder” pligtig at erstatte den skade, som dyret forvolder, hvis det kommer ind på anden mands grund.
Erstatningspligten omfatter de jordbrugsskader (agrarskader), som husdyr normalt forvolder, når de kommer ind på anden mands grund, og som de faste vurderingsmænd vil være tilstrækkelig kyndige til at vurdere.
Erstatningspligten omfatter desuden den skade, der tilføjes andre husdyr. Dette gælder dog kun den skade, dyret forvolder ved at angribe et andet husdyr eller på anden voldelig måde tilføje det legemsbeskadigelse. Erstatningspligten omfatter ikke skade forvoldt ved bedækning eller smitte.
Ved ”anden voldelig måde” tænkes på tilfælde, hvor et dyr uberettiget kommer ind på fremmed grund, går fredeligt omkring, men bliver angrebet af et græssende husdyr, der under kampen lider skade. I et sådant tilfælde vil det indtrængende dyrs besidder være erstatningspligtig, selv om dyret ikke kan betegnes som angriber.