Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Naboens MØG kat!!!  (Læst 14670 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nimrod

• Passiv bruger
Sv: Naboens MØG kat!!!
« Svar #15 Dato: 15 Juni , 2013, 09:02 »
Det er altså ikke korrekt at ens hund bliver aflivet hvis den bider naboens kat inde på egen matrikel!

Hvis du holder din hund inde på din egen grund, så kan hverken hunden eller du klandres for at missen bliver overfaldet hvis den alligevel går der ind.

De sager der har været med hunde der er blevet aflivet fordi de måske bare har forsvaret sig, har være markant anderledes fordi; det har ikke været på egen matrikel, der har været tvivl om hvem der angreb hvem og det har ikke været katte, men derimod andre hunde (der bare rangerer højere i det danske retssystem end missetatter).

Loven har jeg indsat herunder:

Citér
§ 6. Det påhviler besidderen af en hund at træffe de foranstaltninger, der efter forholdene må anses påkrævet for at forebygge, at hunden volder andre skade.

Stk. 2. Hvis en hund har forvoldt skade på et menneske eller anden væsentlig skade, hvis hundens eller besidderens adfærd er af en sådan karakter, at den er egnet til at skabe frygt i sine omgivelser, eller hvis der i øvrigt er grundlag for at antage, at den pågældende hund kan være farlig for sine omgivelser, kan politidirektøren

1) give besidderen pålæg om, at den ejendom, hvor hunden holdes, skal være indhegnet af et hegn på op til 1,8 meter i højden, der skal være forsynet med en sluselåge,

2) give besidderen pålæg om, at hunden kun må luftes af besidderen eller af andre navngivne personer over 18 år og ikke må luftes sammen med andre hunde,

3) give besidderen pålæg om, at hunden, når den ikke holdes indelukket, skal føres i bånd, herunder pålæg om, at hunden skal føres i et bånd, der højst er 2 m langt, eller skal være forsynet med forsvarlig, lukket mundkurv eller begge dele, eller

4) træffe afgørelse om at lade hunden aflive

Stk. 3. Politidirektøren kan give besidderen pålæg som nævnt i stk. 2, nr. 1-3, hvis hunden har for vane at forulempe mennesker eller dyr ved på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, at fare imod dem eller forfølge dem eller at forulempe husdyr i ejendom eller på mark.

Stk. 4. Hvis et pålæg efter stk. 2, nr. 1-3, eller stk. 3 overtrædes, kan politidirektøren, træffe afgørelse om at lade hunden aflive.

Stk. 5. Hvis en hund ved et overfald har skambidt et menneske eller en anden hund, skal politidirektøren lade hunden aflive.

Stk. 6. Politidirektøren afholder omkostningerne ved at lade en hund aflive efter stk. 2, nr. 4, eller stk. 4 eller 5, men kan kræve beløbet refunderet af besidderen.

Stk. 7. Overdrages hunden til en anden besidder, gælder et pålæg efter stk. 2, nr. 1-3, eller stk. 3 eller en afgørelse om aflivning efter stk. 2, nr. 4, eller stk. 4 eller 5 umiddelbart over for den nye besidder.

Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline lilleholm

• Bruger
« Svar #16 Dato: 15 Juni , 2013, 09:18 »
Jeg var engang var Mainecoon opdrætter, og havde 150 m2 udendørs voulierer til mine katte.
Pludselig for nogle år siden, fik vi jævnligt besøg af en fremmed hankat, som gik rundt på mine voulierer og drillede mine hankatte - hvilket resulterede i at mine hankatte begyndte at skændes og markerer teritorie - hvilket de aldrig før har gjort (og vi snakker om hankatte der har levet lykkeligt sammen i både 3 & 6 år).

Min have har indhegnet med kyllingetråd (om i 180 cm, med nedgravning på 20 cm) og med strøm oppe for oven. Inde i min have, havde jeg så de lukkede 150 m2 voulierer. Så jeg syntes da at jeg burde være fri for naboens (eller andre fremmede dyr på min jord). Men neeej...
Nå men gode råd var dyre.... 

Jeg valgte at tage nogle gode billeder af "Kræet". Satte 4 gode billeder på en A4 ark.
Jeg kopierede lovgivningen ind på arket også.
Der stod at hvis katten gentagne gange mere blev set på mine voulierer, ville den blive indfanget og afleveret til nærmeste dyrlæge "med henblik på aflivning".
Sedlen satte jeg op i den lokale Daglig Brugs......

/o /o /o Og vupti... Jeg så aldrig hankatten igen derefter.
Så nemt kan det åbenbart gøres.

P.S. Der står iøvrigt i mark og vejfreds loven, at en katte ejer har pligt til at holde sin kat på eget jord. Og endvidere at katte ejeren er erstatningspligtig, hvis katten forvolder skade på en anden mands ejendom mv....

Kopi fra punkt 1.3 i lovgivningen
Begrebet ”husdyr” er ikke nærmere defineret i lovens kapitel I. I lovens § 1, stk. 2, fastslås det dog, at under begrebet ”husdyr” henregnes tillige pelsdyr, der er opdrættet i fangenskab, og tamkaniner. Begrebet ”husdyr” antages herudover almindeligvis foruden nyttedyr i landbruget, såsom heste, kvæg, svin, får, geder, fjerkræ, også at omfatte visse kæledyr, herunder ejerhunde og ejerkatte, jf. således også lovens § 14

Kopi fra punkt 3.2 i lovgivningen
3.2 Erstatning for skade forvoldt af husdyr (Kapitel II)
§ 3. Kommer et husdyr uden s

3.2.1 Beskrivelse
Ifølge § 3 er husdyrets ”besidder” pligtig at erstatte den skade, som dyret forvolder, hvis det kommer ind på anden mands grund.

Erstatningspligten omfatter de jordbrugsskader (agrarskader), som husdyr normalt forvolder, når de kommer ind på anden mands grund, og som de faste vurderingsmænd vil være tilstrækkelig kyndige til at vurdere.

Erstatningspligten omfatter desuden den skade, der tilføjes andre husdyr. Dette gælder dog kun den skade, dyret forvolder ved at angribe et andet husdyr eller på anden voldelig måde tilføje det legemsbeskadigelse. Erstatningspligten omfatter ikke skade forvoldt ved bedækning eller smitte.

Ved ”anden voldelig måde” tænkes på tilfælde, hvor et dyr uberettiget kommer ind på fremmed grund, går fredeligt omkring, men bliver angrebet af et græssende husdyr, der under kampen lider skade. I et sådant tilfælde vil det indtrængende dyrs besidder være erstatningspligtig, selv om dyret ikke kan betegnes som angriber.

Araucana (stor race) :
- 1.2 sorte (med tuffer).
- 1.2 sorte
- 0.2 splash
- 11.12 guld/sort hvedefarvet (kyllinger fra 2016)
- 7.10 hvid (kyllinger fra 2016)

dværg araucana (dværg race) :
- 1.2 vildfarvet (dansk baggrund)
- 2.1 guld/blå hvedefarvet (tysk baggrund, med tuffer)
- 2.3 vildfarvet (tysk baggrund, med tuffer)

dværg nøgenhals (dværg race)
- 6.10 sort
- 1.1 splash
Derudover har vi lidt Skånsk Blomsterhøne, Maran, & Brahma.

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 15 Juni , 2013, 23:50 »
He He prøv nu at læse alle indlæg inden der fares i flint ;)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline 25D

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 16 Juni , 2013, 11:04 »
Er på vej hen og få en snak med naboen om deres katte, de har 5 katte som løber frit rundt her på gården, det er helt iorden fra min side, dog satte jeg den daglige portion hønserester ud til hønsene igår, var dårligt ude af hønsegården før naboens kat kom springende fra højre og uden besvær masede sig gennem hønsenettet og gik igang med hønsenes mad :( det er ikke iorden den har intet at gøre i vores hønsegård så den blev jaget ud, får nu avide at naboen med de 5 høns har en høne i en netindhegning som tidligere blev anvendt til katte, ud med kattene ind med hønen, fint nok men at de finder morskab i at sætte kattene ind i indhegningen for at se reaktionen er det samme som at give dem fripas til andres hønsegårde og ikke acceptabelt......nogle siger læg voliere hegn forneden af hønsehegnet men nej for så forhindrer jeg jo hønsene i at stikke hovederne ud og plukke græs og mælkebøtter fra plænen.

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 16 Juni , 2013, 13:43 »
Det hjælper heller ikke med voliere hegn forneden, min ene hønsegård har volierehegn i 1.80m højde og vores kat klatrer snildt derind (og ud) hvis hønserne har fået noget lækkert den lige synes den skal have del i ;-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #20 Dato: 16 Juni , 2013, 14:45 »
Det hjælper heller ikke med voliere hegn forneden, min ene hønsegård har volierehegn i 1.80m højde og vores kat klatrer snildt derind (og ud) hvis hønserne har fået noget lækkert den lige synes den skal have del i ;-)

Ligeså let som man kan holde katte inde i voilere, kan man holde katte ude af hønsegårde
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 16 Juni , 2013, 15:04 »
ja, da Ina - men volierehegn forneden hjælper ikke på at katten klatrer over hvis man tror det ... ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #22 Dato: 16 Juni , 2013, 15:13 »
ja, da Ina - men volierehegn forneden hjælper ikke på at katten klatrer over hvis man tror det ... ;)
Det er jo klart, men hvis den klemmer sig under nettet, så er det jo en god men ret besværlig løsning... strøm ligesom mod ræven, så stopper det, og den kan man jo også lige sætte op på toppen af hegnet når nu man er i gang  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #23 Dato: 16 Juni , 2013, 15:21 »
Man kunne jo bruge naboens kat som model... Når man kan holde den ude og væk fra sine høns... Har man måske også fundet midlet, til at holde det, der er værre end katten væk fra sine høns...

Og altså jeg bemærkede et indlæg, med strøm i toppen.... Det er også godt nok, men husk, at der skal være noget, så katten bevarer jordforbindelsen, ellers er der ingen plan i at sætte strøm til...

Se det var en måde, at systematisk udnytte en fremmelig uønsket kat på... Og det er jo meget bedre, det er naboens kat der får stød, end ens egne....

har selv 3 katte, og altså, mine er præcist, lige så velopdragne herhjemme, som dine er... Men hvordan de opfører sig, når og hvis de går over til naboerne... Det har jeg ingen ide om... Måske er de ikke et hammerslag bedre end din Nabo's MØGKAT...  ;D  ;D  ;D 

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #24 Dato: 16 Juni , 2013, 17:56 »
benny den lille kat har fin forbindelse igennem voliere nettet, der jo når jorden, evt kan elhegnets jord tilkobles til volierenettet, så slipper man for besværlige jordspyd

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #25 Dato: 16 Juni , 2013, 18:04 »
Man kunne jo bruge naboens kat som model... Når man kan holde den ude og væk fra sine høns... Har man måske også fundet midlet, til at holde det, der er værre end katten væk fra sine høns...

Og altså jeg bemærkede et indlæg, med strøm i toppen.... Det er også godt nok, men husk, at der skal være noget, så katten bevarer jordforbindelsen, ellers er der ingen plan i at sætte strøm til...

Se det var en måde, at systematisk udnytte en fremmelig uønsket kat på... Og det er jo meget bedre, det er naboens kat der får stød, end ens egne....

har selv 3 katte, og altså, mine er præcist, lige så velopdragne herhjemme, som dine er... Men hvordan de opfører sig, når og hvis de går over til naboerne... Det har jeg ingen ide om... Måske er de ikke et hammerslag bedre end din Nabo's MØGKAT...  ;D  ;D  ;D 

M.V.H....Benny..

Hvis den hænger, står på hegnet, når den røre den øvre tråd, så har den fin jordforbindelse via hegnet, den hænger jo ikke i luften, og man kan jo godt slå lidt ekstra pløkker i hegnet så det har kontakt til jorden 
Venlig Hilsen INA

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 16 Juni , 2013, 18:05 »
Hvis nogen klager over mine dyr inkl. Kattene så tager vi omgående konsekvensen heraf ;)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #27 Dato: 17 Juni , 2013, 14:04 »

At Katten vil have jord gennem nettet, er jeg fint klar over.... Men mange ting afhænger af både katten selv, og jordens fugtighed, o.s.v....

Jordspyddene er jo for, altid at have forbindelser helt ned, hvor solen ikke fjerner jordfugtigheden sådan lige med det første... Selv har jeg 3 spyd, samt i hvert fald 20 meter tråd i jorden... Men OK, det skal jo også dække lidt mere end en hønsegård... Og altså, man kan have nok så kraftigt et hegn man vil, er jordforbindelsen ikke i absolut topklasse, er hegnet nærmest virkningsløst.... Så jeg kan kun sige... tag et stykke tråd, sæt det til toppen, smid den hen af jorden... Knalder hegnet ikke. Svider det ikke græsset, og slår det ikke frø'er, biller osv ihjel, lige i nærheden af den tråd der ligger på jorden, er jordforbindelsen ikke god nok... Kort sagt, man skal altså ikke sætte sin lid, kun til overflade jorden.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))