Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Manglende æg  (Læst 5776 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Annemarie2013

• Passiv bruger
Manglende æg
« Dato: 13 Juni , 2013, 19:52 »
Kan høns glemme at lægge deres æg? Jeg har 4 høner New Hampshire og får et sted imellem 1 og 4 æg om dagen, med et gennemsnit på ca.2,5 æg. Jeg har ledt overalt efter ekstra reder, men ikke fundet nogle. Tænker bare at det er underligt at jeg får så få, når det jo er højsæson for æg for tiden.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Annemarie2013

• Passiv bruger
Sv: Manglende æg
« Svar #1 Dato: 13 Juni , 2013, 19:59 »
Hønsene er 1 år gamle og får fuldfoderblanding til høner fra NAG (Hønse F), rester fra køkkenet og kan selv finde alt det grønne de orker at spise, da de er på friland. Den ene høner forventer jeg ikke skal levere et æg om dagen, da den har haft luftrørsorm for nyelig. Den lægger et æg hver 5. dag ca. Men de andre..I går var der kun 1 æg idag 2..
1.6 New Hampshire
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #2 Dato: 13 Juni , 2013, 20:13 »
Jeg har ikke svar på dit probleme men jeg har lignenede ...
Har 5 Araucana 2 dv Maran 2 Sussex som alla skulle være i æglægning ..
Men jeg får kun 2-3 æg om dagen :( har tjekket for utøj og kan ikke finde noget .. De ser raske ud .. Får fuldfoder fra Raunsmed .. Rester fra hjemmet og går ude ...
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Liv

• Bruger
« Svar #3 Dato: 28 ſeptember , 2013, 13:37 »
Hvis de er omkring et år gamle, så kan det være at de er ved at gå i fældning, som alle høns gør en gang om året for at skifte fjer. Det er meget normalt at de begynder at skifte fjer i september og oktober måned. Et par uger før de begynder at tabe fjerdene kan deres æglægning også godt blive uregelmæssig. Jeg har kun fået 1-2 æg om dagen de sidste 14 dage og alle høns ser forpjuskede ud. Heldigvis har vi en del unge høner, der snart er klar til begynde at lægge æg.
Venlig hilsen
Liv

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 28 ſeptember , 2013, 15:34 »
Her er æglægningen på kraftig retur pga. fældning hos hønsene. Jeg får kun ca. 3-4 æg om dagen fra 17 høner i øjeblikket. Mit bedste gæt på dine manglende æg er derfor begyndende fældning.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 28 ſeptember , 2013, 16:27 »
 *y jeg har to unge ISAer og en ung hjemmelavet blandingshøne, så jeg er sikret æg hele vinteren igennem - til forskel fra sidste vinter, hvor vi måtte undvære æg i mange måneder, da jeg ikke vil købe æg i butikkerne.

Bortset fra det - så tror jeg ikke, at Annemaries høners svigtende æglægning har noget med fældning at gøre, da hun har skrevet indlægget midt i juni
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #6 Dato: 28 ſeptember , 2013, 16:31 »
Bortset fra det - så tror jeg ikke, at Annemaries høners svigtende æglægning har noget med fældning at gøre, da hun har skrevet indlægget midt i juni
Ups, det havde jeg ikke set :o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Liv

• Bruger
« Svar #7 Dato: 28 ſeptember , 2013, 18:09 »
Jeg siger også ups. Glemte at jeg var igang med at læse gamle emner og kom til at skrive et svar  <G <G <G Undskyld!
Venlig hilsen
Liv

Offline Annemarie2013

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 28 ſeptember , 2013, 19:47 »
Hellere senere svar end ingenting.
Lige nu ligger mine høns i fældning, så det er naturligt at der ikke kommer særlig mange æg. Jeg holder regnskab på mine høns og kan se at de dog i slutningen af sommeren kunne svinge sig op på et højere antal æg end gennemsnittet på 2,5 æg. Nu er de som sagt i fældning til den store guldmedalje og der er kommet nye damer til, så de er nok lidt stressede med a´hensyn til at etablering af ny hakkeorden. Godt at hanemand tager sit job forsvarligt. Lige fortiden får jeg 2-4 æg fra 7 høner, hvilket vel er i orden når de fælder.
Mange tak for svarene.
1.6 New Hampshire
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 28 ſeptember , 2013, 19:59 »
@Annemarie - når jeg nu sidder og læser dit første indlæg, så tænker jeg <A  var det egentlig ikke pænt mange æg, du fik fra dine NH?? hvis jeg ikke regner helt forkert, så var det godt 4 æg pr. høne pr. uge.....det er da i hvert fald mere, end mine faverolles kan præstere
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Annemarie2013

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 ſeptember , 2013, 20:07 »
Sådan har jeg ikke set på det før, men jeg var også og er stadig nybegynder i faget. Hvad er egentlig rimelig æglægning hos en NH? Jeg har læst mig frem til at de skulle lægge ca. 200 æg om året.
1.6 New Hampshire
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 28 ſeptember , 2013, 23:13 »
4 racehøner der giver i snit 2,5 æg pr dag er vist ikke så tovligt endda.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline jeanette lund

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 29 ſeptember , 2013, 07:46 »
I en alm. Periode lægger vores 4 New Hampshire 2-3 æg om dagen. Men pt er der 1 måske 2 hvis vi er rigtig heldige. De 2 af dem er begyndt at fælde og en er med kyllinger. Gad vide hvor længe der går inden hun igen begynder at lægge æg? De 4 har i 3 år fint dækket vores æggebehov, men ligenu kniber det gevaldigt