Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Næste projekt: Kyllingehus - placering, størrelse, højde, rengøring  (Læst 17196 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Det var da en rigtig god ide, Jes  /o

Hvor stor skal en hønsefræser være, for f.eks. at rumme skruk og hendes (op til 10, hvis hun kan ligge på så mange), indtil de kan sættes sammen med de øvrige høns ?  (formoder at det er i 4 mdr. alderen)

En hønsefræser på 1x2m med et lille hus i den ene ende kan godt gå. Den skal jo flyttes jævnligt så de hele tiden går et friskt sted. De behøver nu ikke gå der så længe, 1-2mdr måske mindre kan gøre det.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Ilse B

• Passiv bruger
Her bor fru skruk, også kaldet Maggi, og syv kyllinger. Det er første gang jeg har haft kyllinger, har kun haft høns i godt to måneder. Så det hele er gået temmelig stærkt.
Sådan en fræser er alt, alt for lille til en skruk med kyllinger. De har brug for at løbe og baske med vingerne, tage støvbad og grave huller. De kan sagtens leve og have det ok i en fræser på en gange to meter, men det er synd, synes jeg.
Jeg ved ikke hvor længe de skal bo i deres indhegning, som sagt første gang. Jeg tør ikke rigtig at lade dem møde hinanden uden net imellem, som du måske kan se er min sorte silke, Kola, meget nysgerrig , men når hun nærmer sig nettet får hun hak og pusten op af Maggi, sååå?

Hvis du vælger at bruge kyllingenet, skal du være meget omhyggelig med at nettet er tæt over alt, de stikker af, kyllerne. Men kun lige til den anden side af hegnet og vil ind igen.

Arealet er placeret så man kan se det indefra, det gir lige lidt ekstra, man kan jo ikke være derude altid, vel? ;D
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Connie

• Bruger
Tak for input, Ilse   /o
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Karina M. Beck

• Passiv bruger
    • Mindset Coaching
Hmm.. jeg har en skruk til at lægge på æg i hønsehuset sammen med de andre høns, som ikke er skrukke. Jeg forestiller mig ikke at skille hønen og kyllinger fra de andre... da jeg for 10 år siden havde høns, havde jeg også altid skrukken gående sammen med de øvrige høns uden problemer, og når kyllingerne kom, ja så passede hønemor godt på dem, så det har aldrig været et problem hos mig.....  derfor forstår jeg ikke lige det med at de skal skilles ud, og sættes sammen igen efter ca. 4 måneder?
Er det mig der har været heldig og er naiv eller???
God dag :-)

0,2 Wyandotter sort
0,1 Wyandotter Blå
0,2 Voksne børn
1,0 Mand
1,0 Coton De Tulear
1,0 Norsk skovkat
0,1 Dansk Varmblodshest

Offline Ilse B

• Passiv bruger
Tja, nogen gange går det godt, andre ikke.
Jeg vil have net over mine kyllinger, så de ikke bliver snuppet af  andre fugle da der er mangler skader og alliker i området her. Derfor deler jeg dem op, de voksne går nemlig frit på hele grunden.
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Connie

• Bruger
derfor forstår jeg ikke lige det med at de skal skilles ud, og sættes sammen igen efter ca. 4 måneder?
Er det mig der har været heldig og er naiv eller???

Det kan jeg da godt forstå, at du ikke forstår, når du har andre erfaringer.
Jeg ved det jo ikke, da jeg ikke har prøvet det endnu.  Men fra hvad jeg kan læse herinde, så er der mange, der lader skruk ligge adskilt fra de andre høns (hvor længe ved jeg så ikke). 

Men det kan da også være, at et kyllingehus kun er nødvendigt, hvis jeg har kyllinger uden skruk ...
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Denne fungerer her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24792.msg224420#msg224420
Vi har bygget en mere i år i en lidt forbedret udgave.
Den er nem at flytte, og flyttes dagligt til et nyt sted, den er ikke rævesikker til natbrug, så der er kyllingerne indendørs.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Karina M. Beck

• Passiv bruger
    • Mindset Coaching
CONNIE:
Hvis jeg har haft kyllinger UDEN skruk, så har jeg haft dem skilt fra  /o Men synes hønemor plejer at passe godt på sine kyllinger, og hun plejede at gå sammen med 7 - 8 andre høns og en hane. Jeg har både haft en skruk til at lægge på æg, men også lagt daggamle kyllinger ind under en skruk uden problemer - jeg gjorde det om aftenen og lukkede af til reden for natten. Og når jeg åbnede om morgenen, så var hønemor glad, for nu havde hun fået kyllinger  8)
God dag :-)

0,2 Wyandotter sort
0,1 Wyandotter Blå
0,2 Voksne børn
1,0 Mand
1,0 Coton De Tulear
1,0 Norsk skovkat
0,1 Dansk Varmblodshest

Offline mcquolle

• Passiv bruger
Her har jeg et skrukhus på 0,8x1,2 m - Højde er fra 60-80 cm. Den er hævet 60 cm på pæle, så der er mulighed for at støvbade under huset. Så har de desuden 15-20 m2 indhegning ind i "den store" hønsegård.

Derudover har jeg lige lavet et kyllingehus til de store kyllinger (Maskinudrugede) på 1,2x1,2 m - Højde 90-110 cm. Den er også hævet på pæle - Ca. 50 cm. De får så ca. 20-25 m2 indhegning ind i "den store" hønsegård.

Prisen på sådan et hus ligger omkring 1.000,- kr.

Skal nok lige prøve at få taget nogle billeder...
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Connie

• Bruger
Denne fungerer her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24792.msg224420#msg224420
Vi har bygget en mere i år i en lidt forbedret udgave.
Den er nem at flytte, og flyttes dagligt til et nyt sted, den er ikke rævesikker til natbrug, så der er kyllingerne indendørs.

Super lækkert med nogle billeder, Marianne - og en rigtig god og fleksibel konstruktion  /o
Hvordan har I forbedret den model, I har lavet i år ?
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

• Bruger
CONNIE:
Hvis jeg har haft kyllinger UDEN skruk, så har jeg haft dem skilt fra  /o Men synes hønemor plejer at passe godt på sine kyllinger, og hun plejede at gå sammen med 7 - 8 andre høns og en hane. Jeg har både haft en skruk til at lægge på æg, men også lagt daggamle kyllinger ind under en skruk uden problemer - jeg gjorde det om aftenen og lukkede af til reden for natten. Og når jeg åbnede om morgenen, så var hønemor glad, for nu havde hun fået kyllinger  8)

He he ... listigt ... den vil jeg huske. 
Jeg kan se nu, at jeg har 2 Maran haner, så der er en til hønsene og en til gryden ... kan ikke rigtigt gennemskue Wyandotterne endnu, selvom de er 7 uger gamle nu ...

Jamen, så er jeg med igen Karina - på forskelle mellem med/uden skruk, og hvad mulighederne er.  Tak :)
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

• Bruger
Her har jeg et skrukhus på 0,8x1,2 m - Højde er fra 60-80 cm. Den er hævet 60 cm på pæle, så der er mulighed for at støvbade under huset. Så har de desuden 15-20 m2 indhegning ind i "den store" hønsegård.

Derudover har jeg lige lavet et kyllingehus til de store kyllinger (Maskinudrugede) på 1,2x1,2 m - Højde 90-110 cm. Den er også hævet på pæle - Ca. 50 cm. De får så ca. 20-25 m2 indhegning ind i "den store" hønsegård.

Skal nok lige prøve at få taget nogle billeder...

Tak for detaljer omkring forskelle i størrelser på huse på de to typer ... super anvendeligt  /o
Glæder mig til at se et par billeder af det  :D

... og ellers tænker jeg, at jeg kan lave Mariannes trekantede hus i større format - det vil vel også virke, selvom den side, der vippes op nok bliver lidt tung, men så kan jeg evt vælge at hængsle midt på siden, så det er de nederste 2/3, der løftes op ... (bare lige lidt løse tanker, mens jeg skriver) :)
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Ilse B

• Passiv bruger
Marianne, det er rigtig smart det de har bygget der,
Den kan vel også bruges til hønsefræser, så kunne den stå langs en hæk, hvor der er en masse ukrudt. Eller hvis den lige passede til at stå mellen rækkerne i urtehaven?
Her tænker jeg altså til voksne høns.

Høns er nu geniale /o
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Jeg skal nok tage nogle billeder af den nye, vi har bygget i år.
Jeg har faktisk overvejet, at lave en "opskrift" med mål, tegninger osv.
Den kan snildt bruges i en køkkenhave eller langs hækken.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Connie

• Bruger
Jeg skal nok tage nogle billeder af den nye, vi har bygget i år.
Jeg har faktisk overvejet, at lave en "opskrift" med mål, tegninger osv.
Den kan snildt bruges i en køkkenhave eller langs hækken.

Det var da en rigtig god ide, Marianne  /o
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner