Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: De spiser ikke deres foder!  (Læst 2292 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hotcut

• Passiv bruger
De spiser ikke deres foder!
« Dato: 10 Juni , 2013, 08:39 »
Hej,

Vi har fire Maraner - alle høner, omkring 24 uger gamle. De er netop begyndt at lægge æg (yay!).
De har til daglig adgang til hele haven, hvor der er MASSER af ukrudt, blade og smådyr de kan hygge sig med.
Vi har dog her de sidste par dage efter de er begyndt at lægge æg ladet dem blive inde i gården indtil æggene er lagt, så de forhåbentligt husker at æg skal lægges i huset, og ikke i haven.

Når de nu ikke har adgang til haven, ville jeg forvente at de spiste af deres æglægningsfoder - æglægningsfoder fra Bangs (http://bangs.dk/tilbehor/294-2/) - men de rører det slet ikke! Har også prøvet at give havens fugle lidt på fodderbrædtet, men heller ikke her vækker det begejstring.
Er foderes for gammelt? Vi købte det 1. maj.
Eller gider hønsene bare ikke spise de kedelige "piller" nu hvor de plejer at kunne få lækre ting i haven?

Vi vil jo ikke have at de små dejlige damer sulter eller mangler noget :) Som ny-i-høns bliver man jo lidt bekymret.

På forhånd mange tak - og tak for alle de andre gode råd jeg har fået her på forum!!

MVH
Casper
Maran: 0.4.0
Isa Brown: 0.2.0
Vildtfarvede silker: 0.0.4

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: De spiser ikke deres foder!
« Svar #1 Dato: 10 Juni , 2013, 08:50 »
Du er på sporet  :)
Høns der er bedre vant, gider ikke de kedelige piller, men de plejer dog ikke at vælge dem helt fra hvis ikke der er andet at spise...
Havens lækkerier dækker nok deres behov for proteiner, og andet guf, så jeg tror ikke du skal være urolig...

Jeg har i en lang periode, hældt piller i fodertårnet inde i huset, inden jeg lukker om aftenen, så der er morgenmad før jeg lukker op, og så får de korn sidst på dagen inden sengetid. Hele dagen går de så i haven, og på den måde bliver de lidt tvunget til pillerne om morgenen når der ikke er andet..
Så længe der er andet, lader de pillerne være  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 Juni , 2013, 09:32 »
Hej :)

Dejligt at jeg ikke skal være alt for nervøs - de har adgang til foderpiller i deres hus indtil de lukkes ud, men kan selvfølgelig være de ved at de kommer ud til noget bedre på et tidspunkt, og ikke er sultne nok ;)

Da jeg købte pillerne sagde de at der var en holdbarhed på omkring 3 måneder - bliver de sure/mugne eller lignende når de bliver for gamle, eller hvordan ved jeg om det er på tide at få skiftet dem ud?
Sådan en sæk på 15 kilo ser ud til at holde ret lang tid - langt mere end 3 måneder med nuværende hastighed.

Tak :)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 10 Juni , 2013, 09:36 »
Det er vitaminerne som forsvinder i foderet. Bare de har adgang til haven behøver du såmænd ikke at være nervøs for holdbarheden. Sålænge det altså opbevares tørt.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 Juni , 2013, 09:45 »
Godt at høre at hønsene ikke bliver syge af at spise det, og at de stadig bliver mætte og sunde af det :-)
Så får de en ny portion når vi nærmer os vinteren, så der er friske vitaminer til den tid.

Tak!