Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Køkken affald /madrester som fodre  (Læst 7370 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søren S

• Passiv bruger
Køkken affald /madrester som fodre
« Dato: 09 Juni , 2013, 18:45 »
Hej.

Jeg sidder lige og snakker med en der har høns.
Fordi jeg selv overvejer om jeg skal anskaffe mig høns.
Så kommer vi ind på hvad de kan få at spise.
Udover div korn produkter og foder specialt fremstillet til høns.

Så bliver der sagt Køkken affald / madrester.
Det er bare at samle det samme i en gryde/spand og give dem det.

Men så er det jeg mener at kunne huske at have set et DR-Der ude med Søren Ryge der gjorde dette i et program som afslutning på programmet. For i næste program at sige dette ikke var den rigtige måde at gøre det på. Det skulle koges først.

Husker jeg forkert eller er der noget om det skal koges først og hvorfor skal det koges først?

Håber I kan hjælpe mig med dette spørgsmål.
God dag
Søren S

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Køkken affald /madrester som fodre
« Svar #1 Dato: 09 Juni , 2013, 19:13 »
Det er da helt utroligt som det oldgamle program med Ryge kan holde ved... Jeg tror at det er fra midt-halvfemserne at der stod at madaffald til høns skulle koges for at forhindre eventuel smitte i at sprede sig. Den regel er for længst afskaffet.
MEN
Til gengæld er der indført en ny regel om at høns (og andre husdyr) ikke må få animalske rester. Det er fordi nogle englændere ikke kunne finde ud af at varmebehandle benmel tilstrækkeligt godt, så køerne blev smittet med BSE (ko-galskab) og så blev det i hele EU forbudt at fodre husdyr med animalske rester. Men høns skal jo have protein at spise...

Så du behøver ikke at koge dit madaffald, rester af salat, brød og andre ting kan du roligt give dem uden at det er kogt.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #2 Dato: 10 Juni , 2013, 05:48 »
finn mener faktisk at ha læst et sted af svine, og fjerkræ fodder igen må inde holde animalske bi produkter, kan ikk lige huske hvorfor.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 10 Juni , 2013, 08:18 »
Er det den her du tænker på
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=32029.msg285308#msg285308

Så er det ikke først fra 2014 og nok ikke privates brug der tillades..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #4 Dato: 10 Juni , 2013, 10:38 »
sikkert så først, men er der ikk forskel på bi produkter og så at vi laver lidt ekstra så der oss er til hønsene

Offline Søren S

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 Juni , 2013, 00:15 »
Det er da helt utroligt som det oldgamle program med Ryge kan holde ved... Jeg tror at det er fra midt-halvfemserne at der stod at madaffald til høns skulle koges for at forhindre eventuel smitte i at sprede sig. Den regel er for længst afskaffet.
MEN
Til gengæld er der indført en ny regel om at høns (og andre husdyr) ikke må få animalske rester. Det er fordi nogle englændere ikke kunne finde ud af at varmebehandle benmel tilstrækkeligt godt, så køerne blev smittet med BSE (ko-galskab) og så blev det i hele EU forbudt at fodre husdyr med animalske rester. Men høns skal jo have protein at spise...

Så du behøver ikke at koge dit madaffald, rester af salat, brød og andre ting kan du roligt give dem uden at det er kogt.

Hej.

Jamen så huskede jeg ikke helt forkert.
Men det er så lavet om siden Hr. Ryges udsendelse.

Der står flere steder at høns skal ha friskt vand hverdag.
Giver I jeres høns vand fra vandhanen eller må de også godt få vand fra fx en tønde eller jordtank med regnvand?

Har en jordtank gravet ned i plænen. Som jeg ville pumpe vandet op og server for dem.
Men hvis dette ikke er lovligt. Så bruger jeg bare alm vandværksvand.
God dag
Søren S

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 Juni , 2013, 01:03 »
Giver I jeres høns vand fra vandhanen eller må de også godt få vand fra fx en tønde eller jordtank med regnvand?

Har en jordtank gravet ned i plænen. Som jeg ville pumpe vandet op og server for dem.
Men hvis dette ikke er lovligt. Så bruger jeg bare alm vandværksvand.

Jeg sørger for vand fra hanen :-) om det at samle regnvand er ulovligt har jeg ikke en pløk forstand på, når vandet bruges til dyr... men det der er med regnvand, er jo at det er samlet fra et tag, et tag som andre fugle kan have skidt på, og de fugle kan være inficerede med bakterier eller virus, som du så giver til dine høns. I princippet er tanken jo god, og egentlig også ganske fornuftig når vi taler om at gøre det delvist selvforsynende på en måde, men ved at gøre det risikerer du at udsætte dine høns for smitte, f.eks. salmonella.

Det er meget lettere at nappe vandet fra hanen, end at bruge tid på desinficering af regnvandet.
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat