Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mobning af stor kylling  (Læst 1408 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søren Riis

• Passiv bruger
Mobning af stor kylling
« Dato: 09 Juni , 2013, 16:22 »
For en uge siden købte vi vores første hønsehold hos "Hønsegården". 2 Isa Brown, 1 Lys Sussex, 1 Sperba og en Maran. Vi fik at vide at man sagtens kunne blande racer når bare de blev købt samtidig og var unge fugle. Alt er godt på nær med vores lille maran som er markant yngre og mindre end de andre. Hun bliver jagter og hakket af de to Isa Brown og den lyse Sussex. Selv når hun søger tilflugt i hønsehuset kan de finde på at gå op og give hende et lag prygl eller jage hende ud af huset for at jagte hende. Vi har søgt råd hos venner med høns men rådene er lidt forskellige. 1: lad dem være sammen indtil hakkeordenen er på plads. 2: adskil hende fra de andre indtil hun er blevet lige så stor som dem og derfor bedre kan tage kampen op. Hvad er det bedste råd? De bekymrede førstegangs hønseejere

Offline Sagi1998

• Passiv bruger
Sv: Mobning af stor kylling
« Svar #1 Dato: 09 Juni , 2013, 16:34 »
Vi købte for præcis en uge siden også to marankyllinger og to isa Brown i skiby hos "hønsegården" vi fik også en ældre hvid høne med. Hende købte jeg, fordi jeg fik at vide at hun var en god kyllingeføre, og kunne hjælpe de to små lidt på vej. To dage efter havde den hvide så meget blodig dirre at jeg måtte aflive hende. Hun var fuldstændig levende af mider bag i :-( jeg er også førstegangs hønseejer, og er blevet tager grundigt ved næsen! De to isabrown er så meget efter de to maraner, at maranerne næsten ikke tør bevæge sig ud for at spise og drikke. Mit råd er at se sig godt for inden man køber høns, og at man ikke skal stole på alt hvad man høre. Desværre.

Offline Nat_ja

• Passiv bruger
Sv: Mobning af stor kylling
« Svar #2 Dato: 11 Juni , 2013, 22:00 »
Trist oplevelse for jer begge, når man eller har glædet sig så meget til en hyggelig flok høns :-(
Har I prøvet at kontakte sælger?
Mht den jagtede høne, så synes jeg du skal vælge den høne som er mindst hård ved hende og sætte dem sammen, altså isoleret fra de andre. Så giv dem god tid til at blive "venner", så holder de ofte sammen når de sættes ind til de andre igen.
0,1 araucana, 0,1 maran, 0,1 kochin-silke blanding, 0,1 silke, 0,1 welsumer, 0,1 gul sussex, 0,1 orpington, 0,2 sabelpoot, 0,1 barnevelder, 0,0,14 faverolles, 0,0,4 australorps, 1,0 forlovet som ææælsker at bygge på mit hønsehus :-)