Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er min skruk - skruk nok?  (Læst 6863 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tink

• Passiv bruger
  • Nybegynder men vild entusiast!
    • Lillemormor
Er min skruk - skruk nok?
« Dato: 09 Juni , 2013, 16:06 »
Dette er mit første indlæg herinde, jeg har dog fulgt med i et par måneder og har som oftest fundet svar på mine spørgsmål bare ved at læse her. Men jeg synes ikke rigtig jeg kan finde noget om den problemstilling jeg står overfor aktuelt.

Jeg har en trefarvet sussex høne (har egentlig fire) men den ene af dem er blevet skruk - tror jeg... Hun hakker ikke ud efter mig, har ikke lagt en skrukkelort, hun har alle fjer foran, men hun har de sidste tre dage lagt trofast på sin rede i huset og har ikke flyttet sig overhovedet, hun ligger der - flad som en pandekage. Først ville jeg ikke rigtig det skrukkeri, men så slog det mig at jeg jo kunne få mine egne kyllinger, og så var hønens mærkværdige opførsel jo pludselig fin.

Så i den tid der er gået har jeg nået at købe rugeæg (de er ikke kommet hjem endnu), købe et skrukkehus/kaninbur (som jeg først kan afhente torsdag i den uge vi går ind i dvs. 4 dage) og hønen har trofast lagt på sin plads med de tre æg hun er blevet tildelt indtil dem med gevinst dukker op.

Idag da jeg går ud for at se til hende har hun skiftet redeplads, og har ladt hendes tre æg ligge og blive kolde, mens hun nu ruger på de nylagte æg fra de andre høner fra idag! Da jeg så tager dem, og lægger hende på de tre hun har forladt, rejser hun sig resolut og går ud af huset, nu er der gået 1 time, og så længe har hun på intet tidspunkt været ude i de andre dage.

Mit spørgsmål er, er hun ikke skruk nok? Kan en høne blive kureret bare lige sådan? Havde det nu været de rigtige æg, var mine chancer for kyllinger så forsvundet nu hvor hønekonen er ude at opleve verden sammen med de andre "tøser".

Hvad tror I - kan jeg ligeså godt glemme mine kyllingedrømme?
0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)

Offline madsen

• Passiv bruger
Sv: Er min skruk - skruk nok?
« Svar #1 Dato: 09 Juni , 2013, 22:52 »
Hvis hun ikke er stabil på æggene, kan du godt glemme at få nogen kyllinger ud af det.
Hvis hun nu ombestemmer sig i morgen, kan det være en fordel at flytte hende for sig selv (på snyde æg), og så vil det vise sig, om hun bliver på reden.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 09 Juni , 2013, 23:15 »
Mit spørgsmål er, er hun ikke skruk nok?

Hun er nok ikke skruk.

En høne er enten skruk eller ikke skruk. Lidt som med kvinder - enten gravid eller ikke gravid. Jeg har aldrig hørt om en kvinde der var lidt gravid.  ;)

Hvis du vil tjekke om en høne, der ligger og fiser den af i reden, er skruk, stryger du hende over nakken og videre ned over den øverste del af ryggen. Puster hun sig op, skutter ryg og siger sjove kurrende lyde, er det normalt tegn på at hun er skruk.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tink

• Passiv bruger
    • Lillemormor
« Svar #3 Dato: 10 Juni , 2013, 07:27 »
Åha, jeg synes ikke det er så nemt, jeg har forsøgt det med at røre hende, hun puster sig ikke op og hakker ikke ud, men hun klukker meget dybt synes jeg. Gælder det?

Hun trykker sig stor og flad ned over de tre æg og har lagt trofast siden jeg skrev indlægget her? Er der håb så?

Iøvrigt, så er hun tam som en hund normalt, kan det være med til at hun ikke er lige så "ondsindet" skruk, eller er hun bare en helt vildt doven senge-høne?
Og hvis hun nu ikke er skruk og ikke udvikler de der sikre tegn, hvad er der så med hende tror I?
0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 10 Juni , 2013, 07:38 »
Jeg tror, at hun er ved at overveje - meget kraftigt - at lægge sig skruk for alvor. Nogle gange punkterer hønen bare lige sådan her, andre skal have et lille tilløb.

Det er langt fra alle skrukker som hakker efter uindbudt indtrængning - nogle ligger bare og har et fjernt blik i øjnene  - totalt tabt for omverdenen.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 10 Juni , 2013, 09:05 »
Jeg tror da også på at hun er skruk
Hun skal bare lige finde ud af hvor og hvordan hun ønsker at tilbringe sin rugetid,,, De første dage kan sagtens være lidt til og fra, og de fleste høns går hver dag af reden for at skide æde drikke og slå med vingerne, og det kan tage varierende tid,, hønen ved bedst.

Lad hende vælge sin plads, og sæt mærke på de æg hun ligger på, eller læg nogle kunstige æg til hende, golfbolde el.l så du kan tage de æg fra som de andre evt. lægger i reden.
Når du har skrukhus og æg klar, flytter du hende i mørke, så hun ikke opdager at hun er kommet et andet sted hen, og så hun vågner op på sin nye rede, hvis ellers det hele er foregået fredeligt, bliver hun liggende, og det er en god ide, ikke at forstyrre hende for meget mens hun ligger og venter på sin selvvalgte rede,, at være skruk er en slags trance tilstand
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tink

• Passiv bruger
    • Lillemormor
« Svar #6 Dato: 10 Juni , 2013, 12:52 »
Det er langt fra alle skrukker som hakker efter uindbudt indtrængning - nogle ligger bare og har et fjernt blik i øjnene  - totalt tabt for omverdenen.

Lige nøjagtig den beskrivelse synes jeg bare passer rigtig godt på Henny som hun hedder, hun ser bare helt stiv ud i blikket og idag har jeg mærket efter æggene under hende og hun var som om hun havde feber - jubii!

Offline Tink

• Passiv bruger
    • Lillemormor
« Svar #7 Dato: 10 Juni , 2013, 12:54 »
Jeg tror da også på at hun er skruk
Hun skal bare lige finde ud af hvor og hvordan hun ønsker at tilbringe sin rugetid,,, De første dage kan sagtens være lidt til og fra, og de fleste høns går hver dag af reden for at skide æde drikke og slå med vingerne, og det kan tage varierende tid,, hønen ved bedst.

Lad hende vælge sin plads, og sæt mærke på de æg hun ligger på, eller læg nogle kunstige æg til hende, golfbolde el.l så du kan tage de æg fra som de andre evt. lægger i reden.
Når du har skrukhus og æg klar, flytter du hende i mørke, så hun ikke opdager at hun er kommet et andet sted hen, og så hun vågner op på sin nye rede, hvis ellers det hele er foregået fredeligt, bliver hun liggende, og det er en god ide, ikke at forstyrre hende for meget mens hun ligger og venter på sin selvvalgte rede,, at være skruk er en slags trance tilstand

Hun har valgt en kasse, men den ville alle de andre også ligge i, så jeg rykkede hende og æggene til nabokassen og der ligger hun endnu, så jeg tror godt hun kan klare en flytning. Tak for rådet med at flytte i mørke, det vil jeg gøre når jeg får hentet hendes skrukhus.

Hvor længe skal man lade en skruk ligge uden at se til hende efter flytningen? En eller flere dage??

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #8 Dato: 11 Juni , 2013, 09:10 »
Når du har lagt hende i skrukhuset, så ser du til hende næste morgen, at alt er i orden, at hun ligger på æggene, at hun er rolig, og ikke traver rundt,,, du lukker op så hun kan få luft og komme ud i sin skrukgård og se at der er mad og vand, og naturligvis at hun når hun har været ude, returnerer til reden,,, mine høns går ikke nødvendigvis af reden hver dag, så ro på, og se hvad hun selv synes..men hun skal selvfølgelig lette rumpen med nogle dages mellemrum.
Ligger hun der så bliver hun der. Du skal ikke serverer mad og vand for hende på sengekanten, så bliver hun måske liggende og sviner reden, og så får du ingen kyllinger..
Spændende hvordan det går,, og husk at det altid er nemmest at tage hønsene om natten/aftenen når det er mørkt, så er de rolige, og det gælder uanset hvad dit ærinde er,,, med mindre de er tamme og bare lader sig samle op...
 men flytning er bedst i ly af natten  <:
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tink

• Passiv bruger
    • Lillemormor
« Svar #9 Dato: 11 Juni , 2013, 15:33 »
Okay, super, I er gode til at svare herinde så man ved hvordan man skal forholde sig, hun er helt tam og finder sig i alting - men er det ikke stadig bedst at flytte til nat, synes jeg har læst herinde at chancen for at hun bliver liggende er størst hvis man griber det sådan an.

Arh men altså jeg er så spændt at eg næsten ikke kan holde det ud, det er ligesom juleaften ;)

Offline Tink

• Passiv bruger
    • Lillemormor
« Svar #10 Dato: 12 Juni , 2013, 08:29 »
Så! Nu har skrukken fået de rigtige æg, hvor der forhåbentlig er gevinst, hun lå ligeså bred og mægtig og fandt sig trofast i udskiftningen, ingen hak og ingen pusten op, men MEGET varm hønemave lige klar til at ruge babyer ud!

Uha som jeg altså synes det er vanvittig spændende!

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 12 Juni , 2013, 10:10 »
  :- <I
Tillykke. Så der kun vente tiden, og den synes jeg er lang når det er første gang. Men lige pludselig er de små kyller der, og det er bare en stor glæde at opleve.
Jeg fik et lille hold for 10 dage siden ( første),  glæd dig! *p
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Tink

• Passiv bruger
    • Lillemormor
« Svar #12 Dato: 12 Juni , 2013, 13:56 »
Tak skal I have, jeg er glad for at I kan forstå det, min e omgivelser synes efterhånden jeg er en underlig en.

Jeg kan ikke finde ud af at ligge billeder ind her (endnu) men hvis I vil er I meget velkomne til at følge skrukke oplevelsen sammen med mig på: www.lillemormor.dk ;D

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #13 Dato: 12 Juni , 2013, 15:12 »
At andre synes du er underlig skal du bare vende dig til, det følger med hønsetossestatussen  /o
Venlig Hilsen INA