Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Etisk afskrukning  (Læst 4287 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
Etisk afskrukning
« Dato: 08 Juni , 2013, 14:52 »
Har 6 skrukhøns. De tre har fået kyllinger, de sndre tre ligger på 4 uge! Jeg har ikke lyst til at køre langt efter kyllinger daggamle i øjeblikket til de tre andre skrukker   Skal bare lade dem ligge som de har valgt, oven på hinanden i en 30x30 kasse! , eller tager man spanden over dem. Hvad er etisk korrekt, jeg vil så gerne være sød ved mine dyr. Mvh Marianne

Offline morAnna

• Passiv bruger
Sv: Etisk afskrukning
« Svar #1 Dato: 08 Juni , 2013, 15:16 »
hvis du spørger mig så er den sorte spand i den grad ok - hurtigt, smertefrit og efter par dage  har du høne igen der render med flokken og husker ikke sorte spand ;)
 hvorimod  lade hende ligge i 3 uger uden at  hun får noget i stedet....
 under det sorte spand  får hun stadig mad og vand så det  er ikke umenneskeligt.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #2 Dato: 08 Juni , 2013, 19:49 »
har du mulighed for at sætte dem til en anden hane, i en anden gård, det hjælper som regl hos mig

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 08 Juni , 2013, 21:08 »
Høner kan desværre godt skrukke sig ihjel. /d
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Juni , 2013, 21:22 »
Er det virkeligt rigtigt Lene?  Sætter mand vand og mad under spanden og hvor længe lader man dem blive? Jeg troede at det bare gik over og de pludselig opgav At skrukke.

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Juni , 2013, 21:50 »
Jeg plejer at flytte dem der vil skrukke, hvis jeg ikke har plads til skrukker og kyllinger. Enten til den anden hønsegård. Eller til skrukkebur el. lign. Så plejer de selv at opgive, og jeg har god samvittighed, fordi jeg ikke har valgt for dem  ;D

Susanne

• Gæst
« Svar #6 Dato: 08 Juni , 2013, 21:54 »
Jeg plejer at flytte dem der vil skrukke, hvis jeg ikke har plads til skrukker og kyllinger. Enten til den anden hønsegård. Eller til skrukkebur el. lign. Så plejer de selv at opgive, og jeg har god samvittighed, fordi jeg ikke har valgt for dem  ;D

Ja, jeg har også prøvet mange metoder, og den der med buret virker også fint her.

Jeg har et gammelt hamsterbur, som hønen kommer ind og gå i, og ingen har endnu lagt sig skruk derinde. Der er plads til en drikkekop og en foderkop. Efter et par dage kan hun komme tilbage til flokken :)

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 Juni , 2013, 10:48 »
Jeg har nu læst og søgt på sort spand og synes ikke jeg kan læse om de skal have mad og vand under spanden?  Indtil nu er alle parkeret i udegård uden mulighed for at komme ind til redeklasserne. Lækkert mad er givet   

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 Juni , 2013, 12:30 »
Du kunne lave et netbur, som har net hele vejen rundt.

Når en høne bliver skruk stiger hendes temperatur -> du skal prøve, at få sænket hendes temperatur.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 11 Juni , 2013, 22:24 »
Hvis du bruger spanden, skal du lade hønen spise og drikke om morgenen og igen om aftenen, som regel tager det 1-2 dage, jo kortere tid, den har været skruk, jo hurtigere.
Den skal ikke have mad og drikke under spanden, for det er mørkt, og så sover den.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk