Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor fodre I?  (Læst 4186 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dittemor

• Passiv bruger
Hvor fodre I?
« Dato: 08 Juni , 2013, 14:22 »
Hej
 Jeg er jo helt ny indenfor hønsehyggen og nu melder sig flere spørgsmål... F.eks hvor smider I rester fra køkkenet?? Kan ikke inde ud af om jeg bare skal smide det på jorden inde i gården eller finde en form for fodertru ? De går jo rundt i det og skider, tænker det ikke er helt sundt?

Hilsen Ditte som nyder at være hønseejer

Offline Bente E.

• Bruger
Sv: Hvor fodre I?
« Svar #1 Dato: 08 Juni , 2013, 14:56 »
Jeg har et stålfad med låg stående i mit bryggers - her samler vi dagens rester fra brødskorper fra morgenbordet til pil, skræller og rester fra aftensmaden. Jeg snitter det lidt og blander det og tilfører en smule paprika (til æggeblomme-farve) og lægger det på jorden. Der er som regel ikke mere end de spiser det op (vi er to modne folk fra en tid hvor det ikke var fint at levne, så der er jo ikke vildt meget)
Hvis ikke de spiser op, så river jeg jorden og putter resterne i komposten. De har som regel taget alt hvad der kunne være interessant for rotterne, så det er blot løgskaller og den slags der er tilbage.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Søren Roager

• Passiv bruger
Hvor fodre I?
« Svar #2 Dato: 08 Juni , 2013, 14:58 »
Jeg bruger en plastikunderskål på ca 45 cm i diameter.

Den er dejligt nem at vaske af, hver morgen, inden jeg giver dem køkkenresterne.

Fadet er købt hos America på LU sidste år.

Med venlig hilsen

Søren

Brun sort dobbeltrandet Barneveldere i stor
Mørkebrune Barneveldere i dværg

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

https://www.facebook.com/#!/groups/600818969971561/

Har du Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #3 Dato: 08 Juni , 2013, 17:00 »
Mine rester når ikke at ramme jorden inden hønsene har slugt det hele.  :D
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #4 Dato: 08 Juni , 2013, 19:45 »
 mine rester smides bare i græsset, ved godt man ikk må fodre under åben himmel, men der kan jeg sprede det så alle får, det er dog mest havregrød, og kødrester, resten er grisseguf her i huset, de snupper nemlig os kartoffelskræller

Offline Dittemor

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Juni , 2013, 20:03 »
Tak for svar!
Det kan godt være det er fint nok som jeg gør det nu. Men det ser lidt smart ud med det fad Søren har.
Ville bare være sikker på jeg gjorde det okay

Offline Tove

• Bruger
« Svar #6 Dato: 08 Juni , 2013, 23:13 »
Vi har et par store plastikbakker ( indeholdt oprindelig is ) som står i hønsegård og hønsehus. De er nemme ar gøre rene, lg ganske gratis. Men alt der kan holdes i hånden bliver spist inden det lander i bakkerne. I hvert fald i flokken med brahma og maran. De er ret madglade, og hugger gladeligt alt ud af hånden på mig. Og det er jo vildt hyggeligt. Araucanaerne har vi ikke haft så længe, men de er nu også godt på vej til at"tá selv"
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 08 Juni , 2013, 23:30 »
Jeg hakker mit op, og blander det med "hønseguf" (blendet mos med hvidløg, løg, olivenolie og honning), kommer det i en almindelig lav plastbøtte og sætter ud.
Er "massen" klæbrig kommer jeg havregryn og byg til, er den meget tør kommer jeg yougurt eller A38 samt lidt byg til.

Det er sådan jeg gør, da det for os ikke virker med at sprede det eller bare lægge det frem, derfor hakker vi vores til mindre stykker og blander sammen - sammen med mosen er det bare hittet og der er som regel altid spist op til sengetid, skulle der dog være noget tilbage kommer jeg låg på og sætter det ud til dem igen næste dag.
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 09 Juni , 2013, 00:04 »
Hey, mine høns spiser også kartoffelskræller, de synes det er en delikatesse.
Nogle maraner, nogle araucana.