Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke høns skal vi vælge?  (Læst 7212 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brexen

• Passiv bruger
Hvilke høns skal vi vælge?
« Dato: 08 Juni , 2013, 08:15 »
Godmorgen allesammen :)

Jeg er helt ny inden for hønsehold og dermed også ny derinde.....glæder mig til at blive en del af jeres forum :)

Jeg kunne virkelig godt tænke mig nogle høns der ligger sjove farvet æg da jeg har en søn på 5 år som selvfølgelig skal hjælpe med at passe :)
Hvilke høns ville i foreslå jeg skal læse op på?

Vh Britt

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Hvilke høns skal vi vælge?
« Svar #1 Dato: 08 Juni , 2013, 08:29 »
Velkommen på forum

Her er et billede med æg i forskellige farver - udstillet på LU.

Du kan se, hvilke race der har lagt æggene på de fleste kurve, hvis du klikker på billedet så det bliver større

http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?album=911&pid=10536#top_display_media
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Søren Roager

• Passiv bruger
Hvilke høns skal vi vælge?
« Svar #2 Dato: 08 Juni , 2013, 08:30 »
Godmorgen og velkommen på et rigtig godt forum :)

Maran ligger chokoladebrune æg.
Welsumer og Barneveldere ligger brune æg.
Araucana ligger turkise æg.
Grunlæggere ligger grønne æg - disse er dig ikke racehøns, men såkaldte hybrider, dvs blanding af to eller flere racer...

Har du andre krav til racen?
« Senest Redigeret: 08 Juni , 2013, 08:32 Fra Søren Roager »
Med venlig hilsen

Søren

Brun sort dobbeltrandet Barneveldere i stor
Mørkebrune Barneveldere i dværg

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

https://www.facebook.com/#!/groups/600818969971561/

Har du Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #3 Dato: 08 Juni , 2013, 09:06 »
Blandning af Araucana/Maran lægger olivengrønne æg :)
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline brexen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Juni , 2013, 09:13 »
Tak for jeres svar  :)

Jeg har snakket med en i nærhedden af os der sælger grønlægger men han siger de ikke er gode æglægger...... hvad vil det sige? hvor mange æg er det ca om ugen fra en høne?
Vi havde regnet med at skulle have omkring 4-6 høns og vi er 3 mennesker i familie, vi bager meget og spiser ret gerne æg men syntes det er svært at vide om det så er bedst at købe høns der er gode æglægger.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 08 Juni , 2013, 09:17 »
Mht til grønlæggeres ydeevne, så kommer det helt an på, hvilke racer de er krydset af.

Min høne, som lægger olivengrønne æg - lægger et æg næsten hver dag. Hun er et kryds af en Isa brown og araucana
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 08 Juni , 2013, 10:13 »
det kan være lidt svært og sige præcist hvor mange høner i burde få for og ha æg til jer selv. I vinter perioden hvor dyrene ikke lægger så mange æg ville 6-8stk (alt efter race osv ) være et godt bud, men i sommer perioden ville 6-8stk måske være alt rigeligt. Umiddelbart vil jeg mene i skal prøve med 4, så er der altid plads til og få nogen ekstra høner hvis det er
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 08 Juni , 2013, 10:18 »
Godmorgen allesammen :)

Jeg er helt ny inden for hønsehold og dermed også ny derinde.....glæder mig til at blive en del af jeres forum :)

Jeg kunne virkelig godt tænke mig nogle høns der ligger sjove farvet æg da jeg har en søn på 5 år som selvfølgelig skal hjælpe med at passe :)
Hvilke høns ville i foreslå jeg skal læse op på?

Vh Britt

Du kunne f.eks. tjekke racen Orpington i stor ud, det er en race jeg er helt vild med.
Men det er jo ikke sikkert du syntes om racen, vi er jo alle forskellige.
Den er OK til æg og kød, samt ruger gerne et hold kyllinger ud, hvis det er det man ønsker.
Dog er der et minus, de er/bliver nemlig så tamme at man næsten kan falde over dem.
NB: de kan indhegnes med lavt hegn, da de ikke flyver op.

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #8 Dato: 08 Juni , 2013, 10:43 »
Mit bud vil være store Wyandotter som jeg selv er gået tilbage til efter flere forskellige racer de fire jeg har nu lægger 3-4 æg om dagen det er faktisk bedre end de 8 (Isa warren) jeg har som kun lægger 4-5 om dagen :)

http://danskwyandotklub.dk/index.html
http://da.wikipedia.org/wiki/Wyandotter
« Senest Redigeret: 08 Juni , 2013, 11:03 Fra preben r »
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline brexen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 08 Juni , 2013, 13:21 »
Jeg har nu undersøgt hvilke høns jeg kan købe her i området.

ISA Warren også kendt under navnet "Rød amerikaner"
Mørk susex
Grønlægger
Sorte skovhøns
Hvide Sussex
Maranl b

Så vil bestemt vælge en af de raser  :)
Vores hønsehus bliver lavet i næste weekend så jeg har heldigvis noget tid til at læse om der forskellige

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #10 Dato: 08 Juni , 2013, 14:35 »
Held og lykke m projektet! Hvis ikke du har den i forvejen - kan tiden bl a bruges til at studere Jørgen Liljensøes bog Den Store Hønsebog (lånes på biblioteket), den er meget informativ og har flotte billeder af de forskellige racer. Vi har pløjet racerne igennem mange gange, og jeg har også kikket meget på internettet - men det blev i sidste ende geografien og tilgængeligheden som fik det største ord at skulle have sagt ;D

Vi overtager simpelt hen en fix & færdig flok på 2 maran, 2 sussex, 1 maran-araucana blanding og 1 araucana hane. Muligvis er der kun 1 maran tilbage, det kommer an på om nr 2 har gemt sig med æg et sted, eller ræven har taget hende  :'(

Så må tiden vise hvilken vej vi kommer til at gå race-mæssigt (kæresten er allerede begyndt at snakke om en ren araucana høne, for at få de farvede æg)  ;D
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Fisker

• Passiv bruger
Sv: Sv: Hvilke høns skal vi vælge?
« Svar #11 Dato: 08 Juni , 2013, 22:17 »
Jeg har nu undersøgt hvilke høns jeg kan købe her i området.

ISA Warren også kendt under navnet "Rød amerikaner"
Mørk susex
Grønlægger
Sorte skovhøns
Hvide Sussex
Maranl b

Så vil bestemt vælge en af de raser  :)
Vores hønsehus bliver lavet i næste weekend så jeg har heldigvis noget tid til at læse om der forskellige

Vær opmærksom på at høns købt hos kommercielle forhandlere ikke nødvendigvis har de egenskaber som du regner med. Bare så du er forberedt, nogle af de navne du har nævnt er typisk nogen man finder disse steder. Det kan stadig være gode dyr, men måske ikke helt så racetypiske.

Rasmus

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #12 Dato: 08 Juni , 2013, 23:07 »
Jeg vil anbefale at du læser lidt op på forskellige racer og så efterspørger herinde. Hellere få det man virkelig gerne vil have, end "forhandler-høns" der ikke lever op til forventningerne. Der er masser af kyllinger på markedet lige nu. Og det er hyggeligt at køre ud og besøge hønsefolk. Der er gerne en masse sludder, oplysninger, god snak og kaffe involveret. Det er en god måde at lære mere på, og kan gøres til en familieudflugt.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)