Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskiner  (Læst 828 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
Rugemaskiner
« Dato: 06 Juni , 2013, 21:55 »
Jeg gad nok vide hvordan i udruger. Og dem der har rugemaskiner, er det en I har købt eller er det en i selv har smækket sammen?

Er nysgerrig efter at høre om folks metoder. :D

Jeg selv brugte en modificeret papkasse til at udruge, og det med optimale resultater, 100% udklækning.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Rugemaskiner
« Svar #1 Dato: 06 Juni , 2013, 22:02 »
Jeg er nu mere nysgerrig på at se din papkasse. Så var det muligt med lidt billeder af den ??

100 % klækning er et uhyre fint resultat. Især hvis befrugtningen også er 100 %.

Hvilke høns er det, du har ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 Juni , 2013, 22:22 »
jeg har selv banket 1 sammen med gode resultater med ande kalkun og gåse æg 80-100%
alt afhængig om hvor glemsom jeg er.

har også en mega skruk kalkun som ruge rigtig godt.

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 Juni , 2013, 21:29 »
Beklager det sene svar, men her kommer nogle billeder!  ;D Bemærk at ventilatoren, når sat op, har en vinkel på ca. 55 grader så den ikke blæser direkte på æggene. Aviserne er blevet sat på for at isolere. Ja, lavteknologisk, men det har ikke kostet mig en øre! ;D

Det er sorte australorps (dog var en af dem blå, hvilket jeg egentlig er glad for!).

Jeg valgte kun at sætte ti æg i, da jeg var bange for at jeg ville få en dårlig udklækning. Jeg købte æggene fra en seriøs avler, som jeg fandt gennem klubben, rar mand der var villig til at tage en omvej for at aflevere æggene hos mig. Måske har hans fodring noget med udklækningsraten at gøre.

Jeg havde godt nok en kylling der udklækkede knap seks timer efter den sidste (de udklækker jo alle nogenlunde samtidigt). Den lille stakkel havde en uabsorberet blommesæk, men det var kun en lille smule der blev absorberet efter en time eller to.

Og to af æggende var infertile. Har hørt om infertile æg der eksploderer i rugemaskinen og forårsager en utrolig stank.  /d

Hvis ikke jeg kan få de australorper til at blive skruk må jeg jo hive maskinen frem igen næste år! Jeg har kun beholdt den fordi jeg nu kender den, altså fugtighed og ventilation. Men jeg må sige at temperaturen i perioder kun har været ca. 36,8 og ellers 37,5-38,2. Den er kun god til at holde en stabil temperatur hvis solen ikke skinner ind i det rum, som den står i.
« Senest Redigeret: 19 Juni , 2013, 16:48 Fra DoktorLarsen »

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 16 Juni , 2013, 21:40 »
Jeg har to trærugemaskiner fra america, en ældre model og en ny model (fik den juni 12). De er begge fuldautomatiske og virker upåklageligt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub