Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan det virkelig passe??  (Læst 2444 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
Kan det virkelig passe??
« Dato: 06 Juni , 2013, 21:30 »
At min gås som har ruget stabilt i 30 dage, og som desværre ikke fik nogle "børn" ud af det..pludselig i dag maser sig igennem hegnet og ind til nogle 5 ugers gæslinger og opfører sig som om hun er deres mor?? ??? Havde dog aldrig troet sådan noget kunne finde sted..

De små ællinger kan hun dog ikke lide  ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Gåsepigen

• Bruger
Sv: Kan det virkelig passe??
« Svar #1 Dato: 07 Juni , 2013, 08:57 »
Det kan sagtens passe. Gæs (inklusive gaser) har sædvanligvis fremragende forældreinstinkter. De reagerer på lyden af de pippende gæslinger.

Hvordan reagerer gæslingerne på deres nye mor?
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 Juni , 2013, 12:13 »
Det lyder meget sandsynligt. Jeg har også, flere gange, set gæs passe "børn" selv om de ikke engang har skrukket/ruget.

Jeg kender nogen som hvert år køber daggamle gæslinger og lader deres gase passe dem. Det plejer at gå fint.

Så ja, gæs har meget stærke moder følelser/egenskaber.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 Juni , 2013, 12:56 »
Gæslingerne ser ud til at ha det helt ok med den nye mor,,har dog ikke studeret det nærmere, da gåsen måtte ud, da hun har for hård ved ællingerne..

Min drøm var jo at jeg kan lukke både gæslinger og ællinger ud til de voksen gæs..men efter et forsøg hvor de voksne jagtede og bed de små, blev de skilt ad igen..Jeg er simpelthen bange for at de store gæs kan ta livet af de små..

Men skal jeg gøre et forsøg igen..det ville være så dejligt hvis jeg både kan beholde de bvoksne og de nye gæslinger og ællinger i en flok..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.