Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Andemor af reden-hjælp!  (Læst 4889 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

• Passiv bruger
Andemor af reden-hjælp!
« Dato: 05 Juni , 2013, 17:21 »
Andemor tager et bad og spiller kong gulerod i 15 min imens tre ællinger og 7 æg med hul og igangværende klækning af de 5 er i gang.. Er det normalt??? Den er dog vendt retur igen og er meeeget sur på mig!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Andemor af reden-hjælp!
« Svar #1 Dato: 05 Juni , 2013, 17:34 »
plejer hun ikk os at gå fra æggene for at spise og vaske sig mens hun rugede, det gør min,

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Juni , 2013, 17:44 »
Jo selvfølgelig..men den var ikke af reden igår og tænkte umiddelbart at den blev liggende imens de klækker!?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 Juni , 2013, 18:11 »
hun skal nok komme tilbage, lad hende da tage bad, sk..e og spise, så passer hun resten...
mad og vand hos de små så hun kan  blive liggene, evt spærres af for udgang til de andre er kommet ud. /o
høns, ænder, hunde, katte...

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 Juni , 2013, 09:46 »
Mette... opdaterining mangler ;D
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Juni , 2013, 14:15 »
Jeps opdatering :-) Nå..det gik jo fint det hele 8 ællinger kom der i det hele. Andemor gik ret hurtigt af reden med dem og i bunden af reden lå tre fladmaste, stendøde ællinger..har I oplevet det før? Nå menjeg har foræret de tre til genboen, deres børn ville så gerne have ællinger, næste morgen lå en mere død..pokkers! Så jeg har 4 ælinger, som render rundt og er friske og igår var det lige ved at gå galt (store klovn!) jeg havde jo glemt at ællingesikre det store badekar. Så i bhen med den og ind under føntørreren..pyha, det gik :-) Nu venter jeg blot på and nr 2, som forhåbentlig klækker indenfor et par dage..den ligger på 33. dagen i dag og jeg håber den får, for i feb/marts, da den rugede, gik alle æg til :-(
Mette

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #6 Dato: 08 Juni , 2013, 23:22 »
jeg har endnu ikke oplevet at de har mast deres ællinger til døde. men min ene and havde åbenbart uheldigt trådt på en ælling der havde lavet et stort hul i skallen, så den var død i æget. dette har jeg heller aldrig oplevet før.

har aldrig døde ællinger. alle når at blive store når de er kommet ud  :D

håber hun passer mere på hvor hun træder så de ikke alle går til. mine får ofte trødt på dem og de kan klare de utroligste ting. men at blive trødt på i lang tid, kan de dog ikke klare.

fandt den ene ælling 2 dage gammel sidde fast i hegnet i dag, da jeg kom hjem fra dyrskue. den havde lige hoppet 10 cm op over et brædt og mast sig fast i kyllingenet så kroppen hverken kunne komme frem eller tilbage. og den havde siddet der længe da den var blevet helt handikappet og dårligt kunne gå. stakkels lille pus.

men den kommer sig ret sikkert igen  :)

er dog ret forundret over den anden andemor der gik med sine ællinger på den anden side af hegnet ikke har gjord den noget. syntes nemlig de kan være ret stride ved andres ællinger.

mine ænder bliver som regel på reden når klækningen er i gang. men havde også problemer med 1 and i år der gik af reden og hoppede over hegnet så hun ikke kunne komme tilbage. der var små stjerner i ægene. og hun gjorde det igen morgenen efter hvor der var store huller i ægene.

så derefter blev hun buret inde, hvor hun dog blev liggende til alle var ude.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.