Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man gøre en høne skruk?  (Læst 10369 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hrhanegal

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
Kan man gøre en høne skruk?
« Dato: 04 Juni , 2013, 19:46 »
Hej alle sammen

Er der nogen der ved om man kan gøre noget for, at hjælpe en høne "lidt på vej til at blive skruk"?

Og lige et spørsmål mere, da jeg har været nødt til af aflive min hane for ca. 2 uger siden, lyder mit spørgsmål på hvor længe mine æg vil være befrugtede endnu?

Joan

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Kan man gøre en høne skruk?
« Svar #1 Dato: 05 Juni , 2013, 00:13 »
Måske - hvis det er en høne, der har gener til at kunne blive skruk. Læg hende under aften på en redefuld æg, dæk med en stor sort spand & noget til at holde spanden på plads. Næste aften slipper du hende ud til mad drikke  &  ...og checker lige at æggene er ok, for har hun været for trængende i løbet af dagen kan det være gået ud over æggene, som så må byttes ud ( brug evt kunstæg den 1. dag). Dæk hende til igen - en meget skrukkevillig høne kan være skruk 2. dags morgen, andre først efter 2½ døgn. Længere tid ville jeg ikke udsætte hende for. Reden skal være et fredeligt dunkelt afskærmet sted uden larm omkring. Og INGEN forstyrrelser de næste par dage.
Der er folk, der har fået kyllinger ud af æg, der har været flere uger i køleskab, men chancerne bliver mindre for hver dag.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Kan man gøre en høne skruk?
« Svar #2 Dato: 05 Juni , 2013, 00:23 »
hvor længe mine æg vil være befrugtede endnu?

Jeg læste på et tidspunkt i et indlæg herinde, at hvis man ville være sikker på, at ikke andre haner havde 'været inde over', så skulle en høne have været 'isoleret' fra andre haner i 52 dage. Jeg tør ikke stå inde for at det er korrekt, men hvis det er tilfældet, kan du være heldig at få befrugtede æg indtil 52 dage efter hanens afgang. Men det er så nok også absolut 'best case'.
Mvh
Erik Andersen

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Kan man gøre en høne skruk?
« Svar #3 Dato: 05 Juni , 2013, 06:52 »
Min dværgwyandot vil meget gerne skrukke, så hver gang jeg har lagt en bunke æg i reden er der gået ca tre dage så har hun lagt sig skruk.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline hrhanegal

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Kan man gøre en høne skruk?
« Svar #4 Dato: 05 Juni , 2013, 11:43 »
Hej og tak for jeres svar

Nu har jeg lukket en af hønerne inde i en af rugekasserne i hønsehuset, hønen som ligger derinde lagde der også igår i flere timer, men gik af og gik ikke der ind igen før her til morgen, så nu må vi se om der sker noget ;)
Jeg tænker det må være det samme, som at blive lukket inde i en spand, men måske bare lige lidt mere komfortabel..

Og Erik det lyder da godt hvis mine æg muligvis kan være befrugtede i 52 dage! Så er der da håb forude:)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Kan man gøre en høne skruk?
« Svar #5 Dato: 05 Juni , 2013, 12:23 »
At æggene kan være befrugtede længe efter hanen er fjernet, er ikke ensbetydende med at der er god befrugtning. Efter 7-10 dage falder befrugtningen betydeligt og et bud er at der måske er 10% befrugtede efter 14 dage.
Det kan godt være at en har oplevet et befrugtet æg 52 dage efter hanen er taget væk. Men i dette tilfælde vil det måske være 1 enkelt æg ud af eks. 200 stk.

Hvis du endnu ikke har samlet æg fra dine høner og hanen ikke har været der i 12 dage så tror jeg ikke at du skal satse på kyllinger.
Jeg vil i hvert fald anbefale dig at finde rugeæg andetsteds eller evt. bruge de æg der er lagt lige efter hanen er fjernet.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline hrhanegal

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Kan man gøre en høne skruk?
« Svar #6 Dato: 05 Juni , 2013, 16:42 »
Ja det kunne godt være jeg skulle kigge efter lidt rugeæg, hvis det nu lykkes at få hende skruk, lige nu bliver hun stiktosset hvis jeg prøver og tage hånden ind til hende!

Er der evt. Nogen som ligger inde med nogle engelske araucana rugeæg i perlegrå ? Og som måske har forældre der er importeret fra England ?;) gerne i Østjylland

Offline hrhanegal

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Kan man gøre en høne skruk?
« Svar #7 Dato: 06 Juni , 2013, 19:09 »
Ja så fik jeg en skruk høne, eller det tror jeg da ihvertfald, hønen lagde først en dag i redekassen , som jeg lukkede hvorefter jeg lukkede helt op, så den kunne gå frit og få mad mm. Efter maden gik den i reden igen, og nu har den så ligget hele dagen på æggene af egen fri vilje:) og det er endda en Engelsk Araucana

Jeg har lige et par spørgsmål:

kan hønen godt blive i hønsehuset sammen med de andre høns mens den ruger, eller er det bedst at jeg flytter den for sig selv?

Hvis den bliver flyttet bliver der så ikke en masse ballade " når den flytter hjem igen"?

De æg som den ligger på, er æg der er kommet ca. To en halv uge efter at hanen var borte, tror i de er befrugtede, eller ville det være bedst med rugeæg?

Håber i kan hjælpe TAK:)