Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hønen hakker kyllingen ihjel.  (Læst 3353 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline NaStig

• Passiv bruger
hønen hakker kyllingen ihjel.
« Dato: 03 Juni , 2013, 17:45 »
Hej,

min nabo og jeg har prøvet for første gang at lade vores høns ruge på befrugtede æg fra min ny hane.

Mens det ikke lykkedes hos os (kyllingen var kun halv udviklet og død i ægget efter 25 dage), så lykkedes det min nabo at ruge to kyllinger ud, men desværre var vi ikke så heldig at få dem igennem. Den første kylling dødede i den første nat, sandsynlig fordi den var faldet ned. Derefter begyndte hønen at være utrygt og ville ikke sidde på æggene længere. En kylling havde dog begyndt at komme ud og blev hjulpet en lille smule på vej. Da moren fik ægget med kyllingen, begyndt hun at hakke helt vild og kaste rundt med den. Det var ret grimt og kyllingen døde.

Har fejlen været at hjælpe lidt til?
Kan høns få fødselsdepression? Findes der den form af kanibalisme hos høns?

Vil meget gerne lære og høre lidt om det, så det går bedre næste gang. For nu er vi dog begge glad for at hønsene er kommet ud af at være skruk og nyder et frit hønseliv.

hilsen,

Nastasja
Ich wuenscht ich waer ein Huhn. Dann haett ich viel zu tun. Ich legte jeden Tag ein Ei und Sonntags auch mal zwei.

Offline anneke

• Bruger
Sv: hønen hakker kyllingen ihjel.
« Svar #1 Dato: 03 Juni , 2013, 23:36 »
Jeg havde en høne sidste år som hakkede hendes kyllinger ihjel. Hun får ikke flere chancer. Nogle høns er ikke egnede som mor desværre. Du har ikke gjort noget forkert med at hjælpe kyllingen men fejlen ligger hos hønen. Hun har hørt dens pippen inden den kom ud af ægget og burde kende kyllingens lyd, hvis hun så går til angreb er hun ikke egnede som skruk.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline NaStig

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 Juni , 2013, 09:53 »
tak for svaret.

Det undrer mig dog at hun virkede glad for den første kylling. Den måtte gerne være under hende, men flygtede om natten og fald ned et lille kant. (tror vi)
Kan høns blive depressiv?
Ich wuenscht ich waer ein Huhn. Dann haett ich viel zu tun. Ich legte jeden Tag ein Ei und Sonntags auch mal zwei.

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 Juni , 2013, 20:01 »
min første skruk blev tosset i hovedet. Sådan helt bogstavligt. Hun begyndte at jagte både kyllinger, de andre høns og endda os. Hun blev simpelthen så aggressiv at hun kunne finde på at løbe 10 meter for at jagte sit næste offer. Det var ikke kun når nogen nærmede sig.
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #4 Dato: 08 Juni , 2013, 23:01 »
Du skriver at kyllingen faldt ned. Det lyder somom at hun ikke har ligget og ruget et egnet sted. Det kan godt stresse hønen at en kylling pipper væk fra reden og hun ikke kan varme den uden at gå fra æggene.
Hvis der er stor spredning i klækningen stresser hun også og går fra reden for at tage sig af de allerede klækkede kyllinger.
Men igen som der skrives så er der også høns der bare ikke egner sig som kyllingemødre.
Bedre held næste gang...