Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fjerkræ - altid fuld af overraskelser!  (Læst 5074 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trines

• Passiv bruger
Fjerkræ - altid fuld af overraskelser!
« Dato: 30 Maj , 2013, 16:54 »
Jeg har en moskusand som har ruget på sin rede med 10 af hendes egne æg og 6 gåseæg på vores halmloft i 35 dage i dag. I går aftes kiggede jeg til reden og kunne se at der var små stjerner på blot et par af æggene. Godt så de vil klække i løbet af de næste par dage tænker jeg og laver for en sikkerhedskyld en forhindring omkring reden, således at jeg sikrer ællingerne bliver i reden og ikke falder ud og falder ca 3 meter ned.

Min erfaring fra sidste uge da mine allerførste ællinger nogensinde klækkede var at det tager lang tid for ællingerne at komme ud og inden at andemor tager ællingerne ud af reden.... MEN da jeg kom hjem fra arbejde her for få minutter siden så sidder andemor på gulvet i vores lade med nogle ællinger under sig og det pipper fra mange forskellige steder i laden.... Panik, panik.... Jeg går på ællingejagt, de er faldet ned i nogle store trækasser og brændestabler og kunne ikke komme hen til deres mor. Jeg leder og leder og finder efterhånden alle de rappende ællinger og bærer ællinger hen til andemor en efter en, hvor andemor takker med at give mit et ordentlig hak over nallerne hver gang. Pu-ha så er der ikke mere panik rappen eller væsen fra andemor og jeg slapper af. Andemor har altså valgt at gå af reden under 20 timer efter at første stjerne var synligt på æggene, men da jeg får overblikket over hvad hun gemmer under vingerne så er det klækket 10 ællinger på så kort tid og de har fulgt efter andemor selvom flere af ællingerne slet ikke er helt tørre endnu. men alle 10 ællinger er klækket og har overlevet faldet.

MEN så kommer jeg i tanke om at jeg ikke slet ikke har set nogle gæslinger....jeg kravler op og tjekker reden og det pipper lystigt fra reden da jeg nærmer. Gæslingerne er endnu ikke kommet ud af æggene der er blot stjerne  på nogle af æggene.... Åhhhh nej hvad gør jeg nu...jeg samler æggene ind og lægger dem varmt med et fugtigt klæde og lægger an til at skrive et akut råb om hjælp her på forum, men mens jeg skriver kommer jeg i tanke om mine skruk høner i hønsehuset...og tja det er da åbenlyst, at de må træde til. Jeg har to skrukker som deles om 9 hønseæg, så fluks får den lille skruk alle hønseæggene og den store skruk får fluks 6 store gåseæg, skrukken lægger hovedet lidt på skrå og kigger på mig, som om hun spørger om jeg virkelig mener det, da jeg sætter hende på de6 gigant æg. Og jeg kigger bestemt tilbage og så blinker hønen engang og så ser hun pludselig stolt ud og hun begynder at lægge sig godt til rette på giganterne /o

Jeg håber virkelig at gæslingerne vil klække under hende.... Puha en begivenhedsrig eftermiddag.... Det er aldrig kedeligt at have fjerkræ.

Hilsen Trine
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Fjerkræ - altid fuld af overraskelser!
« Svar #1 Dato: 30 Maj , 2013, 17:04 »
Der *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #2 Dato: 30 Maj , 2013, 17:21 »
Godt tænkt /o
Håber det går. Ja sikke dog en hjemkomst du der fik  ;D
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Lipu

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 31 Maj , 2013, 07:42 »
Uha selvom det er lidt skræmmende og hektisk oplevelse så kan jeg nu ikke lade være med at smile også :) De kan godt være lidt utilregnelige de fjerkræ :) Håber skrukhønen kan ruge gigantæggene færdige!! Held og lykke!
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 31 Maj , 2013, 08:34 »
Håber at det går godt med skrukkens gigantæg :)
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 31 Maj , 2013, 08:36 »
Skrukhønen har kunnet ruge gæslingerne ud, med lidt hjælp fra mig med øget fugtighed og lidt assistance til at få huld på de seje tørre hinder. Jeg tror at æggene blev for tørre på det varme og tørre halmloft i går eftermiddags efter at andemor gik af reden, så de var tørret helt ud. Men her til morgen er gæslingerne godt på vej ud af æggene og de to første gæslinger som er helt ude er kommet tilbage over under andemor, da hønemor havde problemer med at dække alle 6 gæslinger. De sidste 4 gæslinger er på vej ud af æggene og er ved at tørre. Men derefter tror jeg altså at jeg også flytter resten af gæslingerne tilbage til andemor, da det i længden bliver problematisk at have gæs i hønsegården, de vil få det langt bedre i andehuset med en sø som nabo. Så stakkels hønemor, udnyttet på det groveste, jeg håber at hun vil acceptere at få æg at ruge på igen ;)
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 31 Maj , 2013, 08:42 »
Orv...det lyder godt :-)  Du må meget gerne lægge et billede op af andemor med sine ande- og gåsebørn ;)
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor