Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Første Skruk Høne  (Læst 6659 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hønsirødovre

• Passiv bruger
Første Skruk Høne
« Dato: 30 Maj , 2013, 04:19 »
Efter 2 måneder som hønse-ejer, har jeg sgu fået mig en skruk høne af Maran.  :D

Det har jeg rigtig meget glædet mig til.
Hun har nu lagt sig siden i søndags. Jeg har krydset 3 æg af, plus hun lægger på en golfbold og nogle bordtennisbolde.

Hver morgen når de andre bliver lukket ud af hønsehuset, går hun med ned. Spiser og drikker. Jeg holdte øje med hende i morgs. Efter halv time, var hun ikke gået tilbage til reden. Jeg tjekkede efter 1,5 time, og der lå hun der igen.

1. Er 10 æg fint at lægge under hende? (eller kan hun tåle mere/eller mindre).

2. Jeg har en broget flok. 3 maraner, 2 araucanaer, 2 amberlink, 2 grønlægger, 2 sussex og en araucana hane. Nogle der har prøvet at blande araucana med høns der lægger lysebrune æg? Hvad farve bliver de?

3. I min æglægningskasse (kan ses ved første billede, hvor kassen stikker ud af volieret), er der sådan set plads til at der kan lægge 3 høns samtidig. Men jeg skal vel, flytte fru skruk? Hvornår skal jeg gøre dette?

4. Og hvor skal jeg flytte hende til?
Mit volier er delt op i sådan nogle burrer (prøv at se billede 2), så jeg har faktisk mulighed for at sætte hende i et bur for sig selv, men der er nogle huller i sandet (ligesom det er suget ned i jorden), som jeg er bange for at kyllingerne ikke har godt af. Skruk og kyllinger kan jo ikke bo i en flyttekasse sammen vel?

5. Hvornår skal jeg flytte hende? Nu eller når jeg lægger rugeæg under hende?

Puha, masser af spørgsmål, men vil bare gerne gøre det rigtig fra start  :angel:
« Senest Redigeret: 30 Maj , 2013, 04:28 Fra Hønsirødovre »

Offline Hønsirødovre

• Passiv bruger
Sv: Første Skruk Høne
« Svar #1 Dato: 30 Maj , 2013, 15:06 »
Hjælp anybody!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 30 Maj , 2013, 16:56 »
1. 10 æg er sikkert fint.
2. æggene bliver sandsynligvis en form for grønne.
3. måske kan de gå, at hun ruger sammen med de andre, i så fald skal du mærke rugeæggene med en streg om "ækvator" og fjerne friske æg hver dag.
4. Det kan jeg ikke vurdere
5. Hvis du alligevel vil flytte hende, kan de lige så godt gøre det først som sidst.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hønsirødovre

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 Maj , 2013, 19:38 »
Tak for svar Marianne

Hønsene har deres læggekasse oppe i højden på omkring 80 cm.

Fru skruk maran, kan jeg sagtens lade lægge deroppe, men når jeg begynder at få kyller, skal jeg så ikke flytte dem, så de ikke kommer til at falde ned?

Og kommer de andre høns + hane ikke til at hakke på dem?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 30 Maj , 2013, 20:35 »
Jeg ville flytte skrukken ned på gulvet, allersenest, når æggene begynder at klække, for hvis en kyllinge er klækket og falder ud over kanten, vil skrukken måske følge den og forlade de øvrige æg, eller kyllingen vil dø af kulde. Kyllingerne tager ikke skade af faldet.
Det kan ske, at de andre hakker på dem, især hvis skrukken er lavt rangerende.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 31 Maj , 2013, 14:16 »
10-15 æg er fint. Jeg holder øje hele tiden fra dag 20, og når æggene er begyndt at klække, banker jeg volieretråd op og "burer" dem inde. Så klækker de i fred og ro...mutter skruk blir liggende og når de er klækket eller ca 1-2 døgn senere, flytter jeg dem over i et lille skrukhus med egen indhegning. Ganske få timer herefter erfarer jeg, at skrukken tager dem med ud og de har lært hinanden godt at kende! Tror det kunne blive nogle fine blandinger..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 31 Maj , 2013, 14:18 »
Er det hanen på billederne? Så.er det Engelsk Araucana og ikke blot Araucana, vel?! :-):-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Hønsirødovre

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 31 Maj , 2013, 15:09 »
Tak Mette

Tror jeg lader hende lægge, og fjerner æg hver dag.

Det er hanen på billedet, vidste at det var en araucana, men ikke hvilken slags :)

Offline Hønsirødovre

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 02 Juni , 2013, 16:15 »
I går nat, valgte jeg at at flytte fru skruk, da jeg synes hun blev lovligt meget forstyrret af de andre 11 høns, der vil lægge deres æg + mig, som vil komme og fjerne æg.
For det endte med at 2 ud af de 3 æg (snydeæg), som hun har lægget på de sidste 6 dage, var endt ud af hvor hun lå, så de var kolde.

Igår fik jeg hentet 5 fine Maran rugeæg af Lene fra Rungsted, og så har jeg selv taget 5 af mine egne æg, (maran, aracuana, amberlink mm.), bliver spændende da det jo er en araucana gokker jeg har  :D

Nu er hun flyttet i et volier for så selv. Og her til eftermiddag lægger hun der stadigvæk  /o
Var ellers lidt nervøs, om hun vil blive læggende, når hun nu blev flyttet.
Redekassen lavet af en en lille flyttekasse med spåner som bundmateriale.

Så nu venter vi bare i 21 dage!

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 03 Juni , 2013, 20:55 »
Wau..flotte æg :-)
Mette

Offline Hønsirødovre

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 03 Juni , 2013, 21:44 »
Tak Mette  *b

Offline Sannie Jensen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 Juni , 2013, 22:34 »
Ja det er godt nok smukke æg /o
Den lykkelige ejer af
0.3 Sort Australorps rød magelig huskat og 0.1 gråstribet pige, semi langhårsblanding(tak til Ina)
0.1 rød lille lab.blanding.
1.1 dejlig dreng på 6 og skøn pige på 14.(menneskebørn) Samt sød og dejlig mand