Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: SAMMENFØRING AF HØNS  (Læst 3748 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Benny Rafn

• Passiv bruger
SAMMENFØRING AF HØNS
« Dato: 29 Maj , 2013, 18:30 »
Dagen var kommet,nyt goggebo og hønsegården udvidet til 50 m2.
vi havde 4 ISA fra sidste år og ville udvide med 6 andre som blev leveret fra Raunsmed i går den 28-5...2 isa...2 sorte og 2 stribet skovhøns.
men det var absolut ingen velkomst tale fra de gamle,de holdt sig meget tæt sammen, var faktisk bange for de ny som sjovt nok holdt sammen og som absolut ikke ville ind i hønsehuset, selv da det skybrud kom stod de som druknet mus ude.
i dag den 29 er status at de ny har været inde og lægge 5 æg, men nu er de gamle blevet onde i sulet de hakker løs på de ny så snart de kan komme til det og jager dem ud af hønsehuset for et godt ord.
SPØRGSMÅL::::er der nogen der har et godt bud på hvor lang tid der går før man er rimelige venner.
Benny.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: SAMMENFØRING AF HØNS
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2013, 18:51 »
Det kommer lidt an på, hvor meget plads hønsene har - går de frit i haven?

I går har de "gamle" høns sikkert været lammet af chok over, at der pludselig kommer sådan en flok nye tingester ind i deres liv :o

Nu skal hierakiet på plads og det kan der sagtens gå nogle dage med, alt efter hvor gode de nye er til at forstå, at de .....er nye..og skal følge reglerne.

De skal nok blive venner alle sammen. I min hønsegård kan der sagtens gå en måned, inden nye er fuldt accepteret i flokken og ikke længere behøver at komme sidst til maden og sidst i seng ::)

Hakkeri og jagt er almindeligt, men det må selvfølgelig ikke tage overhånd, så de nye ligefrem bliver mobbet
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Benny Rafn

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 Maj , 2013, 16:58 »
Så venter vi med tålmodighed de 3 af de 4 gamle tager det allerede rimelig roligt, men der er en enkelt af dem ligefrem provoker til hakkeri, det undre mig meget at de ny ikke forsvarer sig det mindste. Jeg har lige overværet at de 6 nye var gået ind i hønsehuset, og efter et par minutter skulle den"hisige kælling" da lige ind og markere og jeg skal da lige love for at der blev rydet op i hytten, de 6 ny kom drønende ud en efter en.
Benny

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 30 Maj , 2013, 17:11 »
He he...jamen det hele lyder jo ganske normalt ;).

Er de nye helt unge hønniker, så er det min erfaring, at disse unge damer ikke forsvarer sig mod de "gamle".

Den "hidsige" er sikkert ikke flokkens førerhøne, men en som er bange for at miste sin plads i hierakiet, og derfor er på ekstra arbejde for at beholde denne plads.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Benny Rafn

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Juni , 2013, 17:02 »
Det går bedre med de 6 nye kontra de 4 gamle, de slåsser ikke så meget mere, men lidt lusinger bliver der da uddelt.

MEN NYT SPØRGSMÅL TIL DE ERFARENDE.
4 dage efter sammenføringen stoppede de 4 gamle med at lægge æg, jeg havde godt nok skiftet fodder men alle de ny fortsatte med æglægningen, nu er det jo en god måned siden og de lægger stadig ingen æg, er der nogle der har en god ide, eller skal opskriften på hønsekødsuppe slåes op ved redekasserne.
Benny

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 Juni , 2013, 17:45 »
Ja jeg er absolut ikke erfaren. Men stop i æglægningen ved sammenføring er vist meget almindeligt. Det skyldes vist primært lidt stress i hønsegården. Hvornår de begynder igen kan være svært at sige.
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...