Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns med utraditionelle æg  (Læst 19543 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Sv: Sv: Høns med utraditionelle æg
« Svar #15 Dato: 03 Juni , 2013, 16:25 »
både Araucana og Engelske Araucana er noget af nogle kællinger hel klart dem der er "¤%#¤?**"
her på matriklen
og det er uanset om de kom som små kyllinger eller var halv store.. GIMPER er de ja :)

har heldigvis kun 2 E Araucana tilbage og det er mere end rigeligt..
det er / Var dem der altid skulle bestemme og kan absolut ikke lide nye..tager pænt lang tid før nye Høns eller kyllinger får lov til næsten at være i fred.. :-\

Ja, det er også det billede jeg har, og måske skal man være mere end heldig for at finde et par stykker med venligt sindelag. Jeg må hellere gen-overveje. Jeg synes bare, de der olivengrønne æg er så fine :-(

Susanne

• Gæst
Sv: Sv: Høns med utraditionelle æg
« Svar #16 Dato: 03 Juni , 2013, 16:28 »
Jeg har Araucana 3 forskellige steder fra og der er stor forskel på gimperiet... De sorte er nogle værre mokker, hvorimod de blå randtegnede er markant mere venligtsindede...en enkelt mild og blid sågar... Så måske er det også noget med opdrættet, genpuljer osv...

Optimistisk indslag :-). Blå randregnet? Mild og blid? Overveje ....overveje....hmmm......ikke nemt......

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Høns med utraditionelle æg
« Svar #17 Dato: 03 Juni , 2013, 16:48 »
Susanne, hvis jeg er mega meget heldig får jeg lidt overskud af de blå her senere på sommeren. Skruk nr. 5 har lige lagt sig ; ) det er så hyggeligt!! Indtil videre 1 lille blå kylle... (Høner uden dobbelttufter er på ønskesedlen, så der ikke er så stort et spild pga. letalgenet)

Susanne

• Gæst
Sv: Høns med utraditionelle æg
« Svar #18 Dato: 03 Juni , 2013, 20:16 »
Susanne, hvis jeg er mega meget heldig får jeg lidt overskud af de blå her senere på sommeren. Skruk nr. 5 har lige lagt sig ; ) det er så hyggeligt!! Indtil videre 1 lille blå kylle... (Høner uden dobbelttufter er på ønskesedlen, så der ikke er så stort et spild pga. letalgenet)

Det lyder interessant! Jeg må hellere overgive mig til det livsbekræftende æggefarveeksperiment (jeg har en super maranflok). Så må jeg stå øverst på din aftagerliste, hvis du får et par stykker i overskud? Jeg kan sagtens lave en udflugt til Ebeltoft med madpakke og termoflaske :)

Og sikke en fin og sød kylling, du har på billedet :)
« Senest Redigeret: 03 Juni , 2013, 20:18 Fra Susanne »

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 03 Juni , 2013, 20:22 »
(Høner uden dobbelttufter er på ønskesedlen, så der ikke er så stort et spild pga. letalgenet)

Så vidt jeg ved så er det ikke et spørgsmål om de har dobbelt tufter/tuffer. Det er alle tuftede dyr (også dem der kun har 1) det drejer sig om når man snakker om letal genet.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
« Svar #20 Dato: 03 Juni , 2013, 20:37 »
Danny, det kan meget vel være ; )
Er bare skudt i Araucanaerne, deres facon og blå blå æg... Men det er noget af en udfordring at acceptere at så forholdsvis mange går til så sent i processen...måske også fordi jeg ikke har en rugemaskine. Der kommer få kyllinger pr. skruk... Men hva, skruklykke er hønsehygge 

Offline Loan

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 07 Juni , 2013, 17:51 »
Jeg skal lige høre, har farven på hønen inden indflydelse på æggefarven? For så er der jo lidt forskellige farver jeg skal søge for at få den mest blandede farve fordeling i æggene.

Jeg har besluttet mig for at søge (alle i stor)
Maracuana (?)
Araucana
Maran
Wyandotter

Er det underordnet hvilken race jeg vælger en hane fra, såfremt jeg sætter en hane til dem?
Loan Sørensen

1.1 Huskatte, snart ingen.

Nu uden høns da vi flytter i lejlighed uden have :'(

Offline Søren Roager

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 07 Juni , 2013, 20:07 »
Det er hønen der sprøjtelakerer æggene... Det er fuldstændigt ligegyldigt hvilken race hanen er...

Men det har selvfølgelig betydning for afkommet...
Med venlig hilsen

Søren

Brun sort dobbeltrandet Barneveldere i stor
Mørkebrune Barneveldere i dværg

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

https://www.facebook.com/#!/groups/600818969971561/

Har du Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

Offline Loan

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 07 Juni , 2013, 20:12 »
Det var også mere evt kyllinger fra blandingen jeg tænkte på med hensyn til hanen.

Og med hønsene tænkte jeg på de mange forskellige farver der har, om det har nogen forskel i nuancerne på æggene de ligger.
Loan Sørensen

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #24 Dato: 07 Juni , 2013, 20:33 »
Lægger ikke Welsumer også mørkebrune æg ?
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 08 Juni , 2013, 11:37 »
Som udgangspunkt så har avlsdyrenes farve ikke noget med æggefarven at gøre.

Når det så er sagt så er der forskel, stammerne imellem.
Eks. lægger gøgespættede Maraner som regel ikke lige så mørke æg som eks. kobberfarvede maraner.

Nogen stammer af Araucana lægger heller ikke lige så kraftigt farvede æg, som andre. Jeg havde eks. en stamme vildtfarvede Araucana på et tidspunkt. Og efter at jeg har haft andre Araucana stammer så kan jeg nu se at de mine vildtfarvede ikke lagde lige så "mørke" æg som de andre.

Hvis du vil lave Maran/Araucana krydsninger så kommer det også mere an på stammernes æggefarve, end dyrenes farve.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Loan

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 08 Juni , 2013, 17:35 »
Mange tak for det gode svar Danny :)
Loan Sørensen