Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Stenmel i hønsegård?  (Læst 2930 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Smolfine

• Passiv bruger
Stenmel i hønsegård?
« Dato: 28 Maj , 2013, 20:46 »
Vi overvejer at få høns i haven. Det område som vi har udset er på nuværende tidspunkt belagt med stenmel (knust granit) med fiberdug neden under. Tanken var at lave en hønsegård som havde volierenet i top, bund og på alle sider.
Vi ville derfor flytte stenmelen, ligge net ud oven på fiberdugen og ligge sten mel ud igen. Men vi har ingen ide om høns vil kunne li stenmel. Det er jo noget skarpere end sand og grus, vi går dog selv på bare tærer på det uden problemer.
1,5 Guld sort randet wyandotter

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Stenmel i hønsegård?
« Svar #1 Dato: 28 Maj , 2013, 20:52 »
Måske det bliver en stor tung lortekage ret hurtigt? Hellere en halmgård så... Spændt på at se hvad der kommer af bud fra de mere garvede hønsefolk ; )

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Stenmel i hønsegård?
« Svar #2 Dato: 28 Maj , 2013, 20:59 »
Det stenmel jeg kender er finere end strandsand og føles på ingen måde skarpt.

De fleste typer stenmel har netop den egenskab at det bliver (næsten) lige så hårdt som beton, når det bliver presset sammen. Ukrudt og andre planter kan som regel heller ikke gro op igennem et lag stenmel.

Hvis arealet er hævet, så vandet kan løbe af, kan det muligvis godt bruges.
Men hvis i alligevel har tænkt jer først at fjerne laget, så ser jeg ingen fordel i at smide det på igen...
Så ville jeg fortrække/forslå sand, jord, grus eller evt. halm.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Smolfine

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Maj , 2013, 21:20 »
Vores stenmel er grovere end strand sand, og der vokser nogle steder græs og andet op, som er kommet oppe fra. Vi kan sagtens rive i stenmelen. Området var inden vi lagde stenmel meget vådt om efteråret, men er nu fint tørt. Vi ville ligge stenmelen tilbage efter vi har lagt net ned da området til evt høns kun er et stykke af et større stykke og at det derfor ikke vil være nemt at adskille flere typer belægning.
1,5 Guld sort randet wyandotter

Offline Mutti-Dutti

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 Maj , 2013, 12:54 »
Jeg tænker lidt at hønsene vil mangle noget at gå og skrabe i når det er stenmel, der er jo ikke nogen chance for orme og lign.
Dværg Kochin 0.3
Sussex 0.1
Huskatte 2.1
Børn 1.1