Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Krøllede Chabos...  (Læst 2571 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline HøgsbergOlsen

• Passiv bruger
Krøllede Chabos...
« Dato: 28 Maj , 2013, 09:59 »
Jeg har 8 krøllede chabos i rugemaskinen og det ser ud til at alle er befrugtet, men men men... Hvad ved jeg om chabos??? Ingenting :o
Nogen der kan fortælle mig lidt om dem?
Synes nemlig ikke at jeg kan finde noget brugbart på nettet om dem...

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Krøllede Chabos...
« Svar #1 Dato: 28 Maj , 2013, 10:04 »
Måske du kan bruge noget herfra : http://www.chabosogskaeghoens.dk/26642751
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marita

• Bruger
Sv: Krøllede Chabos...
« Svar #2 Dato: 28 Maj , 2013, 10:05 »
Jeg har også chabos, det er skønne høns med stor "personlighed" i en meget lille krop.  Vidste næsten intet heller om racen, da jeg fik den, men jeg havde rigtig megen hjælp af at læse med dels herinde, dels på specialklubbens hjemmeside:

http://www.chabosogskaeghoens.dk/

Mine er hvide silkehønefjerede, men jeg har også et enkelt par gul sorthalet, hvoraf hønen er krøllet, hanen er glatfjeret. Sidstnævnte par har dog for lange løb til, at de kan bruges fremover i avl.  Chabos skal have meget korte løb, faktisk så korte at blot tåspidserne ses under bugen. Og netop de korte løb er medvirkende til, at racen kan være lidt svær at avle. Genet for de korte løb er et såkaldt letalgen - en del af kyllingerne dør, inden de når at klække.  Det står der en del om her på forum. 

På min side om silker har jeg samlet lidt om chabos'erne, men jeg har kun haft dem siden sidste efterår, så jeg er ikke så velbevandret i racen endnu. 

Min første kylling:

« Senest Redigeret: 28 Maj , 2013, 10:07 Fra Marita »