Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Isa Brown - en sund og ok høne?  (Læst 11782 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline CamillaBD

• Passiv bruger
Isa Brown - en sund og ok høne?
« Dato: 28 Maj , 2013, 08:15 »
Fornemmer jeg at Isa Brown er en lidt "fremproduceret" høne eller er de okay? Hvis de har haft det godt i deres opvækst til man får dem hjem hvor de bliver behandlet godt, så er de okay ik?

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Isa Brown - en sund og ok høne?
« Svar #1 Dato: 28 Maj , 2013, 08:28 »
Du rammer plet med fremproduceret. Det er en hybrid der er fremavlet til at lægge flest muligt æg på lavest muligt kostforbrug. Men det er en høne som alle andre, hvis den bliver behandlet ordentligt. Det er den slags høns man bruger i industrien (bur-skrabehøns m.m.) De lægger mange æg og kan blive søde og tamme, men er efter min mening ikke særligt kønne. Nogle lægger vægt på at have høns med et bestemt udeseende, og vil gerne værne om racerne og andre vil bare gerne have høns der er hyggelige og lægger mange æg. Isa´erne er nemme at få fat i da de er masseproducerede, og mange er glade for at have dem i haven også. En gårdkat er jo lige så sød som en racekat, og en hybridhøne er lige så meget høne som en racehøne. Men hvis man vil avle videre er det som med alle andre dyr racerne man skal fokusere på. Hvis man bare vil have lidt hyggehøns og æg til familien er hybriderne fine.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Miss Christina

• Gæst
« Svar #2 Dato: 28 Maj , 2013, 08:33 »
Du rammer plet med fremproduceret. Det er en hybrid der er fremavlet til at lægge flest muligt æg på lavest muligt kostforbrug. Men det er en høne som alle andre, hvis den bliver behandlet ordentligt. Det er den slags høns man bruger i industrien (bur-skrabehøns m.m.) De lægger mange æg og kan blive søde og tamme, men er efter min mening ikke særligt kønne. Nogle lægger vægt på at have høns med et bestemt udeseende, og vil gerne værne om racerne og andre vil bare gerne have høns der er hyggelige og lægger mange æg. Isa´erne er nemme at få fat i da de er masseproducerede, og mange er glade for at have dem i haven også. En gårdkat er jo lige så sød som en racekat, og en hybridhøne er lige så meget høne som en racehøne. Men hvis man vil avle videre er det som med alle andre dyr racerne man skal fokusere på. Hvis man bare vil have lidt hyggehøns og æg til familien er hybriderne fine.

/o

Offline SanderEngsøe

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Maj , 2013, 08:36 »
Isa'erne er ganske udemærket hvis man er ude efter høns der ligger ok mange æg.
Jeg har selv 6 gående sammen med mine andre høns, som fungerer som supplement med æg.
Se nu bort fra at det er en hybridhøne, det gør sgu ikke så meget.

Offline CamillaBD

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Maj , 2013, 09:05 »
Tak for svar.
Jeg glæder mig til at få 5 Isa i eftermiddag og vi skal i første omgang "bare" vænne os til at have høns og vil gerne have godt med æg. Så er planerne at vi gerne vil supplere op med 2-3 Orpington eller Maran :-)

Offline Mutti-Dutti

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 Maj , 2013, 17:00 »
Jeg har én Isa og hun er bare så dejlig, super nysgerrig og går nødig glip af noget som helst. Står forrest når vi kommer til hønsegården, for vi skulle jo nødig overse hende, elsker at blive klappet og nusset, hvorefter hun så rigtig ryster vingerne og gør sig lækker  /o
Dværg Kochin 0.3
Sussex 0.1
Huskatte 2.1
Børn 1.1

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 28 Maj , 2013, 17:26 »
Jeg har altid haft ISAer og pt. har jeg 4 i en blandet flok af racehøns, blandinger og ISAer. Min ældste ISA er 5 år og førerhøne i flokken, hvor hun med blid og kyndig vinge styrer sin hønsegård og alle veninderne...og hanen med ::) ;). ISAer er skønne og meget sociale høns og de vil altid være at finde i min hønsegård...øhh...Grøn Hønes hønsegård.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #7 Dato: 28 Maj , 2013, 18:01 »
Jeg har hidtil kun haft racehøns, men da min rugning gik galt, skrukmutter skulle have kyllinger, og jeg ikke kunne finde racehønsekyllinger, så "måtte jeg jo købe nogle hybrider"..., tænkte jeg, og gjorde det også. De er næbkuperede på det skammeligste >:(, men ellers fine, robuste, store kyllinger.

Nu er jeg slet ikke så ked af, at jeg har købt "de forbudte høns". De fire kyllinger er nu to måneder gamle, og hold da op en personlighed de har (det er ISAer). Nysgerrige, fremme i skoene, madglade og helt enormt tillidsfulde. De får lov til at blive her hos mig til evig tid, det er helt sikkert /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline CamillaBD

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 28 Maj , 2013, 21:28 »
 - OG - I dag kom der 5 nye familiemedlemmer til vores have - Isa Brown´ere..
De er godt nok fine og de "pikker" allerede rundt og spiser og drikke gladelig - så de må være ok tilfredse :-)

Offline Hundstrup

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 29 Maj , 2013, 15:32 »
Har haft Isa Brown engang, de er ikke så pæne at se på men dejligt sociale - lige modsat mine nuværende danske landhøns med smukke farver og fjerdragt, men kun en enkelt er social. Een af mine Isaer blev helt tam, så meget at den kom med på campingtur, og sov i en kasse med halm i datterens seng. Desværre blev den ikke så gammel, vist 4 år, nok p.g.a. de mange æg.

Offline CamillaBD

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 29 Maj , 2013, 15:44 »
Jeg kan faktisk godt se at de er en smule skræppede i fjerene (og de har nu haft det godt hvor de kommer fra), men til gengæld er de faktisk allerede rimelig sociale. De følger hønsegården rundt alt efter hvad side jeg går på og de har allerede spist af min hånd (vi fik dem i går eftermiddags)  :D

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 29 Maj , 2013, 16:02 »
Jeg synes nu altid, at mine ISAer har været pæne i fjerdragten.

Her er min "gamle" ISA-pige Grøn Høne på 5 år. Hun er helt igennem vidunderlig og opfører sig mere som en hund i familien - deltager i alting, ivrigt kommenterende mine gøremål og altid frisk på en stille hyggestund i sofaen, og så ved hun hvor køleskabet er, når man bliver lækkersulten og der skal tigges.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline meguld

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 29 Maj , 2013, 20:04 »
Det er en ret lille uanselig høne der lægger enormt store brune æg. Meget overraskende er den, trods det den er masseproduceret, meget rolig og tillidsfuld og meget nem at gøre TAM. De er dog ret krigeriske overfor nye dyr i flokken og jeg har oplevet dem næsten flå en halvvoksen kylling fra hinanden som der netop var indsat 3 af blandt de 8 isa. Jeg måtte ind og sparke dem væk for at komme det lille kræ til undsætning og rede dens liv. Men det er også det eneste minus jeg synes de har

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #13 Dato: 30 Maj , 2013, 00:24 »
Jeg har til tænkt om de ISA'er jeg har haft - det beløber sig til en 15-20 stykker ialt - at de har mange gode og naturlige egenskaber - de kan sandbade og skrabe, søge rede og gå på pind, er dygtigt fødesøgende når de går frit i haven - langt hen af vejen har de gode og sunde instinkter. Så er de - som folk skriver her - tamme og søde og ualmindeligt omgængelige. Men når uheldet er ude, er det ligesom værre for dem - jeg havde en gang en høne med læggenød - jeg måtte gå fra hønsegården, da jeg skulle på arbejde, og da jeg 8 timer senere kunne kigge til det og ville gøre noget for hønene, var den hakket til blodigt kød i rumpen af de andre, der var ingen nåde, ligeledes blev en anden høne som havde en rift i kammen kannibaliseret af de andre. Der har de ingen hæmninger, og deres høje produktivitet gør, at deres organismer er småstressede hele tiden - det gør dem nok en smule skrøbelige overfor netop læggenød og andre lidelser i 'æggeriet'. Jeg har haft Hellevad-hybrider - jeg bilder mig ind at de er mere venlige overfor hinanden - til gengæld blev de aldrig så tamme som ISA'erne.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Hundstrup

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 30 Maj , 2013, 17:03 »
Jeg har samme erfaringer med mine, den tamme blev også slemt hakket af de andre, og derfor taget fra i en del af gården. Den hakkede også på døren og stillede sig omgående ved køleskabet for at få lækkerier, kom susende når man kaldte på den, så bliver det hurtigt en sorgens dag når den dør.