Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugning i mælkejunge = rådne æg  (Læst 2491 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bennyben

• Passiv bruger
Rugning i mælkejunge = rådne æg
« Dato: 27 Maj , 2013, 21:50 »
Jeg har to ænder og en andrik. Begge mine ænder begyndte at lægge æg i en mælkejunge inde hos dem. For ca. 43 dage siden lagde den ene sig og rugede. Den anden blev dog ved med at lægge æg i jungen og har også lagt yderst og ruget engang imellem.

Nu ville jeg tjekke om der var noget i æggene. Jungen var proppet med æg og halm i flere lag, en del af æggene var rådne og der var mider. Lugtede forfærdeligt. Surt.

Men hvad kan jeg gøre anderledes når de går igang igen med at lægge æg og forhåbentlig ruge?

Skal jeg droppe jungen?

Er også i tvivl om andrikken gør sit job, har ikke set den være igang med ænderne.

Gode råd søges.

Offline maja1981

• Bruger
Sv: Rugning i mælkejunge = rådne æg
« Svar #1 Dato: 27 Maj , 2013, 22:03 »
jeg har alene i år fået 2 hold moskusællinger udruget i en mælkejunge.

det første hold æg lå i hård frost, dog med lidt sne over et par dage. dette kom der 12 ællinger ud af. og har netop fået 19 ællinger også udruget i en mælkejunge.

mine ænder har mange forskellige muligheder for at ligge deres æg. mælkejungerne er klart deres foretrukne og har i flere år fungeret fint hos mig. men hold øje med dem, hvis de ikke lægger sig ved max 30 æg så fjern dem så de kan starte forfra.

mine har i år været ret forvirrede med deres æglægning. der blev konstant skiftet sted, også inden for meget kort afstand. mælkejungerne har jeg dog ikke haft problemer med. de har helt selv klaret det når de mente det var passende med æg.

så lad dem bare starte forfra, med rengøring af junge og nyt strøelse.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.