Så gik den ikke længere for min stolte, gamle maranhane Frede. Han fik tre gode år hos mig og han var blandt mit første hold kyllinger.
Frede har aldrig haft et særligt godt helbred, men han var meget elskelig og trofast. Sidste år blev han dårlig, men med dyrlægens hjælp kom han på benene igen, og har levet godt siden da.
For to dage siden blev Frede syg igen. Dvask, faldt sammen, ingen appetit, dårlig balance. Jeg medicinerede ham med lidt af det jeg havde fra sidste år, men denne gang sagde Fredes helbred fra. Det gjorde hans hjerte desværre ikke. I dag har jeg taget den tunge beslutning at sende Frede til hønsehimlen. Han ville ikke længere spise eller drikke, så det mest værdige var at hjælpe ham på vej

.
Må Frede lige nu være i en skøn hønsehimmel med regnorme og smækre hønsedamer. Jeg har lovet ham, at hans bror, Jokke, og jeg, vil passe godt på hans harem og på hans hønsegård.
- og ja, måske..., for nogen er en hane blot en hane - men for mig, er mine høns også mine "kæledyr", og jeg bliver sørme ked af det, når nogen siger farvel, især når der er tale om så store personligheder som Frede. 13. april 2010 - 27. maj 2013.