Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Bløde æg?  (Læst 3810 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
Bløde æg?
« Dato: 27 Maj , 2013, 14:34 »
æg hvor skallen er blød... problem, eller bare noget der sker i ny og næ?

Jeg er helt grøn bag ørene hvad angår høns, og er måske lidt hysterisk omkring dem, men jeg vil bare at de har det godt - selvfølgelig.

Den sidste uges tid har nogle af dem begyndt at lægge æg, og det er jo dejligt, så der er et par hver dag... men idag blev jeg overrasket over at finde et ellers "normalt" æg liggende på skidtbrædtet - skallen var helt blød og gummiagtig, men dog ellers "normalt" indeni. (billede vedhæftet)

Der er rigeligt med redekasser til dem, så jeg forventer ikke at det er problemet, men hvad kan årsagen så være til det "bløde æg" og måske det at det ikke lå i en kasse?

mvh. Jannick
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Bløde æg?
« Svar #1 Dato: 27 Maj , 2013, 15:10 »
Det sker af og til, der kommer vindæg eller æg med utrolig tynde skaller, men hvis ellers dyrene får godt foder, skaller, vitaminer, grønt osv. plejer det kun at være nogle få æg, inden det går i orden igen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Maj , 2013, 02:46 »
plejer det kun at være nogle få æg, inden det går i orden igen.

Hej Marianne, og tak for svar.

Jeg holder øje med det, men er glad for at det er noget som kan ske og går i sig selv igen, så længe hønsene får det de har brug for.

Tak igen for svar.
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline FortGoks

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Maj , 2013, 09:55 »
Hej Jannick.
Jeg er selv helt grøn udi hønsehold (vi har haft høns i 2,5 uge), men jeg har læst om høns der lægger deres æg rundt omkring i huset eller gården.. Et kunstigt eller evt hårdkogt æg i redekassen skulle få dem til at indse, at det er der, æggene skal lægges. Det var måske værd at prøve :)
Vh Anne

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 28 Maj , 2013, 10:54 »
Høner i begyndende æglægning laver tit nogle konstruktionsfejl. Det være sig vindæg, kæmpestore eller bittesmå æg. De skal lige have indstillet rumpetten rigtigt. Jeg har også oplevet at de til at begynde med lægger vindæg, og de lægger dem næsten aldrig i reden. Det er nærmest som om de ikke ved at der kommer et æg. Det føles nok ikke helt rigtigt. ;) Men hvis de får det foder og de skaller der er brug for, så går det hurtigt over igen. Jeg lægger nogle gange et par golfbolde i redekasserne. Så fatter de hurtigt, at det er der jeg forventer at æggene bliver leveret.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)