Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: De første æg  (Læst 1700 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FortGoks

• Passiv bruger
De første æg
« Dato: 27 Maj , 2013, 09:07 »
Hej alle.
Har kun haft høns i 14 dage, så der opstår jo et spørgsmål eller to i ny og næ :) Tænker, at dette forum må være noget for mig :)
Jeg har 6 isa Brown høns, som er ved at være godt i gang med æglægningen. Men hvis jeg koger æggene er de nærmest uspiselige, da hviden er helt smattet og grynet :-\ Er dette normalt her i starten, eller er det fordi de mangler noget i deres foder? De får fuldfoder, køkkenaffald, østersskaller og græsafklip.
Hilsen Anne

Offline fle.bir

• Passiv bruger
Sv: De første æg
« Svar #1 Dato: 27 Maj , 2013, 10:10 »
er du sikker på at de er kogt nok, friske æg skal have lidt mere end købeæg.
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer

Offline FortGoks

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Maj , 2013, 09:45 »
hmm... jeg vil da prøve at koge dem ligt længere, men det virker ikke umiddelbart som om det er det. Vi spiser jævntligt blødkogte æg, og har de ikke helt fået nok, er hviden jo bare lidt vandig. Hviden på de æg jeg har kogt indtil videre er ikke vandig, men fedtet og grynet :-\ Blommen er fast som den skal være, og skallen er også meget fin :-\

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Maj , 2013, 14:13 »
Vi måtte købe æg i hønsenes "ferie", Købeæggene skulle have et minut mere for at undgå snalder, og de smagte også vandede.
Jeg har aldrig oplevet det problem, du beskriver, og det selvom jeg har fået høns fra egne hønsegårde hele mit liv. Mange år. :blank: Måske skal du skifte foder eller bare se tiden an.
Vores høns får byg, skaller, trækul, grønt, lidt majs og tilskud af revne gulerødder. I vinterperioden får de også kaninpiller, der kun består af græs. De lægger masser af æg og får sunde kyllinger. Rene råvarer.  /o