Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Må man have høns i egen bolig "som i gamle dage" ?  (Læst 1080 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Må man have høns i egen bolig "som i gamle dage" ?
« Dato: 25 Maj , 2013, 16:39 »
Vi kom til at tale om indevolierer og indekatte- dem må man jo gerne have i villaen, men hvad med høns?
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Bente E.

• Bruger
Sv: Må man have høns i egen bolig "som i gamle dage" ?
« Svar #1 Dato: 25 Maj , 2013, 17:04 »
Det tror jeg da ikke der er lovgivning imod - men der kan både fra menneskenes og hønsenes synsvinkel finde argumenter imod :-)
Høns trives simpelthen bedst hvis de kan komme ud og få luft og lidt regn og blæst, det er sundest for dem - og jeg ved at høns gøder så meget, at et indendørs hønsehold ret hurtigt bliver en ret stinkende sag - jeg har p.t. 5 store kyllinger gående i fyrrummet, fordi det er for koldt at sætte dem ud i hønsehuset endnu - jeg glæder mig til dagen, for der skal da gøres rent hos dem ustandseligt.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Maj , 2013, 17:38 »
Nej jeg syntes heller ikke rigtigt, at jeg kunne finde noget imod det rent lovmæssigt.......

Hmm..... vi har et værelse på 12kvm med god loftshøjde i et hjørne af huset- det står ubrugt hen og vender ud mod baghaven og kæmpe hønsegård/hønseindhegning  :) Det står overfor en totalrenovering, men vi har ikke rigtigt noget at bruge det til, og jeg tænkte så på det kommende hønsehold  ;D Min mand siger jeg har fået hønsehjerne, og havde et dybt bekymret udtryk i ansigtet, da han gik med hundene- jeg havde lige stillet spørgsmålet herinde.....
www.DFfR.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 25 Maj , 2013, 17:56 »
Det tror jeg såmænd ikke der er noget forbud mod, men jeg vil nu heller ikke anbefale det... Både høns og mennesker ville nok have bedre af separate huse
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 25 Maj , 2013, 19:05 »
Citér
vi har et værelse på 12kvm med god loftshøjde i et hjørne af huset- det står ubrugt hen og vender ud mod baghaven og kæmpe hønsegård/hønseindhegning   Det står overfor en totalrenovering, men vi har ikke rigtigt noget at bruge det til, og jeg tænkte så på det kommende hønsehold

Ha, det lyder da ret genialt. Så behøver du ikke gå udenfor i regn og blæst for at lukke hønsene ud. Det vil nok være en fordel at gøre døren til værelset helt tæt. Hvad med hanegal? Jeg kunne godt forestille mig, at det kunne få væggene til at blafre på en stille morgen.

Hvis værelset alligevel skal totalrenoveres, kan hønsene vel næppe ødelægge noget af værdi.

Det minder om min barndoms skiferier i Østrig. Vi boede i privat pension, og når man kom over til stuehuset og gik ind i entreen, førte døren til venstre ind i familiens køkken; døren ligeud var til kostalden. Det var så hyggeligt. Jeg drømte dengang om engang at bo sådan, men jeg er foreløbig kun nået til at bo med en gås.

1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 25 Maj , 2013, 19:35 »
Jeg tænker lidt med bekymring på det utøj, som følger med hønsene, og som gerne tager en bid af mennesker også - I vil få hønselopper i hele huset er jeg bange for.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Ege

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 Maj , 2013, 19:40 »
Selv i mit hønsehus som jeg lydisolerede, ved at gøre det tæt, steg ammoniak lugten voldsom trods jeg muger ud hver dag. Og støv generne er steget voldsom.....var ikke klar over at høns kunne afgive SÅ meget støv.
Jeg ville nok osse betænke mig mht hønse hold i "selve huset"
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Miss Christina

• Gæst
« Svar #7 Dato: 26 Maj , 2013, 08:10 »
ja næsen skal da ikke være sart..
gad vide hvad man gør hvis uheldet er ude sku nok ikke sjovt med blodmider lus lopper eller hvad der uheldigvis kunne komme af "sjove"dyr

ja gad vide hvordan man nu skulle sælge hytten hvis nu man skulle det...
er sikker på prisen dalede en hel del og mere end en hel del...

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 26 Maj , 2013, 08:32 »
I USA, er der en del, der holder mindre hønseracer som indendørs kæledyr, hvor de har f.eks. en lille høne og en lille hane. Der er steder på nettet, hvor man kan købe bukser til dem i stil med dem, hunhunde bruger under løbetid.
Et par links:
http://www.hensaver.com/Hen-Holster.html
http://chickendiapers.com/
http://www.mypetchicken.com/catalog/Diapers-and-Saddles/Chicken-Diaper-Free-shipping-p494.aspx
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 26 Maj , 2013, 09:02 »
I USA, er der en del, der holder mindre hønseracer som indendørs kæledyr, hvor de har f.eks. en lille høne og en lille hane. Der er steder på nettet, hvor man kan købe bukser til dem i stil med dem, hunhunde bruger under løbetid.
Et par links:
http://www.hensaver.com/Hen-Holster.html
http://chickendiapers.com/
http://www.mypetchicken.com/catalog/Diapers-and-Saddles/Chicken-Diaper-Free-shipping-p494.aspx

Hønse ble - ha ha
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 26 Maj , 2013, 09:11 »
 ;D ;D Tak for de mange input !

Jeg tvivler på at mine Orpingtondamer ville bryde sig om bleer- fjerdragten er ikke særligt velegnet i den retning.......
Måske med et puslebord og flere daglige afrensninger........  ::)

Ej der skulle en skillevæg op på tværs, så hønsenes del "kun" blev på 8kvm med endnu en indgangsdør til- dvs med et for- og foderrum + et par effektive måtter på gulvet  ;) Væggen der adskiller rummet fra stuen betår delvist af massiv mur og ville kun behøve troldtec el. lignende der over lydmæssigt......

Jeg havde egentlig ikke tænkt så meget over utøj....... min mand er allergisk overfor lopper, så både hund og kat bliver holdt loppefri (også da vi havde hvalpe og killinger) Da vi for en del år siden have amerikanerne sad jeg tit med een på skødet- de var så tamme og blev tit håndfodret også. De var lidt for ivrige skrabere og var derfor ikke ude af hønsegården så tit- dengang havde vi prydhave  :angel: Nu er haven blevet mere vild og mere tilvokset, så de nye høns får altså et stort areal at hygge på i det daglige + en mindre, overdækket "vintergård" med sand i bunden til de værste vintermåneder.

Indtil videre har min mand set ret afvisende ud:  :o ???  :blank:  /f , så jeg tvivler på at det bliver til noget. I aftes var han helt kreativ og forklarede om fordelene ved at have et seperat kontor/lagerplads til diverse  :D
www.DFfR.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 26 Maj , 2013, 09:30 »
Ihh...det var da en fremragende ide - jeg ville selv elske at have hønsene i et rum i forlængelse af menneskehuset *y. Nu har jeg heller ikke noget imod at få hønsebesøg i stuen en gang imellem - og sådan en lille prut eller to kan tørres op og utøj har mine høns aldrig haft. Det er så ikke engang det, der er tale om her - mennesker og høns er adskilt med en muret væg + endnu et rum. Tænk sig at kunne ligge en tyst nat og høre hønsene snorke og spinde i det fjerne...det vil da være lykken *o...nåh..ja...så er der lige det med hanegal ::)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14