Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nu klækker mine ællinger... Hjælp  (Læst 15463 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trines

• Passiv bruger
Sv: Nu klækker mine ællinger... Hjælp
« Svar #15 Dato: 26 Maj , 2013, 09:22 »
Mette, tak for den gode vejledning i projektet med at flytte andereden sikker ned fra halmloftet. Det er i næsteuge at den mission skal foregå /o
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 26 Maj , 2013, 15:31 »
Jeg har vist fået ællinger på hjernen.. Jeg har netop malet med en malerulle og den plastik bakke som jeg har malingen i og dypper rullen i den ser jeg pludselig et rigtig godt begynder ællinger-badekar :o

Den er dyb i den ene ende men har skrånende rillet overflade i den anden ende.... Har nogen erfaringer med dette, og er jeg helt galt på den når jeg tænker at det ville være en rigtig god og rimelig sikker badeløsning?
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 26 Maj , 2013, 19:45 »
jo det er den form...meeen størrelsen rækker til par dage så er det vand plasket ud ;D vi havde også  den bakke til vaske grillrist ikke dyb men sto - det var hit
høns, ænder, hunde, katte...

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #18 Dato: 26 Maj , 2013, 23:31 »
ja en malerrulle bakke holder MAX 1 dag. nok kun et par timer  :)

de der grillriste vaskebakker ville være perfekte. dem har jeg nemlig tit kigget på, syntes bare 60-80 kr er for meget når jeg skal bruge nogle stykker. så er det billigere med skobakkerne og så senere at købe de store baljer i eks harald nyborg på tilbud til under det halve og skære kanten af i passende højde.

det er kun den første uge eller to det er nødvendigt med den lave kant. de kan meget hurtigt komme op i en højere balje med eks mursten op ad kanten.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #19 Dato: 27 Maj , 2013, 07:15 »
Forbrugeroplysning: De firkantede grillrensebakker fra Fakta bliver meget skøre i frost - jeg har ødelagt to af dem forrige vinter. Så selv om jeg ikke er meget for weber-hypen, har jeg købt en af deres runde i stedet.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Lipu

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 27 Maj , 2013, 11:32 »
Tillykke med de små nye fjertotter :-) Det pipper også fra vores første hold andeæg og stjerne på ca. 3 æg :D

MEN, hvordan er det nu med de æg der er sorte???? Er de med sikkerhed rådne og skal sorteres fra hurtigst muligt - mener at have læst i en anden tråd at de kan eksplodere? Men jeg kan selvfølgelig ikke finde tråden. Èt æg har lidt mørke pletter og èt æg er næsten helt sort :-S

Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 27 Maj , 2013, 20:56 »
De dårlige æg jeg har haft er løbende blevet sorteret fra via lysning. Der var kun et æg som havde snydt mig og det fjernede jeg her til morgen, da andemor for første gang tog sine 9 ællinger med ud af reden og tog dem til maden og vand. Jeg har aldrig kunnet se udenpå ægget at det var dårligt, jeg har måttet lyse ægget for at se det. Det æg jeg fjernede her til morgen var helt sikkert dårligt, men intet synligt tegn uden på skallen, dog kunne jeg lugte gennem skallen af det var et råddent æg.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #22 Dato: 27 Maj , 2013, 21:52 »
førhen tjekkede jeg æg ved at ryste dem let. skvulpede de var de rødne. syntes også de helt mørke er dem der er dårlige. men de kan have lidt pletter uden det har betydning.

jeg lyser nu ægene 1 gang for at tjekke befrugtning.(10-15 dagen som regel) syntes ikke der er grund til at de ligger på ubefrugtede æg som så bliver rødne.

nu er der derfor kun æg der er gået i stå midt/sidst i rugningen der ligger tilbage når andemor forlader reden.
jeg tjekker lige om jeg kan høre pip derindefra, men har aldrig oplevet det og de uklækkede bliver kasseret.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.