Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nu klækker mine ællinger... Hjælp  (Læst 15451 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trines

• Passiv bruger
Nu klækker mine ællinger... Hjælp
« Dato: 24 Maj , 2013, 21:22 »
Det er første gang jeg og min moskusand  får ællinger, så derfor skal jeg lige høre jer eksperter hvad jeg skal huske at sørge for?

Andemor har ruget i vores andehus i halmen på gulvet. Hun kan gå ud hvor hun har adgang til en sø lige udenfor døren. Men jeg har tænkt mig at afskære hende og især ællingerne adgang til søen i den første tid. Men hvordan skal jeg servere mad og vand for ællingerne i andehuset? Ællingerne skal jo have drikkevand, og vel også i en mængde og dybde så de kan rense næb og øjne, men hvordan giver jeg dem det uden at de risikerer at drukne?

Hvornår er ællingerne klar til at komme ud i det fri til søen? Og er der andet jeg skal tænke på at hjælpe andemor med her de kommende dage?

Har andemor samme adfærd som en hønemor her de kommende døgn, i forhold til at gå af reden med ungerne ? Eller hvad kan jeg forvente?

Hilsen Trine
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline alex1981

• Passiv bruger
Sv: Nu klækker mine ællinger... Hjælp
« Svar #1 Dato: 24 Maj , 2013, 21:34 »
den eneste ved søen er at du skal sikre dig sådan det de hel små ællinger kan komme ud af vandet.
de elsker vand fra den første dag af. andemoren kan kan har de samme adfærd som hønemor.

startfoder i en kyllingefoder automat vil være fin det finde de hurtigt ud af

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 Maj , 2013, 21:37 »
Tak for dit svar Alex, men hvordan sikrer jeg at ællingerne kan komme op af vandet?

Hvad serverer du vand i inde i andehuset, også en kyllinge drikkevandsbeholder?
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 Maj , 2013, 21:48 »
en 3 liters vandbeholder.

hvordan ser kanten fra endedammen der ud?
du kan eventuel sat en dag gammel ælling i vandet og se om den har det nemt med komme ud, så er du jo i nærheden til hjælpe den lille stakkel.
men kanten skal ikke være glatte, høj eller stejle

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 24 Maj , 2013, 22:15 »
vores har sten op ad kanten så hvis der nogle ikke kan komme op andre stader så svømer de til sten og derfra  til kanten.
i anden balje har jeg gammel rist i tilfældet af problemer jeg har lært det fra erfaring at selv 4 uger gamle ællinger kan drukne hvis de  ikke kommer op ad vandet i tide - de bliver kolde og trætte... så er de væk :'(
mad får vores serveret i en skål... de er så gode til at kravle op ad diverse forhindringer og vandrer ture med mor fra dag 1 (så snart andemor går af reden)
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Lipu

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 24 Maj , 2013, 22:30 »
Hvor spændende Trine, håber det kommer til at gå godt :) Vi venter også vores første ællinger i disse dage, hun er nu på dag 32. Hvor længe rugede din and hvis du ved det? Vi vil hegne et lille område omkring andehuset af i tilfælde at de andre og andrik vil være for hårde ved de små samt give dem et lille fad vand til pjask :).
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #6 Dato: 25 Maj , 2013, 00:28 »
andemor går selv af reden når hun mener alle er ude af ægene som kommer ud (og har ikke oplevet de endnu har taget fejl)
de små kan sagtens bade i vandhul fra dag 1, bare de har en bund/kant de kan komme op ad.

jeg bruger selv de der sorte plast bakker til sko man kan købe flere steder for 20-25 kr. både til vand og foder. når de så er lidt ældre får de større vandbassin.

vandet løber dog hurtigt tør i bakkerne, så en vandautomat til kyllinger er også en god ide som suplement.

de elsker dog at bade, så helt at fratage dem det vil være synd syntes jeg.

min første and lå i år 39 dage og de er nu 1 måned gamle

der er lige klækket 2 hold mere og de har ligget stort set lige så længe.

(begge lagt sig d 15 april og klækket d 22 og 24 maj)
den korteste rugning har været 35 dage her hos mig og er en varm sommerperiode.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 25 Maj , 2013, 08:04 »
Tak for alle jeres gode råd. Jeg er må ud og arrangere vand og mad i andehuset, for kanterne på vores sø er meget stejle, så jeg vil afgrænse dem adgang dertil indtil jeg har fået lavet en opgangs-stige til ællingerne.

I dag er dag nr 35 og i går aftes var der stjerner på flere æg og en enkelt var på vej ud af ægget, så det er gået relativt hurtigt. Andemor har været en super stabil ruger, hun har kun været af reden max 5minutter 1 x pr dag. Til sammenligning har jeg en anden and som også ruger, men hun er af reden hver aften i 1-2 timer og hygger sig med badning og spisning, så jeg antager at hendes rugning vil tage lidt ekstra tid, men det venter jeg spændt på det ved jeg i næste uge hvor her skal hendes klække.

Jeg prøver at give andemor lidt ro, men jeg må snart ud og kigge hvad der er sket i løbet af natten. Hun ruger på hendes egne æg, plus nogle løbeandeæg og to svanegåse æg. Så jeg er meget spændt på om jeg har timet det rigtigt med klækningen.... Det bliver super spændende at se hvad der sker i løbet  af i dag.

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 25 Maj , 2013, 10:43 »
du skal huske at ællinger ikke kommer i nærheden fra den andre rugende and eller kommer i hendes rede. så vil hun gå fra reden og passe ællinger sammen med den anden and. det gik galt i min første år med rugende ænder

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 25 Maj , 2013, 11:39 »
de to rugende ænder ligger langt fra hinanden, da den ene ligger i andehuset og den anden på halmloftet... så der er ingen problemer med at de er for tætte på hinanden. Mit bekymring går mere på hvordan jeg sikkert for ællingerne ned fra halmloftet når det er tid.

Jeg har lige kigget i reden da andemor var gået af for at spise, det bekymrer mig lidt hvor lang tid det tager ællingerne at komme ud af æggene, den som jeg troede ville være kommet ud i nat er stadig ikke kommet ud. I går aftes kl 20 var der et huld i ægget på størrelse med en 1 krone og jeg kunne se det lille næb bevæge sig derinde. nu er huldet på størrelse med en 2 krone.... hmmm skal det gå så landsomt? og der er flere af de andre æg der har et huld på størrelse med en 1 krone. Andemor går kun af for at spise i 2 minutter og derefter tilbage på æggene. Det betyder at hun jo ikke går i vandet og får våde fjer, men vender tør tilbage til reden. Kan den langsomme klækning hænge sammen med den lave fugtighed der må være i reden?  :-\

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 25 Maj , 2013, 11:50 »
det vil ikke være før imorgen hvor den første er ude.og den sidste kan du forvente på tirsdag..

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 25 Maj , 2013, 16:29 »
Så er den første lille ælling kommet ud, den er gul og rigtig fin, men andemor vil bestemt ikke dele.... ::)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 26 Maj , 2013, 08:17 »
<I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 26 Maj , 2013, 08:55 »
Når du skal have den fra halmloftet ned, så tjekker du løbende, hvprnår der kommer ællinger. Når de begynder at komme, spærrer du af med noget tråd eller lign helt oppe ved redekassen, og når alle ællinger er kommet ud og mor and sådan set er klar til at gå af reden, bærer du redekassen ned i stalden eller ud i et skrukhus eller hvor den skal hen, og først herefter åbner du for tråden, så den kan forlade reden :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 26 Maj , 2013, 09:21 »
jubiiiii i nat er der både klækket løbeandeællinger og moskusællinger, så min timing af sammenbringningen af de forkellige æg i reden har været ok.