Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk på æg  (Læst 3585 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hws1975

• Passiv bruger
Skruk på æg
« Dato: 24 Maj , 2013, 17:08 »
Har en skruk orpington der ligger på æg. Hun lagde sig tirsdag, men hoppede af igen. Nu har hun så ligget siden i onsdag. Hun har sine æg og PASSER PÅ DEM. Vi har kun to høner og en hane. Redekassen er en trækasse uden sider og tag.
Nu er jeg blevet i tvivl om hun bare skal blive liggende der eller om jeg skal flytte hende og æg ind i kasse med sider og tag? (Og udgang, selvfølgelig)
Og når eller hvis, der kommer kyllinger, skal de så flyttes eller kan de gå sammen med de 2 andre høns?
Hilsen Heidi & Hendes HønseHold

Offline mew.

• Passiv bruger
Skruk på æg
« Svar #1 Dato: 24 Maj , 2013, 20:43 »
Jeg ville helt klart flytte hende inden de kommer. Bare husk at gøre det om aftenen !

Offline RandiL

• Passiv bruger
Skruk på æg
« Svar #2 Dato: 24 Maj , 2013, 20:56 »
Jeg ville helt klart flytte hende inden de kommer. Bare husk at gøre det om aftenen !
Hvorfor er det bedst om aftenen?

Offline mew.

• Passiv bruger
Skruk på æg
« Svar #3 Dato: 24 Maj , 2013, 21:04 »
Ellers er der store chancer for at hun forlader æggene

Offline mew.

• Passiv bruger
Skruk på æg
« Svar #4 Dato: 24 Maj , 2013, 21:07 »
Læs evt den anden tråd der hedder spørgsmål om avl... Det er rigtig fint beskrevet.

Offline hws1975

• Passiv bruger
Sv: Skruk på æg
« Svar #5 Dato: 24 Maj , 2013, 21:10 »
Vil lige tilføje, da hun gik af reden tirsdag, var der kun "snyde-æg" i redekassen. De rigtige, og forhåbentlig befrugtede, æg blev lagt hos hende i går morges...
Og tak for svaret :)

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 Maj , 2013, 17:59 »
Har du mærket hendes æg??
Den anden høne vil formentlig lægge nye æg under hende, og de skal fjernes, da der ellers vil være forskellig startdato på rugningen.

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline hws1975

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 29 Maj , 2013, 20:30 »
Jep... Der er "stemplet" dato på dem :-) Den æglæggende høne har indtil videre kun lagt æg hos Fru Skruk en gang  :-)
Tror jeg vil prøve at lyse æggene i morgen. Så har de været igang i 8 dage...

Offline hws1975

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 11 Juni , 2013, 21:48 »
Hej igen
Har lyst æggene flere gange. (Hun ligger kun på 4 æg da vi ikke var klar på at hun blev skruk så hurtigt).
Der er liv i tre af æggene  :)
I går aftes blev hønemor og æg flyttet ind og ud i det nye "kyllingeanlæg", som er et lille hus med skråt tag, udluftningssprække og lem som er lukket for natten og som kan laves om til rampe om dagen. Huset står hævet ca. 5 cm. over jorden på nogle fliser, i et bur/gård med net på alle sider, også i bunden. Der er desuden lagt et stykke 'armeret' presenning på taget af buret/gården. Skal der halm i bunden af buret/gården til kyllingerne? Eller en blanding af spåner og halm?
Hele moletjavsen står inde i den store hønsegård.
Hvornår kan hønemor og kyller komme til at gå sammen med mr. Hanegal og den anden høne? Mr. hanegal er meget beskyttende over for sine damer. Han har sprunget op ryggen af vores lille hund (han er dobbelt så stor som hunden, hund-papillon/hane-orpington) og hakket ham nogen gange, når han har sneget sig med ind i hønsegården og  i dag så jeg den ene kat fik et gok, da den ville smage på hønsenes flødekartofler :police:
Han gør INGEN TING over for mennesker. Er meget tillidsfuld, kommer når man kalder og spiser af hånden (altså det foder man har i hånden) :D Vil han beskytte kyllingerne?
Og lige til sidst; regner med at der kommer kyller i morgen. Kunne høre et pip i det ene æg jeg lige lånte for at lytte til, inden jeg lukkede for nattene hos hønemor og æg/kyllinger <L
Hold op hvor jeg glæder mig ;D ;D ;D