Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Grebet af hønsefeber! Tilføje Maran eller Plymouth Rock til flokken?  (Læst 3791 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maskinmoller

• Passiv bruger
Må jo indrømme, at jeg er ved at blive godt grebet at det der hønseri og nyder forskellighederne ved mine dyr, så nu overvejer jeg at tilføje endnu en race til flokken - enten Maran eller tværstribet Plymouth Rock, men kan ikke helt finde ud af, om det rationelt er en god ide og i så fald, hvilken race jeg skal vælge af de to  ???

Af dem jeg har nu, er Faverolles pt. mine yndlinge med deres livlige og venlige adfærd, men også de små Orpingtons er nu ret søde. RIR er købt til at give æg før de andre og nok ikke en race, jeg vil fortsætte med på den lange bane. Australorps kyllingerne har ikke nær den samme tilvækst som mine Faverolles med samme alder, så med mindre de viser sig som langt bedre æglæggere, får de heller ikke en fremtrædende plads hos mig i fremtiden - omend de er ret kønne med deres sorte øjne og tilmed rolige - men kedeligere end Faverolles.

Hen over efteråret vil jeg slagte ud af besætningen og beholde 1-3 (de mest levedygtige og produktive) af hver hønserace samt een hane af enten Faverolles eller Orpington. Til foråret vil jeg så gerne både forsøge mig opdræt af den ene racerene stamme, som der måtte være tilbage, samt krydsavl mhp. at få nogle gode slagtekyllinger til eget brug. Generelt er slagtekvalitet af stor vægt for mig sammen med omgængelighed  :)

Til info kan jeg i øvrigt fortælle, at mine dyr dagligt lukkes ud på ca. 600-700 kvm grund og hønsehuset på 2,5 kvm kan hurtigt udvides til 7,5 kvm gulvareal om nødvendigt.

Det var lidt om min baggrund for evt. valg af supplerende race - hvad synes I?
Hilsen Kåre og resten af hønsegården, som pt. omfatter en blanding af Faverolles, Austraporps og Orpington-kyllinger, et par R.I.R. hønniker og nogle røde Rosengaard slagekyllynger

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Hej Kåre.
Jeg har Maraner, og når jeg ser str. på hønsehus tænker jeg at maraner er ok. Mine bruger kun huset når der skal soves og lægges æg. Selv i sne holder de sig ikke inde. De har fået en blandningskylling Maran/kæmpe jersey som også vil være ude. Selv idag hvor det stormer er de ude og deres yndlings mad kan ikke lokke dem ind og de blev fem uger gamle idag.

Jeg har også dværg Wyandotter de bliver inde hele vinteren og går kun ud nu, hvis det hverken blæser eller regner.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Jeg siger også maran
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline maskinmoller

• Passiv bruger
Tak for svar de damer - I kan jo hurtigt overbevise mig om, at jeg bør tilføje et par Maraner  :)

Plymoerne fik bl.a. min sympati fordi min mormor kunne berette om, at min oldefar i 30'erne havde dem som i DK forholdsvis ny og spændende race - og nu virker de næsten som en sjældenhed igen pga deres navns "bad standing" i kraft af hybridudgaven, hvilket jeg jo synes er synd for racen :-\

Marianne - du skulle vel ikke have nogen til salg eller få det senere i år? Kan jo se, at du ikke bor alt for langt væk (bor selv i Horne).

Hilsen Kåre og resten af hønsegården, som pt. omfatter en blanding af Faverolles, Austraporps og Orpington-kyllinger, et par R.I.R. hønniker og nogle røde Rosengaard slagekyllynger

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Jeg har haft både plymouth rock og maran. Begge racer er skønne høns at have gående. Jeg er mest til maran, men det er nok tilfældigt, og fordi at den race var den første jeg lagde ud med. Der er noget særligt med de befjerede ben synes jeg. Plymoerne i tværstribet ligner meget maranen i sind. Rolige, omgængelige og vanvtitig kønne.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline maskinmoller

• Passiv bruger
Dejligt at høre gode erfaringer med begge racer  :) Lige nu tipper jeg mest over mod Maran, men det kommer selvfølgelig også an på, hvad det er til at få fat i af gode dyr.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Hvis jeg skulle få nogle enkelte store maran til salg vil jeg sætte dem til salg her på forum, jeg gør jo mest i dværgene. Jeg har bare nogle få store for hyggens skyld. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk