Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Længere klækning - indavl?  (Læst 11685 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

• Passiv bruger
Længere klækning - indavl?
« Dato: 22 Maj , 2013, 12:14 »
Vores ene kochin høne ligger skruk og 21. dagen var i går, men ingen kyllinger  :o

Har lige lyst æggene i dag, og 3 ser ud som om de klækker i dag eller i morgen.

De andre kyllinger vi har fået som er klækket under skruk, har alle været i gang på 19. dagen og alle er senest klækket på 21. dagen.

Dét at de her endnu ikke er klækket på 21. dagen under skruk, kan det skyldes indavl?
Skrukken har ligget stabilt hele rugningen igennem og går maks fra æggene 10 min. om dagen.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Længere klækning - indavl?
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2013, 12:33 »
Det kan skyldes at hun ikke har ligget fast på æggene på den dag du tæller fra, og det kan selvfølgelig også være fordi æggene ikke har ligget under hende hele tiden,, men du må jo se tiden an, og håber på at det går godt for den lille høne  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 Maj , 2013, 12:39 »
Ina - hun har netop ligget fast på æggene siden hun fik dem, og alle er lagt under samme dag, så ingen uregelmæssigheder der desværre.

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #3 Dato: 22 Maj , 2013, 12:49 »
ja jeg kan jo ikke sige dig hvad der er gået galt, men det der med indavl af høns, det tror jeg ikke på,, i de første mange hundrede år, havde landet de høns der var, og hvis indavl havde været et problem, så havde der jo ikke været høns tilbage  ;D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 22 Maj , 2013, 12:52 »
Hmm så indavl bliver aldrig et problem mener du altså??  :o
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #5 Dato: 22 Maj , 2013, 12:55 »
Nej det mener jeg ikke, for nu har vi jo rendyrkede racer, hvor udbuddet sommetider er begrænset,,, og de velplejede racer får jo med avlerne tilført nyt blod fra andre lande, men indavl, på et par år, det tror jeg ikke på
Venlig Hilsen INA

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 22 Maj , 2013, 12:57 »
På et par år, hvor har du det fra??

Lige netop den farve her er der ikke ret mange af i landet og ej heller i udlandet, derfor spørger jeg til om indavl kan være en årsag til den lange klækning.

Kender da en avler som også har en ny farve her i DK hvor der har været nogle problemer med indavl for at sige det pænt ;)

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #7 Dato: 22 Maj , 2013, 13:04 »
 oprindeligt blev der da ikke skiftet ud i hønseholdet her i landet,,, så bare man handler med en anden der gør anderledes så går det jo meget bedre,,,og i gamle dage fik man et par høns eller 4 fra nabogården, og en overskudshane, og så gik det jo med æg og avl igen..
men det er klart hvis man har en sårbar race, så kan det være et problem, som jeg også skrev
Venlig Hilsen INA

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 22 Maj , 2013, 13:14 »
Så tilbage til mit spørgsmål... kan indavl være årsagen til den længere klækning? :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 22 Maj , 2013, 14:50 »
Nu er indavl jo ikke kun af det onde.

Men om indavl kan være skyld i forlænget klækning, tja måske, måske ikke. Jeg tror nu at hvis indavl kan være i skyld i noget, så er det dårlig eller manglende befrugtning.

Men der kan være forskel på klækketiden alt efter race, og som Ina er lidt inde på om skrukken har været 100 % stabil.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
Længere klækning - indavl?
« Svar #10 Dato: 22 Maj , 2013, 14:54 »
Ved ikke hvad årsagen er men..
Jeg fik æg fra Tyskland som kom i rugemaskinen ..
Det første klækkede på dag 20 og nogle på dag 21 siden kom de lidt at gangen og den seneste kom faktist ikke før en på dag 24 ?
Jeg var så heldig at jeg glemte at slukke for maskinen på dag 23 når jeg troede alle var kommet som skulle komme meen maskinen fik så at stå tændt til på dag 26 :)
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 22 Maj , 2013, 14:57 »
Lene - jeg er 100% sikker på skrukken har været stabil - no doubt about that :)

De andre kochin kyllinger vi har fået, har klækket på 21. dagen - de er af anden farve.
Derfor undrede det mig blot at æggene fra de her kochins var så meget længere om det, og da farven ikke er almindelig herhjemme lurede jeg på om indavl måske kunne være årsagen  :o

Nå vi må se om der kommer nogen kyllinger ud af ægget, om ikke andet skulle der gerne komme rugeæg fra udlandet engang i løbet af året, så må jeg se om der er en forskel i klækketiden :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #12 Dato: 22 Maj , 2013, 16:29 »
Hård indavl svækker livskraft, som bl.a. ses ved såvel befrugtning som klæknings-processen. Så HVIS der er tale om hård indavl, kan det sagten være årsagen.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #13 Dato: 22 Maj , 2013, 16:35 »
jeg havde sidste år samme problemstilling med en skruk høne. Da jeg tog de sidste æg fra hende fordi jeg ikke troede der kom noget ud af dem, pippede de. De klækkede over 6 dage. Jeg har senere haft æg fra samme stamme i rugemaskinen og der har der ikke været den store forskel i tiden, så jeg hælder mest til at hønen ikke har varmet æggene for godt selv om hun har været stabil
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 22 Maj , 2013, 18:49 »
Rugede æg ud for en ven. de kom på dag 22 jeg havde fået 13 og lagde kun 9 under min høne. min søster fik de sidste 4. hun lagde dem under samme dag. hendes kom på dag 24. Samme æg under to forskellige meget stabile rugehøner. Indavl tror jeg ikke var sagens kerne her. men der må være forreskel på hønerne der ruger.
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...