Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: akut brug for hjælp!  (Læst 2368 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
akut brug for hjælp!
« Dato: 21 Maj , 2013, 11:43 »
Jeg hentede i går 8 små daggamle kyllinger (som tidligere har gået med skruk og som vel er en ca. 5 dage gamle). Jeg puttede dem i går aftes under min skruk som har ligget og ruget på tomme æg i ca 2 uger. Skrukken har varmet kyllerne hele natten og ser egentlig ud til at have accepteret at kyllingerne er under hende, men når de kommer ud fra under hende så hakker hun lidt ud efter dem og ser bestemt ikke ud til at være klar til at gå af reden og vise dem mad og vand (helt naturlig adfærd fra en skruk når de første kyller klækker og titter frem) Det er egentlig ikke så akut, det er ok at hun har brug for lidt tid til at blive mor. MEN jeg har så en anden skruk som går og passer sine 3 uger gamle kyllinger og det gør hun virkelig godt. Så godt at de små nye kyllinger har besluttet sig for at de hellere vil være hos hende end ved den kedelige skruk som bare ligger i reden ???

De små nye kyllinger er hoppet ud af reden og hoppet over en afskærmning på 25 cm og igennem et kyllingehegn (det er små bitte bantam kyllinger) for at komme over til hende skrukken som jo går og klukker til hendes 3 uger gamle kyller i nabo hønsegården (hun er en stor orpington og super dygtig og erfaren skruk). Kyllingemor harfuldstændig accepteret de nye små hun finder mad til dem og varmer dem, sammen med/mens hendes store kyller render rund og "leger". MEN kan dette gå... kan hun på samme tid dække behovet på både 8 stk. 5 dage kyllinger og hendes egne 8 stk. 3 uger gamle?? (Fysisk er det intet problem for hende at dække/varme dem alle, det kan jeg se) jeg har nu sat dem i et aflukket del af hønsegården så hun kan holde samling på dem alle (hun har de sidste 2 uger gået frit i haven med sine kyller, men jeg er bange for at de nye små ikke helt kan følge med, så derfor har jeg behrænset deres bevægelsesfrihed.

Tror i at den sammenbragte familie kan lykkes? - eller skal jeg tvinge de nye kyller til at være sammen med den kedelige skruk, som jo nok i løbet af de næste par dage vil være klar til at gå af reden og forhåbentlig 100% vil acceptere kylllerne. Kyllingerne er helt sikre i deres valg, når jeg samler dem op og putter dem tilbage i reden, så går det 5 minutter så smutter de tilbage skrukken. Skal jeg lade kyllingerne selv bestemme eller skal jeg isolere dem på reden fordi det vil være bedst for dem at gå med en skruk som ikke også har større kyller at passe? Jeg vil egentlig blot det som er bedst for de små, men jeg ved egentlig ikke hvilken løsning som er bedst??? nogle bud???
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: akut brug for hjælp!
« Svar #1 Dato: 21 Maj , 2013, 11:52 »
Jeg tror sagtens, det kan gå, da især når både "mor" og "børn" har valgt hinanden.
Jeg tror, det bliver opad bakke, hvis du forsøger at lægge dem under den "sure" skruk. Om hun hakker, fordi hun tror, de er nyklækkede og ikke skal have mad, er jo ikke til at vide.
Du har gjort helt rigtig ved at give dem begrænset område, og i løbet af en uges tid, tror jeg ikke, du behøver at være bekymret for, at de små kan følge med.
Skæg krølle på den historie. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: akut brug for hjælp!
« Svar #2 Dato: 21 Maj , 2013, 12:24 »
Tak for din vurdering Marianne.
Den nye store familie ser ud til at trives, de store kyllinger har også fuldt ud accepteret de små. Der er virkelig stor størrelsesforske på 3 uger gamle store maran kyllinger og små bitte bantam kyller som er under en uge gamle. Men de virker alle glade og ligner allerede en søskende flot som har væres sammen altid... jeg håber virkelig at dette fortsætter med at være en lykkelig historie, nu tager jeg chancen og lader dem være sammen.
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: akut brug for hjælp!
« Svar #3 Dato: 21 Maj , 2013, 12:37 »
Husk at holde øje med at de små nye ikke hænger fast i mors skørter, det sker ind i mellem, når de har puttet, at de får viklet sig ind i de lange fjer, og så bliver de altså hængt,,, du kan vælge at klippe lidt af skørterne,,, Det sker ikke så tit, men det sker.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: akut brug for hjælp!
« Svar #4 Dato: 21 Maj , 2013, 21:19 »
Tak Ina, det var jeg ikke klar over, det vil jeg nu fremover være opmærksom på.
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.