Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Punkteret høne :-)  (Læst 3945 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lipu

• Passiv bruger
Punkteret høne :-)
« Dato: 19 Maj , 2013, 00:52 »
 Jubii, min ene store wyandot høne ligger nu fuldstændig pandekage-flad på 16 æg på 4. dagen :D Jeg har flyttet hende i et indendørs skruk-aflukke med halm, sand samt foder og vand. Men hvordan er det lige, skal hun helst op og æde og afgive skruk-klat hver dag? Flyttede hende i går hvor hun var oppe men i dag har hun ikke lettet rumpen overhovedet. Skal jeg bare lade hende være?
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
Sv: Punkteret høne :-)
« Svar #1 Dato: 19 Maj , 2013, 07:36 »
Hvis hun har mulighed for at komme ud, så styrer hun det helt selv. :)
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Lipu

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Maj , 2013, 08:55 »
Hun kan godt nok ikke komme ud i haven el hønsegården der hvor hun er nu... Men jeg skal vel ikke blande mig i om hun kommer fra reden hver dag for at æde eller?
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 Maj , 2013, 09:02 »
Har du ikke mulighed for at give hende et lille stk. have/hønsegård hvor hun kan lægge sin klat hver dag?? Hvis der står mad og vand så klarer hun selv at spise og drikke. Min erfaring er, at skrukker ikke spiser lige så meget som ellers.
❤  Marianne  ❤

3,1 katte
1,1 børn
1,0 mand

Offline Lipu

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Maj , 2013, 09:13 »
Nej ikke lige umiddelbart desværre. Så skal jeg løfte hende derud hver dag, vil det mon gå eller vil det forstyrre for meget?
Mange hilsner Liselotte

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 Maj , 2013, 09:16 »
Hvad gør du ellers??? Det er ikke umiddelbart godt hvis hun skal klatte der hvor hun ligger på æg. Så hun bør komme ud hver dag. Hvad har du tænkt når der kommer kyllinger??
❤  Marianne  ❤

3,1 katte
1,1 børn
1,0 mand

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 19 Maj , 2013, 09:30 »
Er der plads ved siden af reden til, at hun kan baske med vingerne, tage et sandbad og lægge en klat?

For så tror jeg at det er ok.

Jeg havde en meget, koncentreret skruk sidste år, som lå i hønsehuset adskilt fra de andre med lidt hegn. Hende løftede jeg af æggene, da der ikke var så meget plads lige ved reden. Hun løb ud i den indre hønsegård: drak, spiste, sandbadede og lagde en klat. Det tog ca. 15-20 min. Derefter styrtede hun tilbage til æggene og der stod jeg parat og løftede hende tilbage til æggene i hendes lille aflukke.

Da kyllingerne var kommet var skrukhus og bur heldigvis færdigbygget, og så flyttede jeg skruk og kyllinger derovre.
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Lipu

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 19 Maj , 2013, 10:44 »
Marianne, jeg har altså ikke tænkt mig at holde kyllingerne fra den virkelige verden!!! Rolig, 'skruk-huset' er godt nok inde i vores stald uden hul ud til hønsegården men den er ca. 5 kvm syor så der er plads til at klatte, støvbade og æde men nu hsr jeg lige løftet hende ud i en lille indhegning i haven hvor hun åd og drak lystigt og fik klattet af. Nu er hun løftet tilbage på æggene og så må jeg jo gøre det for hende hver dag... Når kyllingerne kommer og de er store nok regner vi med at lave en separat løbegård og hus inde i den store hønsegård.
Mange hilsner Liselotte

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 19 Maj , 2013, 10:57 »
Marianne, jeg har altså ikke tænkt mig at holde kyllingerne fra den virkelige verden!!! Rolig, 'skruk-huset' er godt nok inde i vores stald uden hul ud til hønsegården men den er ca. 5 kvm syor så der er plads til at klatte, støvbade og æde men nu hsr jeg lige løftet hende ud i en lille indhegning i haven hvor hun åd og drak lystigt og fik klattet af. Nu er hun løftet tilbage på æggene og så må jeg jo gøre det for hende hver dag... Når kyllingerne kommer og de er store nok regner vi med at lave en separat løbegård og hus inde i den store hønsegård.

/o /o  :)
❤  Marianne  ❤

3,1 katte
1,1 børn
1,0 mand

Offline Tantelaila

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 19 Maj , 2013, 17:49 »
Jeg havde en skruk liggende i et aflukket rum, hvor der ikke var adgang til hønsegården, men lukkede døren op en gang om dagen, og hun var ikke længe om at bruge lejligheden, gå af reden og få sig en løbe tur, lidt græs, sandbadning osv.
Det lidt bøvlede var så at hun ikke forstod at skulle ind af døren igen, men rende ind af hønsegården og ind i huset. Så jeg måtte bære reden ind i hønsehuset, og sætte hende tilbage i rummet når hun havde lagt sig igen. :)
Med det jeg egentlig bare ville sige med det er, at de vidst allerhelst ikke ligger sin klat inden døre, men helst vil ud :)
Held og lykke med hende ;)
Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.1 Gul/sort columbia dværg Wyandotter
0.2 Maran/kryds?
0.2 Engelsk Araucana, lyngfarvet
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort

2.1 Maine coon
2.0 Huskat

Offline Lipu

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 19 Maj , 2013, 22:31 »
Tak for svar Laila :) Jeg tror bare at jeg giver hende 'ledsaget' udgang I hendes egen private hønsegård hver dag imens de andre er i haven  :) Mit spørgsmål gik egentlig også på om jeg ville forstyrre hende for meget i rugningen hvis jeg skulle løfte hende udenfor i haven hver dag.
Mange hilsner Liselotte