Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nemmeste - hurtigst sikring af hønsehus mod ræv?  (Læst 18430 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nanna

• Passiv bruger
Nemmeste - hurtigst sikring af hønsehus mod ræv?
« Dato: 18 Maj , 2013, 08:59 »
Hej alle!
Jeg fik snuppet 2 dværghøns og har yderligere 2 forsvundne (nok også snuppet) af en ung ræve-hvalp i denne uge - naboen, som er jæger, så ræven løbe gennem deres have med en af mine wyandotter i munden, så der er ingen tvivl om synderen  :-[

De resterende høns er nu hos min veninde, der har en lukket hønsegård, og jeg står med den udfordring, at jeg skal have sikret min hønsegård hurtigst muligt - og lettest muligt. Husbonden er netop rejst til USA og jeg har IKKE skruet hænderne specielt godt på mht. håndværk.....

Jeg ville gerne have vist gode billeder af mit hus og gård (der ligger dog nogle i galleriet), men jeg kan pt. ikke få lov at uploade flere. Men huset kan ses her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=32794.0 - Omkring huset er så en gård med runde hegnspæle og volierenet - højde ca. 110 cm. Hidtil har det kun været nødvendigt at bruge gården, når søsters hund var på besøg (idet den ikke har samme opfattelse af, at det er mine høns, som mine egne hunde har) ellers har hønsene altid gået i hele haven. Den ene side af hønsegården er en mur op imod naboen.

Hvad kan jeg gøre hurtigt og nemt? Jeg har læst at jeg kan lægge rio-net på ydersiden af gården, så ræven ikke kan grave ned f.eks. Dernæst skal jeg vel sikre, at volierenettet ikke kan løftes op - f.eks. slå "bundlægter" mellem hegnspælene? Og hvad med overdækningen - er et net stærkt nok?

Jeg tænkte også på at "overdække" en del af gården med f.eks. rionet i den lille maskestørrelse på de eksisterende hegnspæle. Så kunne jeg lægge trapezplader ovenpå og dermed have et tørt område, når det regner og sner. Men jeg har jo en udfordring med selve døren ind til hønsehuset - den er stor og det er den eneste indgang.... så inddækning omkring døren er enten nødt til at være høj, så jeg kan komme til selv eller jeg skal have savet en rigtigt hønse-låge i siden, som fører ud til den lave inddækning, og så er den store dør lukket i ræve-tider og ikke indenfor inddækningen.

Råd, tips og billeder af egne løsninger modtages med  :-* kyshånd og også gerne, hvis man kender nogen, der kan hjælpe til/være udførende. Jeg kan desværre ikke lønne fyrsteligt, da jeg lige er blevet opsagt, men sig endelig til, hvis I kender nogen?

Mvh. Nanna

Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Nemmeste - hurtigst sikring af hønsehus mod ræv?
« Svar #1 Dato: 18 Maj , 2013, 09:20 »
Den hurtigste, her og nu løsning, er ubetinget el-hegn.
NB: ræven går gennem rionet på 15x15 cm

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #2 Dato: 18 Maj , 2013, 10:19 »
Jeg tror Nanna tænker på at lægge rionet i f eks 4 mm og 15 cm masker, som det fra Jem&Fix, på jorden (evt under græsset) rundt om rævens fadebur. Selv om den kan smyge sig gennem  et lodret net er det vel en helt anden sag at grave sig ned gennem det??
Vælger man et 5 cm net må man på trælasten men så er man helt sikker.
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 Maj , 2013, 15:05 »
Jeps, vi har rionet i 15x15 rundt om hele haven, og det holder bestemt ingen ræv ude, men tilgengæld holder det hundene inde  /o

Omkring hønsehuset og som overdækning mente jeg de meget fin-maskede rionet - ca. 5x5 vil jeg tro.

Når jeg læser om el-hegn virker det MEGET teknisk, og bestemt ikke som noget, jeg selv kunne installere i løbet af en dag?
Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 18 Maj , 2013, 16:56 »
Jeps, vi har rionet i 15x15 rundt om hele haven, og det holder bestemt ingen ræv ude, men tilgengæld holder det hundene inde  /o

Omkring hønsehuset og som overdækning mente jeg de meget fin-maskede rionet - ca. 5x5 vil jeg tro.

Når jeg læser om el-hegn virker det MEGET teknisk, og bestemt ikke som noget, jeg selv kunne installere i løbet af en dag?
Jamen det kan du, det er såre simpelt... og DET virker :)
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 Maj , 2013, 09:15 »
Det lyder langt fra let, når jeg læser de øvrige debatindlæg - og hvad med mine egne hunde og hønsene selv, der må gå fri, når vi er hjemme - vil de ikke blive "brændt af"?

Det skal være noget med en ledning på nogle spyd, som jeg kan sætte i jorden og hen over muren bag hønsehuset og så med en stikkontakt, jeg kan sætte i, før det er simpelt nok til mig  ;)
Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #6 Dato: 19 Maj , 2013, 11:06 »
Det lyder langt fra let, når jeg læser de øvrige debatindlæg - og hvad med mine egne hunde og hønsene selv, der må gå fri, når vi er hjemme - vil de ikke blive "brændt af"?

Det skal være noget med en ledning på nogle spyd, som jeg kan sætte i jorden og hen over muren bag hønsehuset og så med en stikkontakt, jeg kan sætte i, før det er simpelt nok til mig  ;)
Sådan kan du netop gøre, og jeg sværger på at at det er nemt....  Det er fordi at der ikke foreligger en en fornuftig tegning eller billede af en hønsegård med strøm, at du ikke kan se det for dig
Jeg kan godt hjælpe hvis du vil sende mig et billede af din hønsegård og mur osv.

Dine egne hunde sætter kun næsen op en gang, så er det overstået, og når du åbner til haven så hønsene kan gå ud, ja så afbryder du jo strømmen, så de små putter ikke får stød, hvad de i øvrigt meget sjældent da deres tykke fjerdragt ikke lader strømmen igennem, og de har ufattelig lidt jordforbindelse  ;D
Mine høns går hver dag frem og tilbage under den strøm der holder mine hunde inde på egen matrikel
« Senest Redigeret: 19 Maj , 2013, 11:10 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 19 Maj , 2013, 14:12 »
Alt kan virke indviklet, bare lige indtil man har set hvordan :)  Men jeg kan forsikre, at det er overordentligt let og enkelt at opsætte el-hegn.
Når dyr (bortset fra fjerkræ) har lært at der er stød i tråden, hvilket de lærer efter blot en eller to gange, så tjekker de selv om der er tændt, altså hvis der er skrald nok på hegnet.
Når vi går i foldene, har vi en "HegnsDoktor" som bruges til at måle styrke og finde afledning, som den viser hen til via pil på display i retning af afledning. Når "hegnsdoktor" apparatet kommer ca. ½ meter i nærheden af det strømførende hegn, så viser den at der er strøm i. Altså igennem luften. Det samme kan jeg se at både kvæg og får gør, når de tjekker hegnet, ved at lugte til tråden i 20-30 cm. afstand.

Det samme vil hunde hurtigt lære at gøre, har jeg set.

Fjerkræ får yderst sjældent stød.

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 19 Maj , 2013, 16:12 »
Nanna; hvor i landet bor du? Måske der var et forummedlem i nærheden som gerne gav en hånd med at sætte elhegn op, hvis du gav en kop kaffe m kage... ;)
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 19 Maj , 2013, 16:33 »
Vi bor i Værløse mellem Farum og Ballerup - ca. 16 km udenfor København - og kan sagtens give kaffe og kage  :D Der kommer en handy-mand i morgen og skal kigge på anden sikring end el-hegn.
Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 19 Maj , 2013, 16:42 »
Så prøver jeg lige med nogle billeder udenom den ¤%#&-JUpload, som ikke vil virke hos mig....
Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 19 Maj , 2013, 16:45 »
Helt håbløst med de billeder - alle er under 400 kb, men jeg kan kun vedhæfte et ad gangen....
Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 19 Maj , 2013, 16:46 »
And here we go again...
Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 19 Maj , 2013, 16:46 »
Og igen....
Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #14 Dato: 19 Maj , 2013, 22:12 »
Problemet her hos dig Nanna er ikke så meget om man kan sætte strøm på, det kan man nemt, men dit hegn er ikke højere end ræven kan hoppe over, og lande fint på den forkerte side.
men hvis jeg forstår dit byggeri rigtigt så er du ved at overdække din hønsegård, og det er en god ide, men er det ikke også muligt for ræven at hoppe op på muren og over på huset ?

Hvis ikke du overdækker så skal du ikke lægge brædder på kanten, for så kan både høns og andre få fodfæste og nemt komme ud eller ind.

hvis du overdækker med net, så er der intet problem i at sætte strøm til forneden så der ikke bliver gravet.

i stedet for spyd der ikke står ordentlig fast, så kan du sætte hegnsklokker direkte på dine egne stolper, så sidder det hele pænere.
De ska jo sidde for neden som feks. 10 cm og 20 cm over jorden eller 15 og 25 cm. Det er sådan nogle dimser man skruer fast på stolperne som man trækker hegnet på...
Jeg laver noget tegning eller lign, til dig så du kan se præcis hvad det går ud på.

du skal have nogle stykker af disse
http://www.harald-nyborg.dk/p4218/isolator-t-tentor-nylon-100stk
Jeg ved godt der er hundrede i en pose, men det er det billigste, med mindre du kender en butik hvor de kan købes stk. vis

og så gerne et par stykker af disse

http://www.harald-nyborg.dk/p4110/ledhaandtag

Du skal naturligvis have en strømgiver, og det er jo den dyreste del
Denne er rigeligt til dit formål, hvis du da ikke har en i forvejen
http://www.harald-nyborg.dk/p6914/elhegn-230v-5watt

Når dette er på plads, er det sværeste overstået.  <:
Venlig Hilsen INA