Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Saltsyre  (Læst 9907 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Saltsyre
« Svar #15 Dato: 18 Maj , 2013, 09:06 »
De elsker det faktiskt. Det er tydeligt at se når man kommer ud med det. Hvis der står beholdere med vand og der er lidt saltsyre i den ene vælger de den.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Saltsyre
« Svar #16 Dato: 20 Maj , 2013, 15:31 »
Jeg har aldrig brugt saltsyre til mine høns og ved derfor ikke, om det har en effekt, men jeg ville nok være betænkelig ved at øge syrebalancen i maven på en i forvejen ormesvækket høne.

En af de tidligere gang hvor saltsyre mod orm diskussionen var oppe her på forum, lavede jeg en blanding i det anbefalede vand/syreforhold og prøvesmagte det selv - er der nogen af jer, der har prøvet det :o? - Fy og føj da også /3. Det vil jeg ikke udsætte mine høns for - og da slet ikke i sommervarme, hvor de er tørstige og har brug for at drikke meget, og så kun have adgang til denne "metalvæske"

Jeg tror nu heller ikke at ormekur opløst i vand er en gastronomisk oplevelse.
« Senest Redigeret: 20 Maj , 2013, 15:39 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Saltsyre
« Svar #17 Dato: 20 Maj , 2013, 17:18 »
I gamle dage var der tilsvarende råd til behandling af orm hos heste.
F.eks. troede man fuld og fast at gulerødder virkede som ormekur, grunden var såmænd at når man gav hestene mange gulerødder så kom der mange orm med ud i afføringen.
I dag ved vi så at den faktiske effekt af mange gulerødder til en hest med orm er at ormene får meget gunstige vilkår, pga. muligheden for at danne A-vitamin fra gulerødderne, der bliver altså så mange orm i hesten at der ryger nogle med bagud ...

Jeg kan ikke se hvad der skulle gøre at saltsyre har nogen effekt, mavesyre er i sig selv stærkere end blandingen - omvendt tror jeg heller ikke det gør nogen skade, bare se på mennesker, der anbefales det ligefrem at drikke cola hvis man har dårlig mave :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Saltsyre
« Svar #18 Dato: 20 Maj , 2013, 17:45 »
Jeg skal ikke sige hverken for eller imod, saltsyre i vandet.

MEN mange hønse og især duefolk bruger dette gamle huskeråd. Og mange af dem, har trods alt også rigtige fine og sunde dyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Saltsyre
« Svar #19 Dato: 20 Maj , 2013, 17:58 »
Om det så er på trods af eller på grund af saltsyren .......
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Saltsyre
« Svar #20 Dato: 20 Maj , 2013, 18:55 »
Jeg ved bare at da jeg søgte på orm her, blev der anbefalet en opløsning af saltsyre. Jeg kunne se at der var æg i en af hønsenes afføring og gik ud fra at det var orm. Efter at have fulgt rådet om saltsyre vandet, gik der ikke lang tid inden der ikke var æg at æg at se i afføringen. Jeg fornemmede ikke at det havde generet hønen. Jeg havde selv børneorm som lille, det eneste jeg mærkede til det var at det killede når jeg lavede stort.  *e
Men selv om det ikke er livstruende, er det da lidt ækelt. Ormemedicinen var meget skrækkelig. Måske skulle jeg have prøvet saltsyre.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Sv: Saltsyre
« Svar #21 Dato: 20 Maj , 2013, 19:57 »
Oprindelig startede jeg denne tråd, da jeg havde og stadig har en høne med luftrørsorm. Den er blevet behandlet to gange med Panacur, men lyder stadig lidt blæsebælgsagtig. Den ligger et æg ca. hver 5 dag, så hun er ikke helt gået i stå  :)
Spørgsmålet om saltsyre kom af, at jeg andet sted på forummet havde læst om saltsyre, og overvejede om jeg skulle give hele hønseflokken en omgang af det, og om det overhoved havde en virkning.
Jeg har en fornemmelse af at når i skriver orm, er det i betydningen indvodsorm der først og fremmest tænkes på.. Jeg har ikke orm eller æg i afføringen, til gengæld kan det smitte via drikkevandet, hvilket jeg selvfølgelig ikke ønsker. :-\
Har nogle af jer derude en ide om hvor lang tid der går fra en høne er behandlet med medicine og til at man kan kalde den rask?
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Saltsyre
« Svar #22 Dato: 20 Maj , 2013, 20:56 »
Det har jeg "desværre" ingen erfaring med. Håber heller ikke jeg får. Det lyder ikke rart.  /3
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race