Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: pasning af kyllinger??  (Læst 4611 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jaller9849

• Passiv bruger
pasning af kyllinger??
« Dato: 13 Maj , 2013, 19:30 »
Hej

Vi har 9 Isa Brown der er ca 1 år gamle. Vi kan få 12 orpington kyllinger der er fra i fredags. Vi har ikke varmelamper og lignende så vil det ikke være bedst om vi kunne vente til de er 3 uger gamle?

Hvordan indlemmer vi dem bedst med de andre? De har stort hønsehus 16 m2 og kæmpe gård 225m2.

Gode råd og vejledning søges. Jeg synes ikke jeg kan finde så meget information under leksikon.

Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline Rudy

• Bruger
Sv: pasning af kyllinger??
« Svar #1 Dato: 13 Maj , 2013, 19:49 »
Hvis du ikke vil sætte lampe op, så skal du have nogen der er varmefri. Og det er de ikke når de er kun 3 uger.
Her er et link med noget om kyllinger og varme: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=37

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #2 Dato: 13 Maj , 2013, 20:07 »
kyllinger er først varmefri som min 6-7 uger. mine kyllinger på 6 uger er lige knap fuld fjerede. nogle har været det længe, mens andre mangler dele af vingerne og ryg/bryst. (nok hanerne der er bagefter)

så skal du have dem så små er der nok ingen vej undenom en varmelampe :)

mine store høns siger intet til kyllingerne de gange de har set dem/været tæt på. så her forventer jeg de kan gå sammen snart. dog skal de deles op pga foderet noget tid endnu. men det er vidst meget forskelligt hvordan de store reagerer på kyllinger.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline jaller9849

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 Maj , 2013, 21:00 »
Vi har talt her til aften om at vi sætter en varmelampe op. Skal der bruges 1 eller 2 til kyllinger?

Jeg laver også en afdeling til dem i hønsehuset hvor de kan være alene.

Hvornår begynder de så småt at gå udendørs?

Vil de skulle være adskilt i hønsegården pga. foder? 
Jacob
1.3 Orpington stor sort

Offline jaller9849

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 Maj , 2013, 22:29 »
der skulle stå om der skal bruges 1 eller 2 varmelamper til 12 kyllinger
Jacob
1.3 Orpington stor sort

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 14 Maj , 2013, 07:13 »
1 er nok..hvis den hænger i den rigtige højde mv. Hvis I vil lave et særskilt sted i hønsehuset,hvor de kan være alene...så kan de vel ikke gå udenfor? Da de nu ikke har en mor, der kan føre dem sikkert ind og ud af huset,ville jeg nok vælge at lade dem "indespærre" i.huset i deres egen afdeling og så.lukke dem sammen med de andre om en tre ugers tid. Så.er kyllingerne ved at få fjer, de tør måske lidt mere, de kan bedre holde varmen udenfor uden varmelampen
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 Maj , 2013, 07:17 »
..og du hjælpet dem til lige så stille at vænne sig fra varmelampen. Desuden kan de også fint æde af de voksnes foder ved denne alder. Isaer kan godt værre hårde, synes jeg, og kyllinger i en tre ugers alder er altså noget bedre rustet til at få lidt tæv fra de voksne. Varmelampen skal selvfølgelig blive i huset, så de kan gå.ind, hvis de fryser..først når de selv kan holde varmen, kan I fjerne lampen igen :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline jaller9849

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 14 Maj , 2013, 13:13 »
Vi har besluttet at Isa'erne må lade livet og i stedet får vi en stamme 1:3 sorte orpington samt 6 gule og 6 sorte orpington kyllinger. Orpington har været vores ønske fra starten men vi kunne ikke få fat i nogle da vi gik i gang med høns. Alle orpington er fra samme avler. Vi er meget spændte :-) Vi skal hente dem i weekenden og der vil kyllingerne være 1 uge gamle.
Jacob
1.3 Orpington stor sort