Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Læggenød.  (Læst 3587 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline P. Jakobsen

• Bruger
Læggenød.
« Dato: 13 Maj , 2013, 10:10 »
Øv, jeg troede jeg måske var en af de få, der ikke skulle opleve det.. Man siger jo at kærlighed kan kurere alt eller være forebyggende  ;D

Men jeg tror en af mine høns, den mest ulidelige af slagsen har fået læggenød.. Hun har næsten været den bedste æglægger jeg har haft. Og stort set lagt et æg hver dag.. Næsten som en æglæggende hybrid  :o Dog er hun en skånsk blomsterhøne.

Nu hænger hendes bug lidt, og hun virker mindre sur end hun plejer og gider ikke spurte der ud af, og har ikke lagt et æg i et par dage.

Nu sidder man så her og opvejer for og imod den der økse. Men hvad kan jeg dog gøre ellers.. Hun er den mindst tamme af dem alle, og skælder ud baare hun får et lille klap.. Tror hun har en meget asocial side, om jeg så forstår det.. Da både hendes far og mor var engleblide lam  :angel:

Men nogle gode råd med henblik på helbredelse?.. Eller nogle for og imod meninger? (skal lige siges, jeg har aldrig aflivet en høne eller hane. Det har altid været en anden (har sådan en frygt for jeg ikke rammer rigtigt første gang). Så alt foregår med lukkede øjne og fingrene i ørerne. Når en anden er mindre vattede end jeg.

« Senest Redigeret: 13 Maj , 2013, 10:12 Fra P. Jakobsen »
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Læggenød.
« Svar #1 Dato: 13 Maj , 2013, 10:15 »
Hun har nok ikke læggenød, Pernelle, så ville hun stå og presse koncentreret, desuden kan en høne ikke gå med læggenød i flere dage uden at blive meget, meget svækket.

Satst på at hun har en dårlig dag - det kan høns også have. Hold godt øje med hende, og hvis hun ikke bliver en sur mokke igen ;), så må du jo til at overveje den der økse.

Håber at alt ellers er vel hos dig /o
« Senest Redigeret: 13 Maj , 2013, 10:51 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 13 Maj , 2013, 10:41 »
Jo tak Helle  :)

Alt går fint, udover luksusproblemerne, så som skrukke høns  og hvad skal de nye damer dog hedde ;) Som du måske har set, så har jeg købt 3 Maranhøne-kyllinger. Silas er jo ikke så glad for æg, men han er begyndt at være med derinde i gården. Og er meget insisterende på at komme derind og bare gå rundt sammen med dem. Eller med sin lille trillebør fyldt med mælkebøtter eller adre lækkerier. Årh kan en mor blive mere stolt  :-* Håber så bare, han måske har lyst til æggene, når han i nærmeste fremtid, kan få lov at indsamle æg i forskellige farver.  :)

Mangler så bare stadig nogle rugeæg af auracanere, eller blandinger deraf. Bare for det "sjove" i det for Silas  :-\ Er man mon mærkelig på det område?..

Men ellers intet nyt at berette. Foråret er jo endelig kommet.. Og det er vi jo alle glade for.. Dyr som deres tjenere er vi vel så nok egentlige.  :)

Og så prøver jeg jo så småt at komme tilbage herinde. Og indhente det tabte.

Og hos dig i din hønseVerden?
0,1 puttemor i minderne.
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1,1 huskatte

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 13 Maj , 2013, 11:31 »
Men det er dejligt at vide, muligheden forelægger for blot en dårlig dag  :).. Selvfølgelig skal man jo også tage in mente hun jo snart er 2 år, så det med at sprøjte æg ud er og bør jo ikke være en selvfølge. Der er selvfølgelig også en smule uro i flokken grundet de små nye.

Jeg er dog bare en smule bekymret for den der hængebugsling. bule..

Jeg ser tiden an. Og krydser for et fint æg i dag eller i morgen  :) Og en tilbagevendende sur hystade.

Tak Helle  :)
0,1 puttemor i minderne.
1,1 huskatte

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 15 Maj , 2013, 16:33 »
 *y Jah!! så kom der et enkelt æg fra hystaden.. Men det er altså mærkeligt  :-\ Spidst og skævt. Kan evt sætte billede ind senere..

Hun har dog stadig sådan en mærkelig bule på bugen. Dog føles hun ikke hævet eller noget. Ej heller har hun mistet appetitten. Eneste problem med hende som gør hun virker unormal, er selvfølgelig hun mangler de sure opstød som det første, hun er ikke synderlig hurtig, og kommer ikke ned af siddepinden..

Så tænkte vi?? Kan fedme evt. have en årsag? Kan det godt være sådan at bugen bliver stor og blød af det?

0,1 puttemor i minderne.
1,1 huskatte

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 15 Maj , 2013, 16:41 »
At der er kommet æg er i hvert fald et godt tegn - at det så er lidt alternativt i udformingen, skidt med det ::), hun har sikkert haft et par dårlige dage, og det er helt rigtigt, at den mindste ændring i adfærd gerne skyldes noget ubehag - giv hende et par dage mere til at blive rigtig sur i  - jeg tror at torpedoægget er første skridt på vejen.

Øhh...den bule på bugen du skriver om - er det ikke kroen, du mener?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 15 Maj , 2013, 16:47 »
Nej det er nede mellem benene :) I underlivet eller hvad man nu kalder den del.. den bløde del af hønen. Der virker hun sådan blævrede blød., kunne heller ikke mærke et æg Men hun er ikke spændt eller varm, så tror ikke hun har betændelse.. Hun har dog haft en lidt mærkelig hønseafføring. Men intet at se i kloaken, udover der var lidt snask i "pudderkvasten". Fik nemlig lov til at holde hende.. Uden for meget brok ;)
0,1 puttemor i minderne.
1,1 huskatte

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle