Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fra en nybegynder  (Læst 3337 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vivi G. Olesen

• Passiv bruger
  • Med skrald Å!
Fra en nybegynder
« Dato: 12 Maj , 2013, 15:52 »
Jeg hentede 6 dværg orpington høner på 1 år for en uge siden - og nu har jeg et par spørgsmål, som jeg håber, at I kan hjælpe mig med :)

- Kan de finde på at holde "æglægningspause" i forbindelse med en flytning? (vi har fået 8 æg på en uge - og vi håber, at det antal øges lidt ...)

- Hønsene har været "stald-høns" og har nu en stor løbegård på omkring 30-40 kvm - de skraber og nipper i tingene , men de er klart bedre til at spise køkkenaffald frem for grønt/regnorme mv... skal man regne med at det kommer, eller skal jeg accepterte, at de ikke ønsker "naturlig kost"?

- De har en firkantet siddepind. 2 af dem bruger den - resten ligger på "skidebrædtet" i en klump. Ude i gården sidde de alle lystigt på naturpinde - skal jeg evt. prøve at skifte den firkantede pind med en naturpind?

Håber at i kan hjælpe :)

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Fra en nybegynder
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2013, 16:42 »
Normalt stopper æglægning i en periode, undertiden på adskillige uger når høns flyttes. Men hvis de ikke før har været ude (du skriver det har været stald-høns), og de nu kommer ud i en ny gård med lidt grønt og kryb under stammerne og hvis du fodrer godt og fornuftigt med protein, så kan det måske booste dem så meget at de ikke stopper helt, men blot går en smule ned i æglægning en kortere tid.
« Senest Redigeret: 12 Maj , 2013, 16:44 Fra Rudy »

Offline Vivi G. Olesen

• Passiv bruger
  • Med skrald Å!
« Svar #2 Dato: 12 Maj , 2013, 17:38 »
Normalt stopper æglægning i en periode, undertiden på adskillige uger når høns flyttes. Men hvis de ikke før har været ude (du skriver det har været stald-høns), og de nu kommer ud i en ny gård med lidt grønt og kryb under stammerne og hvis du fodrer godt og fornuftigt med protein, så kan det måske booste dem så meget at de ikke stopper helt, men blot går en smule ned i æglægning en kortere tid.

Tak for svar... Jeg fodre med andelens "hønse-T" og et tildskud af korn + husholdningsaffald...
- når du skriver proteinrigt - hvad tænker du så specielt på?

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 12 Maj , 2013, 18:10 »
Der er ca. 15 til 17% protein i alm. æglægningsfoder, og her er det man skal være obs. på at alt "det andet foder" som tildeles hønsene, indeholder mindst lige så meget protein, og gerne mere.
F.eks. indeholder korn ikke ret meget protein, hvor imod f.eks. ærter og soya indeholder meget mere.

Offline Vivi G. Olesen

• Passiv bruger
  • Med skrald Å!
« Svar #4 Dato: 12 Maj , 2013, 18:13 »
Der er ca. 15 til 17% protein i alm. æglægningsfoder, og her er det man skal være obs. på at alt "det andet foder" som tildeles hønsene, indeholder mindst lige så meget protein, og gerne mere.
F.eks. indeholder korn ikke ret meget protein, hvor imod f.eks. ærter og soya indeholder meget mere.

Okay tak - jeg må se, om jeg kan nå forbi foderstoffen i morgen :)

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 Maj , 2013, 18:14 »
Prøv at løfte dem op på siddepinden nogle aftener når det er blevet mørkt. Der er gode chancer for at det bliver en vane for dem. Du kan også sætte noget hønsetråd over møgbrættet, så de ikke kan komme til at sidde der.

Det svinger en del hvor opsatte høns er på selv at finde deres føde. Men før eller siden vil de fleste nu få ryddet gården for grønt. Også selv om der er 30-40 kvm.

Hvis de har fri adgang til æglægningspiller, så skal du ikke være så bange for det med protein. Det værste der kan ske er, at de lægger lidt færre æg. De skal nok holde sig selv sunde og raske hvis de har mulighed for det.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Niels-Peter

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Maj , 2013, 22:43 »
Jeg hentede 6 dværg orpington høner på 1 år for en uge siden - og nu har jeg et par spørgsmål, som jeg håber, at I kan hjælpe mig med :)

- Kan de finde på at holde "æglægningspause" i forbindelse med en flytning? (vi har fået 8 æg på en uge - og vi håber, at det antal øges lidt ...)

- Hønsene har været "stald-høns" og har nu en stor løbegård på omkring 30-40 kvm - de skraber og nipper i tingene , men de er klart bedre til at spise køkkenaffald frem for grønt/regnorme mv... skal man regne med at det kommer, eller skal jeg accepterte, at de ikke ønsker "naturlig kost"?

- De har en firkantet siddepind. 2 af dem bruger den - resten ligger på "skidebrædtet" i en klump. Ude i gården sidde de alle lystigt på naturpinde - skal jeg evt. prøve at skifte den firkantede pind med en naturpind?

Håber at i kan hjælpe :)

Dværg orpington er godt valg. De har det bedst med vante rammer, så efter nogen tid kommer æglægningen i gang igen. Du vil måske endda opleve at den falder endnu mere inden den kommer tilbage på normalen for orpintons. Du må være tålmodig. De 8 æg var dem der var tiltænkt den tidligere ejer (:

Løbegården skal, ud over pladsen, også gerne være en kilde til tidsfordriv for hønsene. Når jeg giver korn, så får de det kun i bunden af løbegården oven i bunker af haveaffald. Helst et sted der er overdækket. Hold eventuelt igen med kraftfoderet, da orpingtoner har tendens til at blive for fede hvis de har fri adgang til foder. De behøver ikke mere kraftfoder end de kan spise på 5-10 min. Læs mere på orpington.dk

Og desværre, du må nok ud hver aften og løfte dem på pinden indtil de har lært det. Det tager kun et par uger.
« Senest Redigeret: 13 Maj , 2013, 22:45 Fra Niels-Peter »
Dværg orpington i farverne:
Sort, Sort/hvidplettet, Splash, Blå/randtegnede

Medlem af: DFfR, Amagerlands Fjerkræavlerforening, Landsklubben for Orpington