Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Udklækning af kyllinger i hønsegård  (Læst 4485 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pernillebøgelund

• Passiv bruger
Udklækning af kyllinger i hønsegård
« Dato: 12 Maj , 2013, 12:13 »
Ja, som overskriften lyder, så venter vi på at 1-2 af vores høner får kyllinger i stedet for æg at passe inden for et par dage.
Det er første gang vi prøver de selv har ruget og vi vil derfor gerne vide hvad vi gør nu.
Altså, skal vi bare lade skrukhøne og æg ligge i det fælles hønsehus indtil de klækker og i så fald, hvad så angående foder og de første uger?
Passer hun dem bare og færdes sammen med de andre høns i hønsegården? Og hvad med foder ? Skal der stadig start foder til ? For så er de jo nød til st isoleres for at de andre høns ikke bare spiser det?
Gode erfaringer ønskes :-)

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
Sv: Udklækning af kyllinger i hønsegård
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2013, 20:06 »
Lytter med

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #2 Dato: 12 Maj , 2013, 20:29 »
ved ikke om mit svar kan bruges da jeg ikke har høns der er skrukke, men moskusænder :)

mine ænder ligger og ruger hvor andrikken og de andre ænder færdes også. (hvad der vil svare til et hønsehus)

lige så snart alle ællinger er klækket flyttes anden med ællinger og får deres start og eget vand som kan nåes af de små størrelser.
når jeg får dårlige nerver over om hun vil forlade reden med ællinger uden jeg er hjemme laver jeg en lille indhegning omkring rede så hun lige kan komme ud med de små, til jeg er sikker på hun er færdig med at ruge og er klar til at forlade reden.

denne metode ville jeg uden tvivl også bruge hvis jeg havde en skruk liggende i hønsehuset.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Hundstrup

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 Maj , 2013, 20:56 »
Vi prøvede sidste år og endte med at bygge en hønsefræser (flytbart bur med plexiglastag). Flyttede rugekassen ind i den da æggene var klækket. Alt stod i hønsegården så alle havde kontakt med hinanden - det gik fint. Satte dog plastic på 2 af siderne så der var læ og et tørt område.

Offline Lipu

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 Maj , 2013, 13:05 »
ved ikke om mit svar kan bruges da jeg ikke har høns der er skrukke, men moskusænder :)

mine ænder ligger og ruger hvor andrikken og de andre ænder færdes også. (hvad der vil svare til et hønsehus)

lige så snart alle ællinger er klækket flyttes anden med ællinger og får deres start og eget vand som kan nåes af de små størrelser.
når jeg får dårlige nerver over om hun vil forlade reden med ællinger uden jeg er hjemme laver jeg en lille indhegning omkring rede så hun lige kan komme ud med de små, til jeg er sikker på hun er færdig med at ruge og er klar til at forlade reden.

denne metode ville jeg uden tvivl også bruge hvis jeg havde en skruk liggende i hønsehuset.

Hov glemte lige min egen kommentar i første omgang :-)

Maja, måske et lidt dumt spørgsmål fra min side, men hvordan flytter du and og ællinger rent praktisk? Kunne forestille mig at andemor vil være noget gal over at jeg kommer og flytter på dem? Vi har nemlig vores første and der ligger og ruger nu på 23. dagen, og der er 2 andre reder igang i det lille hus hun ligger i men som der stadig samles æg i, dvs. ingen rugning på dem endnu. Vi overvejer enten at lave et indelukke til and og ællinger i andegården men en anden mulighed er at flytte dem indenfor i vores værksted/garage i et bur. Hvad er bedst tror du? Vi skal nemlig på ferie kort tid efter de er klækket så det gør måske pasningen lidt nemmere med flytning til indendøre og så vænne dem til udendørslivet når vi er retur?
« Senest Redigeret: 13 Maj , 2013, 13:11 Fra Lipu »
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
« Svar #5 Dato: 13 Maj , 2013, 13:10 »
Det er jo meget forskelligt tror jeg... Vores Serama'er rugede og passede kyllinger sammen med resten af flokken uden problemer :) Men kender også til flere der har en såkaldt "kyllinge fræser" hvor mor og unger kan være for sig selv, både ude og inde :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Mettethp

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Maj , 2013, 15:55 »
Hejsa....jeg hopper lige på med et par ekstra spørgsmål  :)
Vi er også "førstegangsrugere", og efter planen kommer der kyllinger i denne weekend....MEN, mine høns går frit i haven - kan kyllingerne også det? Kan jeg forvente, at moderen holder dem varme i denne kolde tid?...og skal jeg bare forvente, at hønen tager sig af dem, så længe jeg bare stiller vand frem, de kan nå og så foder?
Vh Mette :)
3 stk orpington - en gul, en sort og en agerhønefarvet - til hygge i haven :-) + en fasanhan, som er flyttet frivilligt ind :-)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 14 Maj , 2013, 10:49 »
Jeg har oplevet, at det er gået rigtig fint, med skrukker og kyllinger sammen med flokken, jeg har desværre også oplevet, at nogle høner i flokken betragtede de nyklækkede som lækkert guf, de stjal dem under skrukken og hakkede dem mere eller mindre ihjel (jeg måtte aflive nogle  <W - ikke sjovt), så det kan gå begge veje, du må ganske enkelt holde øje med foretagendet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk