Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Opstart med ænder  (Læst 9601 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Loan

• Passiv bruger
Opstart med ænder
« Dato: 12 Maj , 2013, 11:49 »
Hej alle :)

Håber I kan hjælpe mig lidt, igen igen  ;D

- Jeg vil rigtig gerne have nogen som er fredelige, hvor jeg kan dele hyggen med min søn, da han allerede viser stor interesse i at være med omme ved hønsene.
- De må meget gerne have en god kødsætning, da der hvert år skal slagtes nogen.
- De må især godt være gode til selv at ruge og passe ællinger da det er et skøønt syn!

Vi har en stor mark som ligger ved siden af huset, hvor der bare skal være græs, så tænker de skal der ud og gå.
- Men hvor højt skal et hegn være for de bliver inde?
- Hvor stor skal deres "pool"?
- Og hvad skal et andehus indeholde??
Loan Sørensen

1.1 Huskatte, snart ingen.

Nu uden høns da vi flytter i lejlighed uden have :'(

Offline Liljedia

• Passiv bruger
Sv: Opstart med ænder
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2013, 20:38 »
Hej :-)
Jeg har ikke særlig meget erfaring, da jeg selv er ny ;) Men jeg kan da godt lige skrive hvad jeg ved :)

Jeg har moskusænder, og har hørt at kødet derfra skulle være fint :-)
Moskusænder plejer også at være gode mødre, vores er i hvert fald i fuld gang med æglægning.

Vi har også mark og skov, vi har dem fritgående, og det går helt fint. De går bare og lunter rundt og spiser hvad de nu kan finde. De går pænt ind i deres hus når det bliver mørkt, ellers står de og venter på man kommer og lukker dem ind. Så hegn/indhegningen kan jeg desværre ikke hjælpe med.

Vi har gravet et hul, hvor vi har lagt noget plastik i, jo mindre jo bedre næsten. De sviner MEGET i deres vand, så du skal skifte det tit, så det skal man lige have i tankerne! :) men bare sådan at hvis du får ællinger at de så kan komme op derfra :-)

Vores "andehus" er faktisk en gammel togvog/cirkusvogn. Efter vores mening skal det indeholde :
Redekasser/Rugepladser
masser af halm hvor de skal sove
Muligvis en vandspand+fodre sted

Det er i hvert fald det vores har :-)

Ved ikke hvor meget hjælp jeg var til, men nu ved du måske lidt :)

Offline Loan

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Maj , 2013, 20:52 »
Grunden til indhegning bunder nok meget i jeg tror manden ville være utrolig ked af hvis de hopper i poolen, da det er en kæmpe pool på 6,5m og 1,60m dyb så der er pænt mange liter vand at skifte ud hvis de snavser den helt til. Og den er nedgravet, så hvis ællingerne ryger i, kan de ikke komme op igen da kanten er 10cm + ca fra vandkant til poolkant
Vi har snakket om at grave vores gamle spabad ned, da det jo så ville være dejligt let bare at fjerne proppen og langsomt lade det sive ud og så spule den ren inden den fyldes igen.
Loan Sørensen

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #3 Dato: 13 Maj , 2013, 19:56 »
moskusænder ville også være mit bud. :)

de smager fremragende (berberiænder kaldes de i butikkerne) jeg får hvert år slagtet overskydende andrikker og alle der har smagt dem er ret begejstret. det er fedtfattige dyr.
jeg har hegn på 90 cm i højden og her bliver de bag, når de er stækket.
jeg stækker/klipper svingfjerene på den ene vinge ca 1 gang årligt eller sjældnere.

de kan blive meget tamme, er fremragende rugere, larmer ikke og er generelt nemme syntes jeg.

mine bruger kun deres huse til at ruge i og ligger der ellers sjældent. kun ofte i sommervarmen for at komme væk fra solen. og om vinteren for at få varme.
de ligger som regel ude i regn, og går ikke i husene om natten, men ligger ude.
man kan sikkert vænne dem til at gå i hus om natten, men det er ikke noget de selv søger.

spabad er måske en mulighed, dog tror jeg de får svært ved at komme op på den klatte overflade. og der vil nok kun gå max 5-6 dage før vandet er så ulækkert at det SKAL skiftes.

jeg har et stort vandhul, men pga rævebesøg er ænderne flyttet og har derfor kun en overskåret balje, plus en mindre til drikkevand. som så tømmes og fyldes med rent vand dagligt. de sviner enorm meget så jo mindre vand jo mere skal der tømmes.
jeg ærger mig over de kun har den smule badevand - da det er en stor fonøjelse at se dem bade i et stort vandhul.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 Maj , 2013, 21:21 »
du kan bare komme en dag forbi hvis interessen er der, jeg har både moskus og land ænder samt ællinger.
så kan du se hvad for hegn, ræve sikring og hvad for huse jeg har..

Offline Loan

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 Maj , 2013, 21:54 »
Tusinde tak for svarene !
Og Alex det vil jeg utrolig gerne :D

Jeg snakkede forresten med en mand her den anden dag, som skal købe vores hestetrailer, han sagde ænder ikke spiser noget græs overhovedet, men jeg derimod skulle vælge gæs.

Men ænder kan vel godt vendes til man kommer med en plæneklipper for at holde det nede?

Hmm måske det rigtig nok at et spa vil være for glat? Men der er jo i det ene hjørne en "siddeplads" som de ville kunne komme op på?

Må lige undersøge hvad der ellers er af muligheder....
Loan Sørensen

Offline Loan

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Maj , 2013, 21:55 »
Hov et spørgsmål mere hehe.. Er der et sted man kan se en film eller beskrivelse af hvordan man stækker/klipper svingfjerene?
Loan Sørensen

Offline martin s j

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 Maj , 2013, 21:58 »
mine går frit. de gik i en lille indhegning rundt om deres lille andehus som de pænt gik ind i om aften. når de havde gået i indhegningen i et par uger fjernede jeg hegnet så de kunne gå frit. de går selv ind om aften ;)

1,1,2 moskusænder
0,0,10 danske land gæs
1,1,3 blandningshøns
0,1 mørk sussex
0,2 lys sussex i stor
0,1,14 rhode islander
0,1 isa brown
1,3 millefluer/Sabelpoot

Offline martin s j

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 Maj , 2013, 22:00 »
lige et lille spørgsmål hvorfor har de så store kløer

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 Maj , 2013, 22:08 »
moskusser er "gode til" at sidde op i træer, da er  kløerne nok gode redskaber at holde fast med... moskusællingerne  kan kravle op på de sværeste forhindringerne (en stor træstamme, en sten) når de er på tur efter ders mor. pt har vi landællingerne og moskusællingerne gående sammen moskusserne er mere bevægelige og "fit" end landællingerne -de sidste  spiser bare konstant og bliver meget hurtigt store.
vores moskusser stækkes ikke længere det gjorde jeg til at starte med, nu ved de  hvor hjemmet er... en hegen på 1,8 forcerer de uden problemer, selv den største andrik tit ser vi ham ude på marken selv om døren til indhegning er lukket, han kommer skam også hjem igen.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #10 Dato: 16 Maj , 2013, 20:42 »
moskusænder spiser nu en del græs, især mælkebøtter er et hit.
mine græsser deres indhegning ned pt.

men det kommer an på hvor stort et stykke de går på, om det kan ses på græsset eller ej.

de spiser desuden meget andet end græs, så pas på små træer og bestemte buske/blade :)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 16 Maj , 2013, 21:17 »
Du kan godt vænne ænderne til, at du kommer forbi med græsslåmaskinen. I hvert fald hvis indhegningen er stor nok til at de kan gå lidt væk.

Og ja, ænder spiser også græs og andet grønt fra plænen og haven. Mine er også glade for mælkebøtter.

Men hvis man gerne vil have dem til at hold græsset nede og pænt, så er det gæs man skal have. De er også meget billige at have på kost halvdelen af året, hvis de har græs nok.

Ænder kan også være billige i foder, men det kræver mere end blot græs.

Jeg har lige læst en del om næringsværdien i kød fra forskellige slagtedyr. Og heraf fremgik det klart, at kødet bliver meget sundere når dyret har gået på græs, uanset om det er kalkun-, kyllinge- eller oksekød. Dermed er det sikkert også sundere at spise gæs end ænder.
Hvis man slagter når græssæsonen er slut.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Loan

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 17 Maj , 2013, 14:09 »
Hvor stor skal man ca lave en indhegning til 1.2 ænder? eller 1.1? Såfremt man ikke ønsker det bare skal blive et mudderhul? Ved ikke hvad der ville være bedst, og det kommer vidst også lidt an på hvor mange æg de vil ligge inde de begynder at ruge.

Puha alle de spørgsmål der bliver til hehe

Altså jeg har det sådan at gæs det er juleaftensmad, tror aldrig jeg ville kunne spise det på andre tider af året, selvom jeg ELSKER at få gås, det smager så fantastisk, vi får nemlig altid en af min farfar's gæs.

Men når jeg tænker på gæs, så tænker jeg altid de kan kommer styrtende hen til hegnet og napper efter en, men det kan vel forhindres ved et lille masket hegn? Jeg vil nemlig være rigtig ked af hvis min søn skulle blive nappet af dem og derved blive bange for dem, han er nemlig kun 18 måneder op i en 90 cm?

Og hvor stor en indhegning skal de have til? Og hvor mange æg ligger de? 1.1 eller 1.2?
Loan Sørensen

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 17 Maj , 2013, 19:52 »
min moskus ænder ligger gerne på 25 æg og i år ruge hun på 27 mine rouen and har lagt mange æg 50 eller så noget men hun gider ikke at ruge selv.
så det komme hver uge i maskinen.

100 kvm vil være fin til 1.1.X med en græs føl til sommerdagene når der er unger.

Offline Loan

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 17 Maj , 2013, 21:19 »
Det da godt der er noget som hedder en regne maskine.. Da læste 100kvm var jeg nær faldet af stolen til jeg fandt ud af det blot er 10x10m hahaha... Tror nu de får lidt mere, så er der også rigeligt plads til et badehul også :D

Tror bare vi nøjes med 1.1 moskusænder, 25 æg var da til at overkomme selvom jeg nu ikke tror jeg kan afsætte så mange...
Er det egentligt både hanner og hunner man kan fede op til slagt, eller egner en af dem sig bedre?
Loan Sørensen