Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hanegal slut i Roskilde?  (Læst 47088 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #45 Dato: 28 Februar , 2009, 17:46 »
Det er netop frygten for at det skal brede sig, der gør dette så vigtigt :(

Willy Littau fra DFfR har skam ytret sig. Faktisk har vi skrevet denne sammen
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,3372.msg27790.html#msg27790

Men de lokale... ??? ???
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #46 Dato: 28 Februar , 2009, 18:37 »
 <M til Willy og Finn.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #47 Dato: 28 Februar , 2009, 19:25 »
Jeg synes også at DFF i denne sag har gjordt en rigtig god indsats.

Landsorganisationen Danske Fugleforeninger har ikke gået ind i den konkrete sag da det er udefor vore område, der kun dæker fugle, vagtler og tropeduer, men jeg har gjordt det at jeg har sendt en forespørgsel til miljøudvalget og bedt om en kommentar til den måde kommunerne håntere sagerne på og især det at det altid fra kommunernes side er den Fugle/fjerkræ opdræter der klages over der er taberen, modsat de retsafgørelser der foreliger og næsten altid giver fugle/fjerkræholderen ret. Samtidig har jeg påpeget diverse andre uhensigsmædsige ting der sker i kommunerne omkring regulativerne, da jeg er komet i besidelse af sager fra fuglefolk der også har været i klemme i reglerne og hånteringen af disse.
Den sage der køre i Herning hvor jeg er rådgiver for den pågældende fugleholder er delvis vundet efter at jeg har kontaktet kommunen og forklaret dem de faktiske forhold i forbindelse med hold af de pågældende fugle.
Den sidste del af sagen om beklædning af sider på voliereanlæget er lidt uvids og afhænger af hvad der liger på skrift, og dsv. mangler der dokumentation på nogle vigtige punkter og hvis disse ikke dukker op må fugleholderen formentlig pille den beklædning ned der er brugt og sætte ny op, da det ellers vil kræve en ændring i byplanvedtægterne hvis den nuværede beklædning skal blive. En udskiftning af beklædningen vil være langt mere lempelig end det kommunen og klageren forlangte i første omgang, så det ser rimeligt godt ud i denne sag. Samtidig har jeg bedt de tilsluttede foreninger om at sende oplysninger til mig hvis de har kendskab til verserende sager eller afsluttede sager.

Det er sådan at LDF er styret direkte af foreningerne ca. 50 der er tilsluttet og jeg kan ikke af egen interesse påtage mig sager i forbindelse med regulativerne uden at foreningerne eller medlemmer af disse har klaget eller bedt om hjælp til at ændre af afgørelser i enkeltsager, da reglerne er interne i kommunerne og derfor berøre den enklte foreninger på forskellig vis.
Mine muligheder er at forsøge at ændre reglerne for alle foreninger i de pågældende minsterier. Derfor henvendelsen til miljøudvalget. Miljøudvalget vil ikke kunne gå ind og ændre i den enkelte kommune, da de ikke har magt til dette, men det der kan være en fordel med denne henvendelse er at der kommer politisk fokus på problemmet, da dokumentet bliver ofentligjordt på folketingets hjemmeside og i de tilfælde hvor udvalget ser det hensigtsmædsigt stiller spørgsmål til minister og øvrige politiker der er tilknyttet området.
Bekendtgørelse nr. 1517 af 14 decmber 2006 er en vejledning til kommunerne og ikke en henstilling.
Bekendtgørelsen er heller ikke nær så stram som det kommunerne ligger op til.
Sagen Roskilde er en af de sager der er længs væk fra selve bekendtgørelsen.
I Hernig er man gået ind og nævnt haner i forbindelse med forbud mod får, geder og andre husdyr også en ændring der ikke svare til bekendtgørelsen.
At vi er gået ind i sagen på nuværede tidspunkt skyldes at fugle i højere grad er nævnt end tidligere og der er nok ingen tvivl om at når man er færdig med fjerkræ bliver det næste fugle området man strammer op på. Så vi bakker 100 % op på de områder der rammer os i fælesskab.        

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #48 Dato: 28 Februar , 2009, 19:34 »
Var der overhovedet nogen der nåede at læse hvilken organisation Finn repreæsenterede i indslaget ??? Jeg har sq ondt af den søde lille pige der skal af med sit kæledyr.

Hvad med om vi til sommer lavede en hønseudstilling på torvet i Roskilde (hvis de har et torv) :) Så skal de få hanegal skal de ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #49 Dato: 28 Februar , 2009, 20:37 »
Hej Bjarne Andersen.

Jeg giver dig ret i at fjerkræ umiddelbart ikke sortere under LDF, jeg giver dig også ret i, at på et tidspunkt kommer der også en snak om fugle i villahaver, mange holder bla. Papegøjer som heller ikke er helt lydløse, så måske ville det være meget godt at være lidt forberedt...

De fleste regler, love og bekendtgørelser kan være svære at forstå for menigmand, måske har de folkevalgte politikere i kommunerne det på samme måde, så det er derfor at nogle af de kommunale beslutninger kan virke fuldstændig groteske, fordi de er famlet frem i blinde...

Men når vi så hverken må holde haner eller papegøjer i haven, så kan man vel holde struds ? de siger ikke så meget... MEN så bliver man vel puklet for at den kikker over hækken, når nabofruen tager solbad...  8)

Mvh. Bjørn. (medlem af LDF.)


Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #50 Dato: 28 Februar , 2009, 21:12 »
Enig! Bekendtgørelser kan være svært stof! Og det er netop derfor, at politikerne har et helt embedsmandsværk at trække på (herunder jurister til at oversætte teksten). Desværre er det åbenbart mange steder meget svært for lokalpolitikere og lokale embedsmænd at fastholde deres respektive roller - så politikerne ofte bliver rådgivet ud fra, hvad de gerne vil høre og ikke hvad de burde høre! En sag som den i Roskilde burde jo aldrig været nået til afstemning i byrådet (efter min mening).

hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #51 Dato: 28 Februar , 2009, 21:50 »
De fleste regler, love og bekendtgørelser kan være svære at forstå for menigmand, måske har de folkevalgte politikere i kommunerne det på samme måde, så det er derfor at nogle af de kommunale beslutninger kan virke fuldstændig groteske, fordi de er famlet frem i blinde...

Hej Bjørn.
Netop som du nævner er der ofte store problemer med at fortolke de regler der stikes ud fra toppen i de forskellige ministerier.
Dette er nok grunden til at myndighederne næsten altid slutter af med at det er op til regioner eller kommuner at administre reglerne, på denne måde har de deres ryg fri.

Jeg er helt overbevist om at det der sker i kommunerne, når det gælder komunalpolitiker er at de ønsker at fiske stemmer og køre den vej de tror er bedst. Samtidig sætter de sig ikke tilstrækkelig ind i tingene før de handler. Derfor så mange hovsa løsninger. Man kan jo heller ikke fortænke dem i at de ikke er altvidende på områder som fugle og fjerkræ, da de ikke har den samme erfaring som vi andre har.
Derfor mener jeg at det er vores pligt at oplyse dem om virkeligheden indenfor de områder vi har med at gøre. Langt de fleste komunalpolitiker er fornuftige menesker hvis man henvender sig pænt og høfligt til dem. Der hvor der kan være problemmer der er svære at løse er i de tilfælde hvor de offentlig skal indrømme at de har taget fejl, da dette ikke er fremmende for stemme fiskeriet.
Det kan godt være at sagen i Roskilde er meget svært at vende da den har været ude offentlig, men det er ikke halt uvæsentlig at den vindes til hønsefolkenes fordel da det er afgørende for hvad andre kommuner vil gøre i fremtiden. Så en sejer her vil være en sejer der er langt bredere i længden, da det giver mange kommuner mulighed for at ændre inden miseren kommer ud offentlig og hermed undgår de at tabe ansigt. Jo bredere et nederlag til kommunen kommer ud jo større virkning har det. Der er meget taktik forbundet med at opnå et givent resultat.

Jeg har gennem flere år forhandlet med mange myndighederne og det er typisk at de der har størst forståelse er dem i toppen, hvorimod embedsmænd yderst sjældendt vil sende noget skriftligt, da de ved at de kan hænges op på dette og derfor ofte vælger telefonen frem for et brev. Det at få noget igennem er også ofte noget med at handle, vi skal have noget og de kræver noget til gengæld. Kunsten er så at få mest ud af det.
Der er ikke så meget forskeld på alm. forhandlinger og finanslov forhandlinger der er blot lidt mindre på spil i de forhandlinger vi har med myndighederne.
Det allerværste man kan gøre er at virke nedladende så er slaget tabt på forhånd. Samtidig er en koordinering meget vigtigt da et utal af forslag er set tidligere og har bevirket at myndighederne har fejet det hele af bordet og lavet deres egne regler.
Som du nævner er lovstof ofte meget tung at have med at gøre da der ofte er 50-75 % der ikke vedrøre os, men det er noget man med årene lære at skæmme hurtig over og notere det vigtige.

Det der vil være en fordel i forbindelse med sagen i Roskilde og andre sager er først at forsøge som DFF DFfR og LDF nu forsøger at ændre reglerne overordnet i samlet trop, da det er langt den letteste vej. Hvis dette ikke lykkes vil der formentlig kun være den besværlige vej tilbage, nemlig at kontakte samtlige kommuner og gå i forhandlinger med disse.

Til Lone Nielsen.
Det du nævner om embedsmændene som rådgiver er netop et problem da de bl.a er inkompotente til at svare på spørgsmål om fjerkræ eller fuglehold da de ikke har kendskab til disse emner. Derfor er det meget vigtigt at politiker og myndigheder ser udefor kommunens mure om der skulle være mere kopetent rådgivning at hente her. Her ser jeg intresseforeninger som et godt emne, der er brugbare rådgiver for kommunerne så længe vi er saglige og ikke bliver egoistiske. Jeg er næsten siker på at vi også ønsker at løse problemmerne men ofte på en noget mere logisk måde end kommunerne sager omkring regulativer for dyrehold i bebyggede områder.




Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #52 Dato: 28 Februar , 2009, 22:35 »
Der mere end antydes i Dagbladet Roskilde at formanden for teknisk udvalg har no...et godt og grundigt i det i denne sag. Hverken borgmester, gruppeformand eller de 2 andre udvalgsformænd stemte for forslaget.
LINK

Det er vist det man kalder et vink med en vognstang. Desværre stemte de så heller ikke imod...Det ville have klædt dem at melde rent ud i stedet for at ofre hanerne (og borgerne) i Roskilde..
« Senest Redigeret: 01 Marts , 2009, 08:47 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #53 Dato: 28 Februar , 2009, 22:57 »
Ja man mangler næsten ord i denne sag  :(

Jeg er helt sikker med på en hønseudstilling på torvet i Roskilde eller skal vi ikke bare lave en hane udstilling  ;D

Nå men tænker også på om vores "kære" politiker ikke kan lide en æggemad, for hvis de bliver ved med at forbyde haner så ender æggemaden med at blive noget de kan fortælle deres børnebørn om, at det havde man da de var unge. men det ved de måske godt altså at uden haner uddør hønsene altså en dag.

Hmm kan altså bare ikke forstå sådan nogle beslutninger
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #54 Dato: 02 Marts , 2009, 16:06 »
Endnu et offer i den tåbelige beslutning i Roskilde.

15-årig trodser haneforbud:
http://dagbladetonline.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090302/FORSIDE_ROSKILDE/530728123/3000
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #55 Dato: 02 Marts , 2009, 16:15 »
Han er bare for sej!
Jeg kan kun kalde hele sagen utrolig tåbelig. Når man sidder og læser de forskellige skrivelser frem og tilbage mellem kommunen og de implicerede parter, kunne man føle trang til at tilbyde nabofamilien  et glas stesolider, eller et medlemskab til en eller anden fritidsklub, så de enten faldt helt ned, eller fik noget at gå op i hellere end deres vanvittige hetz mod deres stakkels nabo, som mildest talt har forsøgt at flytte himmel og jord, for at tilfredsstille en nabo med en overaktiv fantasi.

Har lige slettet navnet på nabofamilien. Finn/admin
« Senest Redigeret: 02 Marts , 2009, 16:41 Fra Finn Jensen »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #56 Dato: 02 Marts , 2009, 18:07 »
Ja det kunne jo være rigtig hyggeligt for naboer hvis nogle af de dyr nu slap ud, godt tænkt  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #57 Dato: 02 Marts , 2009, 18:48 »
Hø - da min mand og jeg var unge, boede vi i et lille andelsrækkehus. Første gang vi hilste på naboen var, da de ringede på for at fortælle, at deres python var stukket af  :o ...... den blev forøvrigt aldrig fundet....
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Katrine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #58 Dato: 02 Marts , 2009, 20:58 »
De fleste jeg har snakket med er flove over at bo i Roskilde kommune for tiden, og personligt tænker jeg, hvad så med demokratiet i andre forbindelser.


Jeg har skrevet følgende anmodnig om dispensation til at holde hane i Roskilde kommune, og hvis jeg ikke for lov, må de sende politiet ud og hente den: ???

Vi har hane fordi vi er interesseret i raceavl og derfor ønsker at avle racerene kyllinger, og det vil vi gerne blive ved med.

Vi holder racen dværgkochin, som galer ganske få gange hver morgen, hvilket aldrig har generet vores naboer.

Interessen for racehøns startede fordi hønsene er en effektiv biologisk bekæmpelse af dræbersnegleæg og små dræbersnegle, hvor vi så må tage hånd af de få individer der når at blive store.

Vi har altid overholdt reglerne, og vi lever i fred og fordragelighed med vores naboer omkring vores hane/hønsehold - derfor ønsker vi denne dispensation

Hanen har en social funktion i hønseflokken, der gør at hønsene lægger flere æg, og det er utroligt hyggeligt at observere hvordan hanen passer kyllinger og kalder hønerne til maden.

Livskvalitet er svær at sætte en pris på, og for mine børn og jeg er det en daglig fornøjelse at se vores lille hønseflok trisse rundt i vores have.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #59 Dato: 03 Marts , 2009, 15:47 »
Jeg har idag snakket med Roskilde Avis og Dagbladet Roskilde. Begger bringer artikler der omtaler at bekendtgørelsen og Roskildes forbud tages op i miljøudvalget. Kristen Touborg (SF) vil stille spørgsmål til ministeren omkring dette og nu er der opmærksomhed på bekendtgørelsen.

http://roskilde.lokalavisen.dk/article/20090303/ARTIKLER/680049795/1618
http://www.sj-nyheder.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090303/SIDSTE_NYT/513454014

Samtidig nævner de også forum, og muligheden for at indsende dispensation.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi