Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vi fik lov at få en hane :)  (Læst 7164 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Line86

• Bruger
Vi fik lov at få en hane :)
« Dato: 10 Maj , 2013, 17:22 »
Hun skrev: "Det vil vi nok ærlig talt være lidt kede af :-/ Vi har hørt om andre der har dårlige erfaringer med det...trods en indsats for at mindske galen..........." Vi vil så gerne have dværg wyandot hane til vores høns. Nogen der har en ide til hvordan jeg overtaler dem?
« Senest Redigeret: 13 Maj , 2013, 14:45 Fra Line86 »
Mvh Line

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Min nabo synes ikke om at vi får en hane :(
« Svar #1 Dato: 10 Maj , 2013, 18:14 »
En bakke æg over hækken og lovning om at overholde reglerne for hold af hane (hvis du bor i byzone) dvs. vente med at lukke ham ud til kl. 8 i weekenderne. Lydisolere hønsehuset og mørklægge det ind kl. 7-8 stykker. Du kan også sige, at du ikke ved hvor meget at han galer, men at hvis det bliver for meget, vil du gå af med ham igen. Nogle haner galer dagen lang, og så kan jeg godt forstå, at naboerne bliver lidt kede af det. Hvis hanen galer fem gange om morgenen og fem gange om eftermiddagen, burde der ikke komme klager. Det er ikke værre end en græsslåmaskine.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 10 Maj , 2013, 19:47 »
Hvad med at foreslå en prøveperiode på et par måneder og så tage det op derefter.
Der er også nogle der kun har hane om vinter/forår hvor hanen ikke står så tidligt op. Det kunne også være en mulighed.

Husk også at når en hane kommer til et nyt sted, så vil den typisk gale meget i starten, for det er jo en terroteriemarkering og han har brug for at sætte sig i respekt. Mange gange vil det klinge af så lad være med at opgive efter f.eks en uge. (og så der der nogle der bare bliver ved, som Tanja skriver).
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Ege

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 Maj , 2013, 20:01 »
Vi kom af med vores hane dag.....han kom på landet, så kan han gale dagen lang som han gjorde her. Vi var selv ved at få fnidder af ham, trods han var rigtig sød og tam. At mørklagte hønsehuset virkede ikke, men lyd isolere hønehuset, for så var det rimelig dæmpet når han startede 5.30 alle ugens dage.
Hvad med at låne en om foråret , hvis det er for at få befrugtet æggene.
Jeg er kureret for at have en hane igen...desværre
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 Maj , 2013, 20:51 »
Hanegal kan jo være generende..især for dem der ikke lige er til høns  ;)

Men jeg vil dog mene at en dværghane også vil være mere skinger/generende end en stor hane af f.eks. brahma eller Orpington racen
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Line86

• Bruger
« Svar #5 Dato: 12 Maj , 2013, 20:44 »
Det lykkedes at få naboerne til at give det en chance med hanen :D Han skal hentes en af de nærmeste dage og er 2 år.. Var det sådan at man bare ku sætte ham sammen med hønsene med det samme?
Mvh Line

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 12 Maj , 2013, 21:52 »
Det var da dejligt at naboen vil give hanen en chance og ikke fordømme det på forhånd.  /o

En to-årig hane burde sagtens kunne blive sat ind til en flok madammer-
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 12 Maj , 2013, 21:54 »
husk endelig og inviter naboen over til en øl eller kaffe, for og se krabaten  :D Det kunne jo være det kunne tø lidt flere af fordommene op  /o
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 12 Maj , 2013, 23:04 »
Galer haner?

Jeg 'hører' aldrig mine, men selvfølgelig galer de. Og nogle mere end andre.

Til gengæld hører jeg ofte hønsene.

gok, gok, æg - verdenssensation - jeg har lagt et æg. Og så skræpper de alle op.

Line
Dejligt at du fik overtalt naboerne.  *k for at det går godt. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
« Svar #9 Dato: 13 Maj , 2013, 08:51 »
Galer haner?

Jeg 'hører' aldrig mine, men selvfølgelig galer de. Og nogle mere end andre.

Til gengæld hører jeg ofte hønsene.

gok, gok, æg - verdenssensation - jeg har lagt et æg. Og så skræpper de alle op.

<H <H  he he også her.
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 13 Maj , 2013, 09:11 »
Jg tænker, at man kan vel vænne sig til lidt af hvert.. Her i vores lille landsby (som faktisk er halv stor) ligger kirken jo..og den bimler og bamler på livet løs, og da jeg flyttede hertil for to år siden var jeg ved at tænde af.. Hvordan kan man bo omkring sådan en larm (vi bor 300 meter fra den), og i dag hører vi den aldrig! Mem går det først hen og bliver et irritationsmoment ( fx min nabo og vores nu afdøde hane), jamen så.er man bare ikke tilfreds, før lyden er væk.. Håber din nabo kan vænne sig til lidt liv ovre fra dig ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
« Svar #11 Dato: 13 Maj , 2013, 09:22 »
Bor heldigvis med laaaaangt til naboerne ;) Og hos mig er det også hønsene der står for mest larmeri hehe
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Line86

• Bruger
« Svar #12 Dato: 13 Maj , 2013, 13:47 »
Så er hanen kommet:) han danser for hønerne.. Sådan sidelæns.. Går ud fra det er en go ting :p han galer ret meget ... Er det fordi det er et nyt sted?
Mvh Line

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #13 Dato: 13 Maj , 2013, 13:55 »
Han danser, gør haneben til hønerne, og ja, når han lige er ankommet til et nyt sted, så skal han jo fortælle at nu er det ham der er herre i hønsegården. Det kan han godt få en uge eller to til at gå med, men så skulle det gerne stilne af. Det lyder som om han opfører sig helt perfekt.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Line86

• Bruger
« Svar #14 Dato: 13 Maj , 2013, 14:44 »
Han danser, gør haneben til hønerne, og ja, når han lige er ankommet til et nyt sted, så skal han jo fortælle at nu er det ham der er herre i hønsegården. Det kan han godt få en uge eller to til at gå med, men så skulle det gerne stilne af. Det lyder som om han opfører sig helt perfekt.
godt at han lyder normal nok :) håber vi får lov at beholde ham! Holder allerede af ham!
Mvh Line