Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fugtighed i rugemaskine  (Læst 1581 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bente E.

• Bruger
Fugtighed i rugemaskine
« Dato: 10 Maj , 2013, 13:32 »
Nu har jeg læst mig til at selvom America i deres vejledning anbefaler 55% fugt ved rugning, så er det alt for meget, hvorfor mange praktiserer 'tørrugning'. Hvis jeg ikke hælder vand på min rugemaskine, så står hygrometeret på 20%, det må være alt for lidt.
I stedet har jeg sat to små glas ind med vand i - deres overflade er væsentligt mindre end rugemaskinens eget kar, så med fordampningen derfra, havner jeg på 30-35% - er det godt, eller bør det være noget andet?
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline alex1981

• Passiv bruger
Sv: Fugtighed i rugemaskine
« Svar #1 Dato: 10 Maj , 2013, 15:07 »
jeg syns 20 er fin nok til hønse æg

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 10 Maj , 2013, 15:57 »
Jamen er det ikke meget lidt? Har du positive erfaringer med 20%?

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 10 Maj , 2013, 16:45 »
Det er vist en udbredt opfattelse at kyllinger drukner ved for høj fugtighed under klækning, men for høj fugt under selve rugningen er bestemt lige så stor en trudsel for at de drukner. Husk at meget hvide skal fordampes, ellers drukner de i hviden når de skal klække. Og jo højere fugtighed jo mindre fordampes der af hviden.

Derfor, igen min tilbagevendende bemærkning: Tjek luftblærens udvikling, det er den der fortæller om det forløber korrekt.

NB: jeg har aldrig tilsat fugt under rugning, men altid tør ruget. Min fugtighed står gerne på mellem 30 og 40% alt efter hvad der er i omgivelserne. Det kommer også meget an på hvor i huset maskinen står.

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #4 Dato: 10 Maj , 2013, 17:05 »
@ Rudy
Det vil sige: at hvis der tør ruges, men fugtigheden under forløbet ligger på ca 50% så lukker man bare lidt mere op for luft hullet i maskinen. Maskinen burde jo stadig kunne holde temp...ikk ?
Hvis dette er rigtig...lukker man så lidt igen når der skal klækkes for at holde på fugten de sidste dage ?
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 10 Maj , 2013, 17:55 »
Jeps, det er nemlig rigtigt Linda  /o

Udover tilsætning af vand eller ej, så er lufthullerne (meget åbne eller næsten lukkede) også en af måderne at regulere fugtighed.
En ordentlig maskine bør sagtens kunne holde temperatur.
NB: Under klækning bør lufthuller mindskes, som alle ved, dog må der aldrig lukkes helt for luft, da der selvfølgelig skal ilt til kyllingerne.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 10 Maj , 2013, 18:15 »
Jeg ruger uden tilsætning af vand. Tilsætter først vand til allersidst i klækningen, når der er klækket nogle kyllinger og så godt som alle æg er "stjernet". Har en klækningsprocent i mellem 90 og 100%. Har afprøvet flere metoder, men denne virker bedst for mig. Ingen våde og slatne kyllinger, og ingen druknede ;)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 10 Maj , 2013, 18:17 »
Jeg ruger uden tilsætning af vand. Tilsætter først vand til allersidst i klækningen, når der er klækket nogle kyllinger og så godt som alle æg er "stjernet". Har en klækningsprocent i mellem 90 og 100%. Har afprøvet flere metoder, men denne virker bedst for mig. Ingen våde og slatne kyllinger, og ingen druknede ;)

Det er en god ruge-metode du der bruger Helle  /o

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 10 Maj , 2013, 18:18 »
Sidst jeg rugede havde jeg netop to, der var våde og slatne - den ene døde i skallen, før den nåede længere, den anden døde dagen efter klækningen (jeg aflivede den, den havde det skidt), den var sådan en stor slatten kylling, der slingrede rundt - men måske var der også mere i vejen med den, den virkede i hvert fald ikke rask.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 10 Maj , 2013, 18:21 »
Til Helle: Hvad ligger din fugtighedsprocent på, når du ruger uden vand? Jeg kunne forestille mig det betyde noget hvor maskinen står - badeværelse-soveværelse...

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 10 Maj , 2013, 18:24 »
Omkring 25-30% i år har rugemaskinen ovenikøbet stået i fyrrummet pga. at det har været så koldt ;)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 10 Maj , 2013, 22:51 »
Men det kommer vel an på, hvilken maskine, man har.. Hvis jeg tørruger, ligger min maskine på 48% ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 10 Maj , 2013, 22:58 »
Jeg vil tro at det er rummets ,hvor rugemaskinen står, luftfugtighed der tæller. Nå men min rugeprocedure virker selv om fugtigheden i fyrrummet er lavere end i stalden hvor den plejer at stå ;) Min erfaring siger mig, at det vigtigste af alt er, at temperaturen er stabil under hele rugningen ;)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 10 Maj , 2013, 23:03 »
Nu har jeg læst mig til at selvom America i deres vejledning anbefaler 55% fugt ved rugning, så er det alt for meget, hvorfor mange praktiserer 'tørrugning'. Hvis jeg ikke hælder vand på min rugemaskine, så står hygrometeret på 20%, det må være alt for lidt.
I stedet har jeg sat to små glas ind med vand i - deres overflade er væsentligt mindre end rugemaskinens eget kar, så med fordampningen derfra, havner jeg på 30-35% - er det godt, eller bør det være noget andet?

Det er altid en god ide at oplyse hvilken maskine der er tale om. Det gør det væsentligt lettere for os andre at vejlede.  ;)

Min R-Com 50 Pro er indstillet til at holde fugtigheden på 40 % til dag 19 hvorefter den hæves til 65 %. Og det synes at virke fint her.
Mvh
Erik Andersen

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #14 Dato: 11 Maj , 2013, 00:16 »
OK jeg ruger i en Matador uden automatik - fra America. Den er med varmelegeme og blæser. Den har vel plads til omkring 40 hønseæg, jeg har lige nu 20 æg i den (store wyandotter) Den holder fint en jævn temperatur.
Jeg havde en gammel, gammel America af den type med en pære der tænder og slukker - termostaten stod af i den, så temperaturen gik helt grassat, skiftevis 32 og 42 grader. Jeg fik 6 (5) levende kyllinger ud af 18 æg af den rugning - det var en gyser.