Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En sorgens morgen  (Læst 1925 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alleci

• Passiv bruger
Sv: En sorgens morgen
« Svar #15 Dato: 10 Maj , 2013, 20:34 »
Åh, altså, hvor er det træls.

Som forhåbenlig snart hønseejer glæder det mig, at der er et sådant forum som dette  /o

At se al den omsorg og opbakning gør mig fortrøstningsfuld i forhold til min manglende viden og nervøsitet, om jeg nu kan blive en god nok hønsemor. Det tror jeg nu nok. Internettet er en fantastisk hjælp med foraer, fakta og film om hvad, hvem og hvordan...

Held og lykke med ællingerne  :laugh:
Snarlig hønseejer
1 golden retriever
1 lånebarn
1 mand

Offline Jeanette

• Passiv bruger
    • Et Liv På landet
« Svar #16 Dato: 10 Maj , 2013, 21:23 »
sæt evt strømtråde op i ca 15+ 35 cm højde, høns bliver ikke generet af det , men ræve og hunde gør
kommer såmænd an på hunderacen og størrelsen. Havde i dag en hund der ville ud og lege med de andre og hegnet er 140 cm højt og hun ville kunne gå over det foreslåede hegn.
Men føler med jer, det er også vores værste skræk.
Mvh
Jeanette

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 10 Maj , 2013, 22:13 »
Jeg tror der menes et højt hegn, med to strømtråde forneden. Så de ikke har lyst til at kravle op ad, eller under, selve hegnet.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #18 Dato: 10 Maj , 2013, 22:57 »
øv, føler med jer. det er et skrækkeligt syn.

oplevede det selv med mine ænder.
flere ræve havde været forbi (tydelige spor i sneen overalt) og ud over hele den store indhegning lå de bare og var døde. kun en enkelt var taget med, en var delvist spist og flere havde fået hovedet bidt af. de sidste lignede nogle der var døde af stress. der var is på vandhullet og man kunne tydeligt se spor af den vilde jagt på isen. 8 af mine ænder mistede livet den nat. stakkels stakkels dyr. det værste er netop at tænke på hvordan det har været for dem.

nu går alle ænder bag 4 strømtråde og er flyttet 100 meter tættere på huset, så de er næsten i haven. selv om jeg er ret sikker på alle ræve er skudt her i vinter der boede i skoven (den er finkæmmet af jægere og mere end 25 ræve er skudt) mine høns bor også i haven, og husker ikke altid at lukke for dem. men ræven ville uden problemer komme over eller under det 90cm høje hegn.

jeg har haft ænder, høns og ællinger rendende frit i have og nede ved vandhullet i 5 år. har aldrig mistet nogle dyr før dette i vinters. så var jo ret sikker på at der ikke var ræve i området. men man kan aldrig være sikker.

håber du ikke har mistet modet og får lyst til nye høns igen en dag.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Vivi G. Olesen

• Passiv bruger
  • Med skrald Å!
« Svar #19 Dato: 12 Maj , 2013, 08:00 »
:( puha, det var da en skrækkelig oplevelse!

Vi bor selv tæt på skoven, og vi har haft mange snakke om, hvordan man bedst sikre sig..... Håber, at I ikke helt har mistet modet!

Offline Nadja

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 12 Maj , 2013, 19:47 »
Tak for alle de medfølende ord, det har været meget tomt de sidste to dage uden de kære høns..  :-[

Vi er så heldige at Lone herinde tilbød os en håndfuld høns, så dem har jeg lige hentet i Frejlev i dag  /o Dejlige høns er de uden tvivl, nu er vi ejere af 3 silkehøns, 1 silkehane og 2 araucanere og jeg synes det er rigtigt spændende at prøve med nogle nye racer! Og så er det jo bare skønt at hønsehuset ikke længere står tomt  *p

Så endnu engang tusind tak til Lone, som var så sød at give os et plaster på såret med så dejlig en flok   <E Og tak til Olversdottir som også var så sød at tilbyde os en høne og en hane, jeg synes dog at det måtte være nok at tage imod et tilbud, så jeg håber de finder et godt hjem hos en anden der måske er "trængende"  <E

Lige et lille billede fra for en time siden, de fem havde vovet sig ud, så jeg fik lige taget et billede  :laugh:

Hvor er jeg dog glad for at jeg blev medlem af dette forum da vi i sin tid besluttede os for at skulle have høns  /o
Mvh Nadja

1.3 Silkehøns
0.2 Araucana

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #21 Dato: 14 Maj , 2013, 16:44 »
Ja, ingen tvivl om at ræven er forbi hver nat, jeg har oplevet det to gange, en gang, hvor min mand skulle lukke for hønsene, og glemte de to rum og en gang, hvor vi var i USA og søn og svigerdatter passede "bedriften".
Første gang mistede jeg 16 dyr bl.a. min ynglingsskruk, en høne jeg havde avlet som lagde grønne æg, og en del af mine gamle stamdyr + en del fra samme år.
Anden gang var det dels en araucana, nogle af mine stamdyr og så nogle af de unge.
Første gang var ubeskriveligt hæsligt, jeg kom over for at lukke basserne ud, og der lå fjer på græsset, så allerede inden jeg fik set ind i hønsehuset, vidste jeg, at det var rivende galt, anden gang var vi ude at rejse, og alle fjer var fjernet, da vi kom hjem. Men ked af det blev jeg jo selvfølgelig.
Man bliver bare så ked af det ved tanken om, hvor bange de arme dyr må have været, og helt følelseslammet af chok over at de er væk.
Jeg glæder mig på dine vegne over, at du har fået nye beboere i hønsehuset /o
Mit bedste råd til jer er, at det altid er en bestemt, der lukker, så sker det ikke igen *k
Efter jeg har haft den oplevelse, kan jeg sommetider ligge i min seng inden jeg er faldet i søvn, eller endda vågne op med en skræk for at have glemt, og så er der bare ingen kære mor, jeg er ganske enkelt nødt til at stå op og gå ud for at tjekke, ellers kan jeg godt opgive at falde i søvn.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk