Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kylling og tynd mave  (Læst 5592 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gitte_vendelbo

• Passiv bruger
kylling og tynd mave
« Dato: 09 Maj , 2013, 22:42 »
Hej mine kyllinger har næsten alle tynd mave. De får kyllinge foder og hårdkogte æg. De er på græs næsten hver dag.
Er det normalt og hvis  ikke hvad kan jeg gøre? De spiser og drikker fint, de fryser ikke og de bevæger sig fint.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: kylling og tynd mave
« Svar #1 Dato: 09 Maj , 2013, 23:52 »
Klatter er meget forskellige. Der findes en tråd herinde der viser hvor forskelligartede klatter kan være, både sunde og usunde klatter.

Men at alle skulle have tynd mave samtidig, uden at det skyldtes sygdom, lyder ikke sandsynligt.

Hvor gamle er kyllingerne?
Hænger afføringen i fjerene?

Du må give så mange oplysninger som muligt for at andre har en chance for at hjælpe.

De kan være ramt af coccidiose, men det kan også skyldes andre ting. I det mindste er det et godt tegn at de spiser, drikker og opfører sig normalt.

Hvis du ikke mener det er pga coccidiose (check leksikon herinde vedrørende denne sygdom) at de har dårlig mave, så prøv at give dem en god portion 'hønseguf' - opskrift under Artikler om foder ude i venstre kolonne. Lidt kanarie- eller undulatblanding iblandet foderet er også godt for en 'stabil mave'.
Mvh
Erik Andersen

Offline gitte_vendelbo

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 Maj , 2013, 19:08 »
Tak for  svar og råd. Kyllingerne er 4 uger gammel. Afføringen hænger ikke fast i fjerene. Afføringen skyder faktisk ud af dem:-) Har købt ind til at lave hønse guf og det får de i morgen.
Gitte

Offline gitte_vendelbo

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 Maj , 2013, 19:14 »
Har lige været inde og læse om coccidiose. Der står at det er pasasitter der er inde i hønen, så vidt jeg forstår. Kan de også sidde udvendig på hønen?

Online Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 10 Maj , 2013, 19:56 »
Har lige været inde og læse om coccidiose. Der står at det er pasasitter der er inde i hønen, så vidt jeg forstår. Kan de også sidde udvendig på hønen?

Coccidier lever i - og æder tarmslimhinden
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline martin s j

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 Maj , 2013, 21:56 »
Drys noget kværnet peber på det hårdkogte æg som du gir dem. Det har jeg fået af vide og jeg har aldrig tynd mave ved mine kyllinger.  :)

Online Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 10 Maj , 2013, 22:07 »
Gitte - hvis dine kyllinger, her næsten et døgn efter du skrev dit første indlæg, ikke viser sygdomstegn ud over sprøjteprut, så er risikoen for coccidiose meget, meget lille, da coccidierne er meget aggressive med hurtige dødsfald blandt de små
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline gitte_vendelbo

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 11 Maj , 2013, 21:43 »
hejsa tusind tak for jeres hjælp. Kyllingerne har det stadig fint. Har læst her inde at de også kan få tynd mave af at have det for varmt. Jeg har nok været lidt for rundhåndet med varme. Nu har jeg skruet ned for varmen plus at de har fået hønseguf (opskriften her inde).
Nogle har allerede fået bedre maver, så regner med at jeg har fundet grunden.
Gitte

Online Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 11 Maj , 2013, 21:52 »
Det var godt at høre, Gitte - og ja - den med tynd mave og for meget varme er rigtig nok
Med venlig hilsen
Helle Kjelst