Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æg med bid i  (Læst 5685 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Annemarie2013

• Passiv bruger
Æg med bid i
« Dato: 06 Maj , 2013, 05:54 »
Jeg er stadig ny som hønseavler så jeg eksperimenter lidt med opbevaringen af æg. Jeg har læst mig frem til at man godt kan opbevare æg i mørke og kølige omgivelser, altså ikke nødvendigvis i et køleskab. Jeg har haft æggene i en to ugers tid en æggebakke i vores spisekammer i kælderen,, hvor der er ca. 8 til 10 grader.

Jeg har bemærket at når vi koger æggene bliver de gummiagtige, eller med bid i, somom de får en skorpe. Er det noget i har oplevet, eller skal æg bare i køleskabet.

I andre lande har de æggene opbevaret udenfor køleskabet, så som i Sverige.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline nimrod

• Passiv bruger
Sv: Æg med bid i
« Svar #1 Dato: 06 Maj , 2013, 06:46 »
opbevarer altid på køkkenbordet. det giver en forventet "levetid" på 3 uger - køleskab forlænger levetiden betydeligt.
Har ikke oplevet noget mystisk med konsistens eller andet ??
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 06 Maj , 2013, 07:02 »
Jeg synes dine opbevaringsbetingelser lyder optimale. De kan sagtens holde sig i to uger ved 8-10 grader, ingen problemer.

Jeg lader mine æg stå på køkkenbordet i nogle dage, ind til der er plads i køleskabet eller ind til jeg lige får tid til at få dem på køl. Ikke fordi jeg er bange for at spise de æg der står ude, men fordi holdbarheden trods alt forbedres ved opbevaring på køl. Havde jeg et spisekammer med din temperatur, ville æggene ryge derind og ikke i køleskabet.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 Maj , 2013, 07:28 »
danmark er det eneste land hvor æg opbevares på køl og sælges fra kølemontre i butikkerne. Faktisk er det en eu regel at æg ikke må opbevares under 5 grader ...

Som jeg skrev før, 21 dage er mindst holdbarheds tiden for et æg ved stuetemperatur.

faktisk får man netop det irriterende problem med skallen der klæber til ægget, hvis man ikke lader ægget ligge lidt tid på køkkenbordet eller i redekassen inden man stopper det i køleskabet ;-)

ps. høns har heller ikke køleskabstemperatur :-D
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2013, 08:41 »
Danske regler er faktisk i modstrid med EU's..

Kommissionens forordning (EF) nr. 557/2007 af 23. maj 2007 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 1028/2006 om handelsnormer for æg
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:132:0005:01:da:HTML

"(4) Hvis kolde æg får lov til at stå ved omgivelsestemperatur, kan der ske kondensation, som fremmer bakterievækst på skallen og mulig indtrængen af bakterier i ægget. Derfor skal æg helst opbevares og transporteres ved en konstant temperatur og bør normalt ikke køles, før de sælges til den endelige forbruger."

De kan fint holde sig udenfor køleskab, men har de været kølet ned bør de blive ved med at være det
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 Maj , 2013, 09:45 »
Åh ja, danske regler... De mærkeligste i verden indenfor mange ting. Har de sidste dage revet mig i håret for at prøve at forstå (ikke mindst meningen) med reglerne omkring transport af heste. Bare for at nævne et andet eksempel...
Mvh Marianne

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 06 Maj , 2013, 10:39 »
Åh ja, danske regler... De mærkeligste i verden indenfor mange ting. Har de sidste dage revet mig i håret for at prøve at forstå (ikke mindst meningen) med reglerne omkring transport af heste. Bare for at nævne et andet eksempel...

DK har netop de mærkeligste regler i verden, i sær på området dyr,, du godeste man skal være professor for at transportere dyr, hvis man ikke vil have ordensmagten på nakken, såfremt ordensmagten altså selv kender og forstår reglerne...

Jeg er stadig ny som hønseavler så jeg eksperimenter lidt med opbevaringen af æg. Jeg har læst mig frem til at man godt kan opbevare æg i mørke og kølige omgivelser, altså ikke nødvendigvis i et køleskab. Jeg har haft æggene i en to ugers tid en æggebakke i vores spisekammer i kælderen,, hvor der er ca. 8 til 10 grader.

Jeg har bemærket at når vi koger æggene bliver de gummiagtige, eller med bid i, somom de får en skorpe. Er det noget i har oplevet, eller skal æg bare i køleskabet.

I andre lande har de æggene opbevaret udenfor køleskabet, så som i Sverige.

Dine æg kan holde i din kælder til julebagningen, hvis de bliver pakket i en avis, altså hele hele pakken, ikke pr. stk... sådan gjorde man i begyndelsen af forrige århundrede
« Senest Redigeret: 06 Maj , 2013, 10:41 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Annemarie2013

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 Maj , 2013, 14:56 »
Mange tak for de fine svar  ;D, selvom der ikke var en forklaring på bidet, det seje æg. ???
 Kan det skyldes min kogning?
Jeg hårdkoger æg i 12 minutter, hvilket aldrig har været et problem med købeæg, men kan det tænkes at friskere æg har en anden kogetid?
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Miss Christina

• Gæst
« Svar #8 Dato: 06 Maj , 2013, 15:23 »
mine æg bliver kogt langt kortere tid
uanset om det er blødkogte æg eller hårdkogte æg :)

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #9 Dato: 06 Maj , 2013, 15:58 »
Et æg der er frisk, lægges i kogende vand og koger 8 min hvis hårdt og 4 min hvis blødt, midt i mellem til smilende  ;D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #10 Dato: 06 Maj , 2013, 16:34 »
Bliver dine æg ikke sort-grønne i blommen, når du koger dem så længe? 12 minutter er meget lang tid...
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #11 Dato: 06 Maj , 2013, 19:18 »
Jeg lader mine æg stå i forgangen. Der er ca 15 grader. Dem til kogning for lov til at stå to måneder inden brug, ellers er de ikke til at pille. Jeg putter dem i en gryde med kold vand og koger dem til de er "smilende". Har en kunstig æggedims, der ligger i vandet, hvor jeg kan se hvornår de har fået nok.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #12 Dato: 06 Maj , 2013, 19:22 »
Jeg lader mine æg stå i forgangen. Der er ca 15 grader. Dem til kogning for lov til at stå to måneder inden brug, ellers er de ikke til at pille. Jeg putter dem i en gryde med kold vand og koger dem til de er "smilende". Har en kunstig æggedims, der ligger i vandet, hvor jeg kan se hvornår de har fået nok.
Hvad er en æggedims ? sådan en vil jeg da gerne se et billede af :)
Venlig Hilsen INA

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #13 Dato: 06 Maj , 2013, 19:34 »
Den bliver gul i kanten efterhånden, som varmen trænger ind. Til sidst er det hele gult, hvis man lader den koge videre. Den giver et godt billede af hvor kogte æggene er. Købte den i NETTO for en tier, men det er et par år siden nu.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #14 Dato: 06 Maj , 2013, 19:40 »
DET er jo smart
Jeg har aldrig set sådan en ting før  /o tak for det
Venlig Hilsen INA