Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad har jeg købt? (Rosengaard friland slagtekyllinger)  (Læst 9610 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maskinmoller

• Passiv bruger
Jeg købte i sidste uge 10 af disse røde slagtekyllinger fra den 27/3 af ukendt herkomst fra store racer. Alle er tiltænkt slagtning og dermed ikke avl, men af ren nysgerrighed kunne jeg da godt tænke mig at høre, om der er nogle, som har et gæt på, hvilken race det er?

Til information kan jeg oplyse, at de Faverolles, der på et af billederne ligger ved siden af, kun en uge yngre mine røde slagedyr, som er markant større, så det er dyr med god tilvækst.
« Senest Redigeret: 05 Maj , 2013, 21:38 Fra maskinmoller »
Hilsen Kåre og resten af hønsegården, som pt. omfatter en blanding af Faverolles, Austraporps og Orpington-kyllinger, et par R.I.R. hønniker og nogle røde Rosengaard slagekyllynger

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad har jeg købt? (Rosengaard friland slagtekyllinger)
« Svar #1 Dato: 05 Maj , 2013, 21:35 »
En farvet slagtehybrid af en slags.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline martin s j

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Maj , 2013, 22:32 »
hvilken race har de sagt det er. jeg købte mine første høns der. jeg købte en hane som var af racen sølvhals men det kan jo være mange racer. så købte jeg en høne af racen Sorte som så viser sig at være en maran, og to rhodelænder som vis heller ikke er en race ? ???

1,1 moskusænder
1,1,3 blandningshøns
0,1 mørk sussex
0,2 lys sussex i stor
0,1,14 rhode islander
0,1 isa brown
1,3 millefluer/Sabelpoot
0,1 dværg hollænder

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 06 Maj , 2013, 11:11 »
kunne det være new hampshire hanekyllinger du har købt?? De kunne godt minde lidt om dem vi købte ved mette og henning for et par år siden
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2013, 12:21 »
Synes der er alt for meget ben/kraftige ben i forhold til de new hampshire vi har ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 Maj , 2013, 12:44 »
Ja de minder jo om de hvide ply. rock..men den røde farve skiller sig ud.
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 06 Maj , 2013, 13:04 »
Synes de er mere røde end mine New Hampshirekyllinger. Vil tro det er en slagtehybrid af nyere dato, da de normalt er hvide. Men man kan jo snildt lave dem i andre farver.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 06 Maj , 2013, 13:57 »
Man skal nok ikke forvente at det er særligt racetypiske dyr, når man køber fra hønserier. Hvad enten de så kaldes Maran, Sussex eller andre race navne.

Så ligner (dem jeg har set indtil videre) "bare" hybrider i typen, bare med andre kulører end de traditionelle rødbrune og hvide farver.
« Senest Redigeret: 06 Maj , 2013, 14:01 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline maskinmoller

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 Maj , 2013, 15:09 »
Tak for alle jeres svar  :)

Havde selv tænkt New Hampshire kryds (måske med noget Sussex?) men kan da også være en hybrid - selvom jeg endnu ikke har forstået forskellen på kryds og hybrid bortset fra den ofte negative ladning i ordet hybrid..

Uanset hvad, så virker det det heldigvis til at være sunde dyr med instinkterne i orden - og med bjælker af ben, som netop ikke skulle give de benproblemer, som industri Plymouth Rock er kendt for.
Hilsen Kåre og resten af hønsegården, som pt. omfatter en blanding af Faverolles, Austraporps og Orpington-kyllinger, et par R.I.R. hønniker og nogle røde Rosengaard slagekyllynger

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
« Svar #9 Dato: 06 Maj , 2013, 15:16 »
Hybrid er anderledes på den måde at den er "fremstillet" af industrien til maksimal ydelse af den funktion de nu har, evt. æglæggere der ligger tæt på 365 æg om året, eller slagtehybrider, der når den højest mulige slagtevægt på kortest tid, hvilket kan resultere at de ikke kan gå, eller brækket ben hvis de bliver "for gamle" !! Derfor den negative ladning på Hybrider :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #10 Dato: 06 Maj , 2013, 17:06 »
http://www.moyerschicks.com/breeds
http://www.schweisfurth.de/uploads/media/broilers.pdf

Der findes forskellige hybrider, som svarer til signalementet - men er det ikke Moyer's de ligner mest?
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 06 Maj , 2013, 17:28 »
Bentykkelsen giver ingen garanti for om benene holder eller ej.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 06 Maj , 2013, 18:15 »
Citér
Bentykkelsen giver ingen garanti for om benene holder eller ej.

God pointe - lige præcis slagteplymo'er, som jo i den grad har benproblemer, har også ben som bjælker  :o
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline maskinmoller

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 06 Maj , 2013, 21:34 »
Sikke klog man ender med at blive med alle de gode og uddybende svar :)

Ifølge Rosengaard opnår de en slagtevægt på ca. 2,5 kg efter 17 uger, hvorimod Ply skulle nå omtrent 3 kg på kun 12 uger, så selvom jeg synes de her vokser kraftigt ift. mine andre kyllinger, så er det jo ikke i nær samme grad som Ply, som vel nærmest må være faldet i gryden med vækstfremmere som æg  :o

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 06 Maj , 2013, 21:41 »
Det ER ganske grotesk at man kan genmanipulere levende væsner til vitterligt at kunne æde sig ihjel og vokse på rekordtid.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: