Mine bedste skrukker er helt sikkert dværg sussex, de de dog så skruk-lystne (op til 4-5 gange på et år og hele året rundt) at jeg er gået væk fra racen. Stor sussex er også en dygtig skruk og kyllingemor, og her er skrukningen mere fornuftig = 1-2 gange årligt.
Derud over så har jeg pt. Orpinton, dværg silke og arauncana, det er dog min første sommer med disse racer, men de har allerede skrukket. Alle har de været dygtige skruk. Orpinton trådte ingen æg i stykker under rugningen, og hun passer kyllingerne super fint. Arauncana er altså også en dygtig skruk og kyllingemor her i hønsegården. Hun gik dog tidlig fra kyllingerne = allerede efter 3 uger begyndte hun at lægge æg igen og i 4. Uge varmede hun kun kyllingerne om natten, om dagen måtte kyllingerne klare sig selv, men det gik nu rigtig fint. Men det er noget af en forskel i forhold til dværg sussex-damerne som gerne går og hygger med kyllingerne i op til 8 uger for så at lægger ca. 5 æg og så lægge sig skruk igen...
Jeg har været ude og købe welsumer, for at have en Race som ikke skrukker, for der har været perioder hvor jeg simpelthen har haft alt for mange skrukker og alt for få æg.
Hilsen Trine