Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukhøns- ??  (Læst 13489 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Skrukhøns- ??
« Dato: 03 Maj , 2013, 17:26 »
Hvad med at vi laver en tråd om hvad vi har af høns, som skrukker, så det til sidst kan blive et lille leksikon ??
« Senest Redigeret: 03 Maj , 2013, 17:32 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Skukhøns- ??
« Svar #1 Dato: 03 Maj , 2013, 17:30 »
Jeg har racerne : Jersey Kæmper, Sumatra, Brahma, Engelske Araucana, Maran, Orloff og Wyandotter.

Af disse racer, der skrukker Brahmaerne som sindssyge, næsten alle hønerne bliver skrukke i løbet af foråret/sommeren. /d

Sumatra og en enkelt Jersey Kæmpe kan også finde på at blive skrukke.

De andre racer har jeg endnu ikke oplevet, at de er blevet skrukke. (endnu)
« Senest Redigeret: 03 Maj , 2013, 17:32 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Miss Christina

• Gæst
Sv: Skrukhøns- ??
« Svar #2 Dato: 03 Maj , 2013, 17:38 »
lyder godt  /o

Offline Dyre-tossen

• Passiv bruger
  • Der er plads til alle og en hver
« Svar #3 Dato: 03 Maj , 2013, 17:42 »
Jeg har af racer: Orpinton, Sussex, silker, to høner som jeg ikke ved, hvoraf den ene er en lille blå dværg.

Sussex, silkerne og ene ukendte blandings høne har ikke været skrukke endnu, men orpinton-hønen har været skruk en gang mens jeg har haft hende. Den blå høne var sidst i 2012.

Håber virkelig at en eller tre vil i år ;D så jeg kan se  <L <L <L
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 Maj , 2013, 18:01 »
Jeg har haft Dværg-Sussex og har nu Orpington.

Dværg-Sussexerne skrukkede hele tiden, og de var nærmest skruk i 4 måneder i træk.

Orpingtonerne har ikke lagt sig nu, udover en, som jeg nemt fik afskrukket. Meget desværre lige pt.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #5 Dato: 03 Maj , 2013, 18:12 »
Jeg har Araucana .. Dv Maran .. Sussex .. Og Islandske Landnamshøns ..
Mine Araucana viser ingen interesse i at skrukke .. Heller ikke Maran .. Jeg har 2 Sussex og den ene skrukker .. Og min Islandske Landnamshøne fik jeg som skruk med 7 kyllinge af Halldor .. Men hun har ikke vist interesse siden .. Så jeg har 1 høne som vil skrukke og mangler flere ..
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 03 Maj , 2013, 18:36 »
To araucana som begge skrukker. Mine aruacanaer får ikke kyllinger, da de efter sigende skulle være elendige mødre.

Faverolles som aldrig har været skruk - men sikkert fantastiske kyllingeførere.

Isa Brown som aldrig har været skruk
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline tanjamaj

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 Maj , 2013, 18:54 »
Her bor 8 dværgsilkehøner, 5 har lige fået kyllinger, en ruger nu og de sidste to, mere modne damer, rugede hver 2 hold kyllinger sidste år, men har endnu ikke lagt sig.
Så er der 2 store silkehøner, der ikke viser tegn på at ville skrukke og to engelsk araucana og silke-kryds, der heller ikke har lagt sig.
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 03 Maj , 2013, 19:03 »
Jeg har tre kockin der ligger på æg, kyllinger ventes om en uge.

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #9 Dato: 03 Maj , 2013, 19:12 »
Jeg har en dværg wyandotte som har været skruk. Hun har nu 2,5 uger gl. kyllinger.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Lindebjerggaard

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 03 Maj , 2013, 19:14 »
Jeg har pt. skånske blomsterhøns og Orpington i stor, men ingen skruk til mig endnu i år.. :'(
Havde en enkelt blomster der skrukkede sidst på sommeren  sidste år - Fik en enkelt kylling :o ;D
Så jeg må endnu desværre bruge maskin metoden får at få kyllinger... Hååååber ellers hver dag at især min Orpington gad skrukke..
Eventyrlige hilsner
Tina
1.2.14 Guldsortsømmet orpington
0.0.2 grå arucaner
0.0.4 maraner
0.2.6 dværghøns af ukendt race ;)
0.19.10 blomsterhøns
3.2.9 castor/dalmatin rex kanin
1 skøn kæreste
2 dejlige drenge, samt 3 i bonus :)

Offline Tove

• Bruger
« Svar #11 Dato: 03 Maj , 2013, 19:36 »
Jeg er lidt i limbo lige nu pgr af hundeangreb. Men vi har erfaring for at vore silker (stor) skrukker som gale. Brahmaerne skrukker ind imellem, men er for klodsede. Vi satser på, at de kan passe udrugede kyllinger. Enkelte af blomsterhønsene skrukker, og er fantastisk gode (læs aggressive  ;)) kyllingeførere.
Tidligere erfaringer siger at også kochin i dværg er gode skrukhøns og kyllingeførere.
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 Maj , 2013, 19:51 »
Mine bedste skrukker er helt sikkert dværg sussex, de de dog så skruk-lystne (op til 4-5 gange på et år og hele året rundt) at jeg er gået væk fra racen. Stor sussex er også en dygtig skruk og kyllingemor, og her er skrukningen mere fornuftig = 1-2 gange årligt.

Derud over så har jeg pt. Orpinton, dværg silke og arauncana, det er dog min første sommer med disse racer, men de har allerede skrukket. Alle har de været dygtige skruk. Orpinton trådte ingen æg i stykker under rugningen, og hun passer kyllingerne super fint. Arauncana  er altså også en dygtig skruk og kyllingemor her i hønsegården. Hun gik dog tidlig fra kyllingerne = allerede efter 3 uger begyndte hun at lægge æg igen og i 4. Uge varmede hun kun kyllingerne om natten, om dagen måtte kyllingerne klare sig selv, men det gik nu rigtig fint. Men det er noget af en forskel i forhold til dværg sussex-damerne som gerne går og hygger med kyllingerne i op til 8 uger for så at lægger ca. 5 æg og så lægge sig skruk igen...

Jeg har været ude og købe welsumer, for at have en Race som ikke skrukker, for der har været perioder hvor jeg simpelthen har haft alt for mange skrukker og alt for få æg.

Hilsen Trine
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #13 Dato: 03 Maj , 2013, 20:15 »
sussex både dværg og stor. Mine skrukker gerne.
Dværgene flere gange.
1. år var der kun en enkelt gul dv. sussex der lagde sig men i år flere.
de hvide skrukker til den store guldmedalje og har gjort det fra 1. år.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 03 Maj , 2013, 20:36 »
Enig Patricia, det er også de hvide dværg sussex som vinder guldmedaljen for skrukkeri her i min hønsegård /o
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.